Gå til innhold

Hvordan takle stedatteren min? Hva er galt??

Anbefalte innlegg

Dette signerer jeg! Med nick, for anledningen. Kjære HI. En 7-åring er og blir et barn, som ikke klarer å se andre behov enn sine egne. Som rives i fillebiter av sjalusi. Som reagerer "feil" og sier stygge ting.

Jeg har en hjemme i eget hus, som er mitt eget kjøtt og blod. Vi får stadig høre at hun hater oss, at hun vil flytte, at vi er verdens verste foreldre osv. Det kan jeg ikke ta meg nær av! Jeg sier at "sånn sier man ikke" og "snakk pent til oss, dette fortjener vi ikke" og vi blir venner igjen. Vi har ikke noe valg, og det har ikke du heller.

Choose your battles.. Det kommer til å bli ille hvis dere setter dere i hver deres skyttergrav. Om kun 4-5 år fra nå av har dere null påvirkningskraft lenger. Da er det fint om man har beholdt relasjonen best mulig!

Det lønner seg å være standhaftig og elske tilbake når det stormer. Det vet jeg!

Fortsetter under...

"alle skal leke med alle"??? Ja, det kan jo de voksne bestemme.. La ungene få litt slakkere lenke da... De er bare barn!

Forøvrig så er jeg enig med ei over her. Hvis man kjefter på en 7-åring så er deres forsvar å ikke høre etter og finne på andre ting å snakke om, prøve å få det vonde til å gå over. Trist at du ikke ser det HI. Det er IKKE noe galt med stedatteren din!

Jo, men i tilfelle ovenfor her syns jeg nesten det er feil at jenta må dele mormor med stebror. Blir det samme som at HI sin datter ikke skulle få besøke sin farmor uten å ta med stesøsteren. Stesøster og farmor har jo absolutt ikke noe med hverandre å gjøre. Syns det er å dra nyfamilien litt vel langt.

"Trodde hun fikk viljen sin og hadde mormor og morfar helt for seg selv. Lurte på åssen dere fikk til det"

Det er vel ikke vanskelig få til. Deler ditt barn sine besteforeldre på begge sider med stedatteren din?

Amen!

Les Jesper Juul, han har noen gode poeng i slike "mine, dine og våre" familier.

Jentungen er fortvilet, forstår, men vil ikke ydmykes totalt. Dere trykker på og trykker på. Hjelpe meg.

At datteren din og datteren hans er forskjellig, det er naturlig. De er to ulike individer med totalt ulike gener. Modning skjer i rykk og napp.

Håper dere klarer å begrave stridsøksen og tone ned det dere strides om, fremfor å blåse det opp.

La jentungen få lov til å like halvsøsteren bedre enn stesøsteren. Hvis du setter deg ned fremfor din egen datter, vil det vel til slutt komme frem at hun liker lillebror bedre enn stesøsteren sin vel? Dessuten sier hun det for å ramme deg på et ømt sted. Ser ut til at det virker også..

Må bare si at jeg reagerer kraftig på følgende:

1. At dere er så lite inneforstått med barnepsykologi. Anbefaler dere virelig å snakke med profesjonelle.

2. At dere har så liten innsikt i deres egen voksenrolle. Igjen: Skaff hjelp.

Jeg føler med denne 7-åringen (!!!), og håper hun får omsorg av kunnskapsrike, innsiktsfulle mennesker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...