Kaisa75 Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Hei! Jeg er en uke unna termin, og lurer på om dere har noen råd og tips om fødestillinger? Jeg fødte førstemann stående med venstre kne mot gulvet og høyre fot godt plantet med hele fotbladet mot gulvet (mao kneet opp). Skjønner dere? Ikke så lett å forklare.. Det var en helt genial stilling, og babyen bare fallt ut. Jeg revnet en del, og noen har sagt at det kan være for at det gikk litt for fort. Å dytte ut selve babyen var ikke noe arbeid i det heletatt. Maksimal åpning på en måte. Bare deilig å få lov til å dytte når behovet kom. 2. mann var en helt anderledes opplevelse. Når pressriene kom ble jeg plassert i en slags sakkosekk av jordmor, mot min vilje (men maktet ikke protestere). Det blir jo den samme stillingen som i en seng med noen puter bak ryggen. Jeg måtte dytte og dytte og jobbe noe veldig for å få babyen ut. Veldig slitsomt. Og jeg revnet like mye som ved første mann (enda det tok lenger tid, så kanskje det ikke er noe hold i denne teorien om at det blir mindre revning om det tar lenger tid??). Slik vil jeg ikke føde igjen. Jeg kan tenke meg at å føde på alle fire sikkert er ok også. Noen som har positive erfaringer med det? Er bare vettaskremt for å havne i en seng. Det å ligge er mareritt enten det er under riene eller under "utdyttingen" av babyen. Har ikke født i Norge før, og håper å møte forståelsesfulle jordmødre som lar meg få gjøre det jeg trenger å gjøre. Noen som vil dele tips om gode fødestillinger?? Det har jo så enormt mye å si! (det vet jeg av erfaring, etter å ha opplevd kontrasten mellom første og andremann).
♥tosmåtroll♥ Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Har født en gang før, og klarte bare å ligge i fosterstilling helt til pressriene begynte...da lå jeg med beina i bøyler å pressa...va grusomt vondt i ryggen og halebeinet! Tenker at denne gang vil jeg prøve noe annet, og ble inntressert i denne første stillingen din..men ser det ikke helt for meg? Et kne i bakken og ett opp...? Hæ? Ser for meg at i en sakkosekk foroverlent må være bra...eller?
Kaisa75 Skrevet 1. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2011 He he.. ja jeg vet.. litt vanskelig å forklare.. Tenk deg at du står på knærne og er på vei opp. Da tar du opp f. eks høyre kneet først, og dermed blir venstre kne stående mot gulvet fortsatt, mens høyre ben er på høyde med magen, med fotsålen ned. Vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det, men det er ingen vanskelig stillingå stå i. Jeg ble anbefalt stillingen av en yoga lærer, da den skaper minst motstand (ingen halebein eller annet i veien, og hoftene åpner seg helt) og kom på det akkurat i det jeg skulle til å presse ut babyen ;-D Beina i bøyler høres forferdelig ut! Har en veninne som fødte slik og også hatet det... Hvis man bruker sakkosekk og lener seg forover mot den er der sikkert noe annet, men når man legger seg ned i sakkosekken var det lite hjelp å få fra tyngdekreftene og ikke like "åpent".. Hvis det gir mening..
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. august 2011 #4 Skrevet 1. august 2011 Med de 2 første (14 og 17 år siden), fødte jeg på ryggen. For ett år siden fødte jeg på alle 4, eller stod på knæra med armene mot hjertebrettet på senga mens jeg fikk varme kluter rett over rompa. Det var en behagelig og god stilling, slapp å sy for første gang:) Skal absolutt satse på denne stillingen en gang til. Hadde kun 2-3 press før han var ute:)
Kaisa75 Skrevet 1. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2011 Det høres ut som et supert tips! Skal ha det i mente! Kan tenke meg at det er en behagelig stilling, og er spesielt imponert over at du ikke trengte å sy! Har hatt 2. grads revning ved begge tidligere fødsler, og skulle gjerne ha unngått det denne gangen...
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 1. august 2011 #6 Skrevet 1. august 2011 Katta76; hva er hjertebrettet på sengen? Bare nyskjerrig siden du var så fornøyd med stillingen. Har også tenkt på å stå på kne på en eller annen måte.. Skjønner hvordan du mener Kaisa (godt forklart synes jeg;)). Har dessverre ingen stilling å bidra med selv da jeg tok ks sist. Men på tal om å revne, har tenkt å be jordmor holde i mot hvis det går for fort på slutet. Kalles visst "finskegrepet" og brukes mer og mer for å forhindre at man revner.. noen som vart med om at jordmor brukt det?
♥tosmåtroll♥ Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 Tror jeg forstod nå :-) Tenker jeg må prøve noe slikt denne gang, men må også se om jeg trenger epedural osv...se an formen litt underveis rett og slett! Mistet litt følelsen i den ene foten sist,,,så håper det går bedre denne gang...og at lillegutt ikke sitter fast som storebror gjorde!!!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. august 2011 #8 Skrevet 1. august 2011 Hjertebrettet er der du ligger med overkroppen (hodet) Den kan heves oppover så langt du vil:) Ja jeg er livredd nåler og sydde veeeldig mye med 1-mann, og ca 6 sting med nr 2. Trodde jeg måtte sy masse denne gang pga leenge siden sist fødsel, men ikke en rift en gang. Hadde og tatt bringebærbladkapsler som gjorde at jeg blødde svært lite og slapp sprøyta også etterpå og livmoren trakk seg utrolig raskt inn, noe jordmdrene ble meget imponert over. Det negative var at jeg hadde de værste etterrier du kan tenke deg, og de varte i 2 uker:(
Kaisa75 Skrevet 1. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 1. august 2011 Takk for masse bra tips! Dette med å be jordmord holde igjen litt har jeg hørt om også. Skal prøve å be om det. Ønsker dere masse lykke til jenter :-D
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 2. august 2011 #10 Skrevet 2. august 2011 Holde igjen er visst noe jordmdrene gjør automatisk nå, sikkert derfor det er mye mindre sying+ at når en føder på alle 4 får en brukt tyngdekraften:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå