Gå til innhold

Skal flytte sammen med en mann, ikke BF. Noen som vet hva som skjer mtp NAV?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tenkt å flytte sammen med kjæresten i hans leilighet. Jeg har vært alene siden fødsel ( dvs nå 6 mnd). Han har sovet hos meg hver natt nå i ca 2 mnd men han har ingen av tingene sine her, er heller aldri her på dagtid. Nå når vi skal flytte på ordentlig har jeg tenkt å melde adresseendring. Min leilighet har jeg tenkt å leie ut.

Jeg må da gi beskjed til NAV. Noen som vet hva som skjer etter det? Noe papirarbeid? Når mister jeg dobbel barnetrygd og skatteklasse 2?

Fortsetter under...

Etter ett år mister du stønad til barnetilsyn og den ekstra barnetrygden (evt. hvis dere får barn sammen før ett år har gått) . Skatteklasse to beholder du til dere evt. får felles barn. OS mister du også etter ett år/hvis dere får feles barn.

prioritering til barnehage er et kommunalt virkemiddel som kommunen selv setter retningslinjer for. det betyr at det er opp til den enkelte kommune og bestemme om hun fremdeles går som enslig forsørger etter at hun har flyttet inn sammen ny kjæreste. mange kommuner har ikke denne prioriteringen i utgangspunktet.

det er derimot anbefalt av regjeringen at man har prioriteringer for barnehageplassene og der er aleneforeldre nevnt. men dette er altså bare en anbefalling

Enslige forsørgere er ikke alle plasser prioritert.

Når det gjelder det å få samboer så kan man beholde stønader i ett år etter at man flytter sammen om det ikke er barnets far man flytter sammen med, grunnen til dette er at det er et stort steg å skulle flytte sammen med noen og det vil ta litt tid for å alle å venne seg til den nye situasjonen.

Annonse

Dere må være samboere i 12 av 18 mnd før du mister støtte, og her jeg bor blir ikke alenemødre prioritert når det kommer til barnehageplass :)

Jobber kanskje litt mer med å få aleneforeldre inn i barnehagen tidligst mulig mtp omsorgssvikt e.l, er jo ikke akkurat noen hemmelighet at de har ett ekstra øye på deg om du er alenemor(sånn er det ihvertfall her)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...