Gå til innhold

Sørgedag 21. august

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvorfor det?

Jeg påpekte at "sånn er det". Vi SKAL sørge, det er bestemt at 21. august skal være sørgedag, ferdig med det... (Siden det var noen som lurte på hvorfor.....)

Hadde jeg skrevet "SKAL???!!!", hadde du fint kunnet kommentert!

Personlig skulle jeg nesten ønske at det ble opprettet en fast minnedag der man mintes ofrene samtidig som man feiret noe av det de kjempet for, nemlig det flerkulturelle samfunnet og demokratiet.

Jeg tror de fleste nå har skjønt at det som skjedde 22.07 utføres av ekstremister og terrorister (som likefult kan være fra 'egne rekker' som fra noe annet sted eller religion) og ikke av vanlige mennesker med en speiell religion. Kanskje kunne vi bruke dette som en ingangsport til å godta og å bli en del av det multikulturelle Norge?... Det er kanskje en drøm enda, men tenk om ikke vi alle sammen kunne leve sammen med respekt og godhet mot hverandre og akseptere forskjellene oss imellom :).

Vi står som et samlet Norge i dag på tvers av farge, religion og nasjonalitet. Kanskje 21.08 kan være en dag der man husker å ta vare på hverandre og favner om de verdier som flere av disse ungdomane kjempet for?

La oss feire at vi lever i et flerkulturelt land med et fungerende

demokrati!

Må si at det er ikke ment at vi skal feire det som skjedde 21.07 men minnes og så feire det samholdet som har oppstått i ettertid. Det kan nok tenkes at det burde få sin egen dag og huskes på hvert år for at det ikke skal gå i glemmeboken som det så fort gjør.. Samholdet vi føler nå er helt unikt, det må vi ikke glemme!

Annonse

Litt spesielt å ha en sørgedag en måned etterpå, men slik er det politikerne har vedtatt det... De syns vel ikke de markeringene som har vært til nå, har vært store nok eller samlende nok. Oslo Spektrum har vel mye større plass?

Men likevel ikke like stor plass som Rådhusplassen?

De vil enda en gang markere angrepet på Regjeringen, og de vil dessuten sørge for at ofrene ikke blir glemt. Kanskje det er flere sårede som har kommet seg på bena igjen til den tid.

Kanskje de også gjør dette for å vise at de har folkemeningen bak seg, og kanskje litt for å få en enda bedre valgdeltakelse.

det er tid for å snakke om det "nye" VI :)

disse menneskene kjempet for et flerkulturelt norge, der mennesker blir sett på som individer og ikke på bakgrunn av kjønn, religion, hudfarge eller botid i landet.

det tror jeg vi aldri kommer til å glemme. og jeg tror det blir lettere å si hardt i mot de som menner noe annet etter dette.

siv jensen får en vanskelig valkamp, nettopp fordi hun ikke kan bruke sin fremedfientlighet til å "samle" sine velgere i frykt mot det de ikke kjenner. fordi hun da raskt vil få massiv kritik.

forhåpentlivis kan vi få en invandringsdebatt som går litt dypere og som er litt mer fornuftig en og kaste dritt til hverandre. - det hadde vært fint. for invandringsdebatter må vi ha.

jeg vet ikke om 22. juli er riktig og lage til en "flerkulturel feiring", men mer som et symbol på hva disse unge menneskene sto for. og hvordan det samlet norge og hvordan Bano skrev historie med sin Kristene og Muslimske vielse :)

Er det spesielt å ha en sørgedag en måned etter? Ok? Hvordan er det hele nasjoner pleier å gjøre det da? Siden du vet at dette er en spesiell måte å gjøre det på? Eller kan det tenkes at du ikke vet noe særlig om det i det hele tatt? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...