Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #1 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg har en gutt som akkurat har blitt 3 år. Å skifte bleie på ham er et mareritt, for han hater å skifte bleie, spesielt bæsjebleier. Han vil helst gå med bæsjebleia på, noe jeg selvfølgelig ikke kan tillate. Jeg prøver å lage leker ut av det, oppmuntre ham og rose ham når han er medgjørlig under stell o.l uten noen spesiell effekt. Nå begynner jeg å bli lei hele bleiestyret og tror det vil bli bedre både for ham og oss å kunne begynne å slutte med bleia. Jeg har potte, og har prøvd litt frem og tilbake med den potta for å få ham til å sitte på den, men det kommer aldri noe når jeg setter ham på, ikke er han noe spesielt glad i potta heller, han vil helst tisse i bleia naturlig nok siden det er det han er vant til. Å sitte på doring på toalettet går ikke da han nekter. Jeg tror han synes det er for høyt. Så spørsmålet mitt er jo da, hvordan skal jeg gå frem? Har prøvd før med klistremerker som belønning, men det virker ikke som om han har noen intresse av det. I dag har jeg tatt av ham bleien rett og slett, og sagt til ham at nå er han stor gutt og skal ikke ha bleie på på dagen når han er hjemme. Å han må si i fra om han må tisse så ikke buksa blir våt. Frem til nå har han ikke tisset hverken i buksa eller i potta. Spør han ofte om han må tisse, og har satt han et par ganger på potta uten resultat. Er dette en slem måte å gjøre det på? Han har ikke reagert negativt ved å gråte eller spørre etter bleia. Tenkte kanskje at hvis han "glemte" å si i fra at han måtte tisse, å blir våt i buksa så ville han kjenne at det var ubehagelig, og kanskje etter noen ganger lære av det? Er det en dum måte å gjøre dette på? Har aldri gjort dette før, å vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143442788-bleieavvenning-og-pottetrening-deres-beste-tips-mottaes-med-stoor-takk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #2 Del Skrevet 1. august 2011 Vi gjorde ikke noe annet enn å bare ta av han bleia og ferdig med det. ikke noe tull eller leker. ikke noe belønningssysten. ingenting. Han fikk værsego bare gå på do når han måtte. Noen uhell blei det jo, men slett ikke mange. Et par dager etter var han på do og bæsjet helt alene. Han gikk altså på do uten å si ifra og gjorde det han måtte. Da vanket det masse ros og jeg var superstolt!! Han var forresten rett under 3år da. Nattbleie blei forøvrig sluttet med på samme dag som dagbleia. Han har ikke brukt en eneste bleie siden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143442788-bleieavvenning-og-pottetrening-deres-beste-tips-mottaes-med-stoor-takk/#findComment-143442805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. august 2011 #3 Del Skrevet 1. august 2011 Vi har nettopp fått vesla tørr, og gjorde akkurat dette. Bare tok av bleien og lot det stå til. Mye samme med brødrene, men siden de var eldre skjønte de mer. Barna må skjønne sammenhengen mellom handlingen tisse, og ordet tisse, og de må som du påpeker få oppleve hvordan det føles å tisse seg ut. 3 av mine 4 har synes dette har vært ekkelt. For de to guttene som gjorde det, tok det da også bare noen få dager å få dem tørr, mens med vesla som også synes det er ekkelt, tok det lenger tid siden hun var veldig mye yngre enn dem. Siste gutten synes tydeligvis ikke at det var det minste ekkelt å bli våt, så der brukte vi ganske mye tid på bleieslutt. Til slutt måtte jeg bite i det sure eplet og innføre belønningssystem (er egentlig helt i mot belønning for sånt, mener det skal være belønning nok å få den gode mestringsfølelsen av å slutte med bleie). Først var han ikke interessert, så vi endte med å kjøpe en leke han ønsket seg veldig og satt den synlig, men utenfor rekkevidde. Forklarte at han måtte ha fullt glass med klinkekuler før han fikk leken. Det funket! Etter 2 uker med tisse seg ut i ett kjør, ble han da tørr på 2 dager ;-) Uansett så må du forvente en del uhell helt i starten. Ikke lag noe oppstyr med det, og ikke bli irritert og oppgitt, ros heller veldig om/når det kommer noe i do eller på potten. Jeg personlig foretrekker do, og bruker da doring kombinert med krakk slik at barnet sitter stabilt med bena på noe de når ned på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143442788-bleieavvenning-og-pottetrening-deres-beste-tips-mottaes-med-stoor-takk/#findComment-143442818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #4 Del Skrevet 1. august 2011 forresten... det eneste jeg gjorde i forbindelse med dette var å klippe trusene han bæsjet i. Det var i utgangspunktet kun fordi det var praktisk (slippe å dra ned en truse proppet med bæsj. mye kjekkere å klippe opp sidene og ta den bort som en bleie) men for han så blei det "straff". jeg mente det selvsagt ikke som straff og fremstilte det aldri slik heller. Men han oppdaget jo kjapt at trusene blei ødelagt og det var jo trist om han skulle bæsjet i lynet-trusa si.... for den kunne jo absolutt ikke ødelegges!!! Dermed så sluttet han å bæsje i buksa også Han gikk alltid rundt og sa til folk at "dere må ikke bæsje i buksa, da klipper mamma opp trusa di!!!" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143442788-bleieavvenning-og-pottetrening-deres-beste-tips-mottaes-med-stoor-takk/#findComment-143442823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underveis --> Skrevet 1. august 2011 #5 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg synes ikke det er slemt i det hele tatt! Jeg har en på snart 2 1/2 år som jeg har gjort det samme på, mer eller mindre. Hadde problemer med å få ham til å sitte på både potte og doring. I et par måneder før vi nå tok ferie så tok vi av ham bleia etter barnehagen og lot ham gå naken nedentil. Vi fant nemlig ut at han glemte seg fort når han hade bukse på og tisset i buksa (og ble fortvilet over det), mens når han gikk naken, så holdt han seg og tisset på potta. Fikk klistremerker for det. Nå tok vi ferie for to uker siden og da tok vi rett og slet av ham bleia, som deg. Var veldig spent på dette med bæsjingen, men jeg tenkte som så at det var hans problem å finne ut av ;-) Var forberedt på X antall bukseskift og tørke drit (rett og slett), men det gikk med ett uhell i buksa, ett på gulvet og så plutselig bæsjet han på potta. Helt av seg selv, og i lek med et annet barn. Det har nå altså gått to uker og vi har også nå sluttet med nattbleie. Gått over all forventning! Jeg tror vi hverken traumatiserer eller skader bana våre når vi "tvinger" dem til å slutte med bleie. Så lenge vi ikke gjør noe stort nummer av det, så tror jeg de bare har godt av utfordringen når de har blitt så gamle. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143442788-bleieavvenning-og-pottetrening-deres-beste-tips-mottaes-med-stoor-takk/#findComment-143442838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #6 Del Skrevet 1. august 2011 Takk for svar. Han tisset seg ut i sted, og det var tydelig at han syntes det var ekkelt, for han gikk på badet for å finne papir å tørke buksa med hehe. Prøvde å forklare ham at han måtte si i fra om han måtte tisse, så skulle vi gå på do. Fikk ham faktisk til å sitte på do med krakk og doring i noen sekunder etterpå. Så er jo kjempeglad bare på grunn av det hehe. Nå har han ny bukse på så får vi se hvordan det går fram til leggetid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143442788-bleieavvenning-og-pottetrening-deres-beste-tips-mottaes-med-stoor-takk/#findComment-143442880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå