Gå til innhold

Å så skuffa (ang bryllupsplaner)

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har planlagt bryllup borgelig på 1 bestemt dato - LENGE....

Har bestilt lokale, kjøpt brukepikekjoler i rett str, fått fri fra jobb etc etc )

Pga av borgelig vielse kan man ikke bestille vielsen før man får prøvingsattest, og den er igjen gyldig i 4 mnd.

Så på dagen 4 mnd-er før ønsket bryllupsdato var vi å leverte papirene på skattekontoret, og da vi fikk prøvingsattesten var det feil på den, så vi bestilte ny. tok bare noen dager, men da jeg var på tinghuset i dag for å bestille time - så var de allerede fullbooket den dagen .....

Skrekk og gru - snørr og tårer.

Ååååå hva skal vi gjøre???

Mannen forslo at vi gifter oss dagen før, og har festen som planlagt den dagen. men jeg gidder da ikke pynte meg to dager på rad! :(

NOEN MED GODE RÅD???

HVILKE ALTERNATIVE VIELSEALTERNATIVER FINNES DET?????

Fortsetter under...

Kan vi få en prest til å gifte oss ute?

Problemet er at det er på vinteren... så forloveren min mente at det ble litt kaldt. Men har en uteplass vi kunne tenkt oss. (skal ta bilder der.)

Så egentlig kan det være en ide ja.

Men må ikke presten vie oss i kirken under en lang gudstjenete på en søndag?

Vi vil gifte oss en fredag....

Annonse

Vi giftet oss i kirken på en fredag.

Et vennepar giftet seg på en utsiktsplass i skogen. (hadde det formelle i kirken alene med presten, og vanlig seremoni, slik som i kirken, ute)

Så hverken problem med å gifte seg ute eller i kirken på hvilken som helst dag.

Hehehe, det er tydelig at du ikke har peiling på kirkebryllup;-)

Stort sett er vielsene på lørdag (aldri søndag så vidt jeg vet) og den varer i 30-45 minutter, alt etter hva man selv ønsker. Kun bryllupsseremoni, ikke noe annet fjas og tjas.

I noen kirker kan man også bli viet om fredagene så sant de ikke har begravelser den dagen.

Kjære deg, de har ikke vielser i gudstjenester slik som en barnedåp ;-) En vielse er kort og er kun for brudeparet og deres gjester/kjente, og det går fint an å få vielse i kirken på en fredag.

Det er jo selvfølgelig litt avhengig av deres ståsted da, men hvis den eneste grunnen til at dere ikke gifter dere i kirke er fordi dere trodde det måtte skje på en søndag i en halvannentimes gudstjeneste så er det null problem ;-)

Har dere døpt barna? Er dere medlem av statskirka? konfrimert i kirka?

Jeg er ikke sterkt troende, men har barnetroen (som de fleste andre "kristne"). Går i kirken en gang i året, på julaften, fordi det er tradisjon og giftet meg i kirken fordi jeg syns det er en god tradisjon (vet at mange har mange meninger om dette, men det driter jeg i).

Vi giftet oss en fredag kl 15.00 i kirken hvor jeg er konfirmert og barna våre døpt. Vi hadde ca 20 stk med oss, de aller nærmeste, og alt (med unntak av prestens tale til oss, nesten i allefall for han hadde jo spurt oss på forhånd litt i forh til den) var "bestemt" av oss. Vi hadde valgt to salmer som vi syns var fine og ei veninne av meg sang 'from this moment' av shania twain. Vi hadde pyntet kirken slik vi ville ha den og innmarsj og utmarsj var også vårt valg.

Vielsen tok 25 min fra klokkene ringte og til vi sto på trappa og kysset, og jeg syns det var en fin og personlig happening!

Kan få en prest til å vie dere ute ja. Hør med ditt lokale kirkekontor om hvilken prest som har vakt den helgen.

Tror du har misforstått kirkebryllup hvis du tror du må gifte deg under en vanlig gudsteneste på søndagen. Kan gifte deg hvilken som helst dag, fredag eller en mandag om så var. Og det er kun en vielse, ikke noe gudsteneste som er åpen for alle. Pleier ikke komme andre enn dine gjester eller bekjente som vil se dere i kirken. En vielse i kirken tar kanske 20-30 min, alt etter hvilke inslag du selv ønsker. Om du ikke vil at noen skal lese et dikt, synge en sang osv, går det ganskje kjapt. Du bestemmer selv hva som skal skje under vielsen, med unntak av selve liturgien som presten står for:)

Ååååååååå - men da skal jeg ringe kirka i morgen og snakke med dem....

Er egentlig min forlovede som ikke ville gifte seg i kirka, men etter å ha pratet litt nå, så har han gitt ok på at jeg ringer og prater med dem.

Vi er begge konfirmert og barna våre er døpt. (noe motvillig fra mannens side, for å si det mildt)

Får drøfte litt med presten i morgen.

Takk for alle gode svar - setter PRIS på det!

Annonse

Du får neppe en prest til å vie dere på en mandag, for da har de fri ;) Det vanligste er jo absolutt lørdag, ellers kan det lett komme en begravelse i veien. Men de aller fleste prester er åpen for mye, både tid og sted. Og selve vielsen kan dere prege veldig mye selv. Selve liturgien er veldig kortfattet.

Dere skal vel gifte dere 11.11.11 antar jeg? Vel, er de fullbooket så er det jo lite å gjøre.. Hva med en by i nærheten da, høre hos byfogd/sorenskriver der.. Om det er en times kjøring gjør jo ikke det noe, eller?

Da antar du helt rett.

Det er min. 2 timer en vei til nærmeste by og det orker jeg bare ikke.

Men det har ordnet seg, har snakket med presten i menigheten vi sokner til idag, og han var villig til å vie oss denne dagen, Og faktisk på ett klokkeslett som passer veldig veldig veldig bra :)

HURRA

Har fått litt tekster vi kan velge i, og skal møte han på en samtale ang. hvordan vi ønsker ting skal skje.

Så tusen takk damer.

LOOOOOVE U

HI :)

Vi hadde vielse og middag den ene dagen og festen den andre, hadde jeg skulle gjort det på nytt hadde jeg gjort akkurat det samme, vi fikk utnytta bryllupssuitten max og kom friske og opplagt til festen og slapp å bli dønn utslitt, anbefales...synes det var stas å kunne bruke brudekjolen to ganger på rad jeg da, går selvfølgelig an å ha en letter kjole til festen evt da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...