Gå til innhold

Dere som fullammer - Rødvin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke rørt en dråpe siden september i fjor, og begynner så smått å få rødvinsskjelven ;-)

Knerten er nå 7 uker... Når synes dere det er greit å ta seg et glass rødvin uten at man må styre med pumping osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol

Om du tar et lite glass vin (1 dl) eller en liten pils (0.3l) så får du omtrent 0.5 i promille. Da vil melka di ha 1/10 så mye alkohol i seg som en Munkholm, eller ca 1/50 så mye som en vanlig øl - eller ca 1/10 så mye alkohol som Kefir-melk kan ha.

Det er altså ok å ta et glass vin og amme 2-3 timer etterpå minst 6 uker etter termin. Ofte er det et større problem at man blir for påvirket til å ta hånd om barnet på en trygg måte enn at melka får for mye alkohol.

Merk at inntak av alkoholholdig drikke kan redusere melkeproduksjonen din og hemme utdrivningsrefleksen, det går over når alkoholen er ute, men det er greit å være obs på om du skal amme eller pumpe med alkohol innabords.

Så ta deg et glass vin og kos deg med det, du :-)

Skrevet

Juhuuu - takk lillenims :-) Da blir det et kanskje et lite glass til helgen!

Gjest Madolyn
Skrevet

Ååå det var utrulig gode nyheter, lillenims!! Trudde ikke jeg kunne drikke vin i det hele tatt mens jeg ammet :) Da skal jeg kose meg med et glass i kveld; det trengs nå som alt stort sett går meg imot.

Skrevet

Kos dere med vinen, damer :)

Her som så ofte ellers er hyppighet også et moment - om ungen våkner og MÅ ha mat før det har gått 3 timer så er det bare å amme selv om du er midt i glasset eller nettopp ble ferdig.

Om det begynner å skje HVER kveld så ville jeg kuttet ut enten det daglige vinglasset eller flyttet det til et annet tidspunkt der småen pleier sove eller droppet den amminga.

Og så hender det at ungen reagerer på at melka smaker rart etter alkoholinntak, eller at den reagerer med magevondt på linje med magevondt etter inntak av tilfeldige andre matvarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...