Gå til innhold

hårfjerning på barn

Anbefalte innlegg

Jeg er selv ganske behåret på mine ben, og startet vel i en alder av 12-13 år å barbere leggene etter kommentarer om lange svarte hår osv.....

Min datter på 9 år har mye og lange hår på leggene, de er ikke så mørke enda, men jeg kan se antydning til det. hun har allerede kommet med ønske om å fjerne, og spesielt på armene hvor hun har litt. (ikke pels altså-mer på leggene).

Når skal jeg kaste inn håndkle og si det er greit (holder igjen foreløpig).

Er det bedre og mer skånsomme måter å fjerne hår på som dere kan anbefale.

Jeg prøvde selv hårfjerning med laser i dens spede begynnelse for ca 15 år siden, men det var dyrt og faktisk smertefult (store blemmer på leggene etterpå) så det ble ikke noe særlig resultat ut av det. Noen som vet om det har blitt billigere og mer effektivt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143441876-h%C3%A5rfjerning-p%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun ønsker det selv så syntes jeg hun skal få lov til å fjerne hårene. Hun er jo i den alderen hvor de ikke ønsker å skille seg særlig ut.

Om hun orker så er jo voksing veldig effektivt..men det er jo litt vondt. Ikke barber bort. Vokse etter en varm dusj så gjør det ikke like vondt.

Annonse

Synes det er hårreisende å i det hele tatt vurdere hårfjering på et barn. Litt kroppshår er naturlig, og er hårene lyse så er det da virkelig ikke noe problem. Forklar for henne at begynner hun med hårfjerning så vil disse lyse dunene blir mye tykkere og mørkere, noe hun virkelig kan angre senere.

Jeg har selv hår på armene, de er heldigvis lyse så de får være, hadde de vært svarte så hadde jeg nok brukt noe for å fjerne dem, samme med de på lårene.

Jeg har aldri fjernet hår på armer og lår, kun legger, bikini og under armene, dette har jeg gjort siden 15års alderen. Jeg vil nok holde igjen med mine jenter lengst mulig, til de blir tenåringer.

Ikke ha fokus på kroppshår, virker som du er fokusert på det, og da smitter det over på jenta di også.

Selv 4åringen og 6åringen her har litt hår på armer og bein, lyse dun, ser ikke problemet, det er naturlig.

Poenget er vel at denne jenta har mye mer hår enn hva andre på hennes alder har.

Hun liker de ikke og vil fjerne de, hvofor r skal hun ikke få lov til det?

Hvilken funksjon er det de hårene har som er så viktig at det er viktigere at hun har hårene enn at hun ikke skal føle seg utenfor?

Og..det er en MYTE at man får tykkere og mørkere av hårfjerning.

De VIRKER tykker og mørkere når de begynner å vokse ut fordi håret ikke ennå er blitt bleket av solen og fordi det ikke er slitt ennå. Om man barberer så blir illusjonen om tykker og mørkere hår større.

Om man vokser så vil man faktisk få mindre og mindre hår.

Mine jenter har heller ikke kommet til en alder hvor dette er noe tema, enda. Som anonym over her sier tenker jeg at man får drøye med sånne ting så lenge som mulig...

Men det er snakk om en 9 åring her (4.klasse?) som selv ønsker å barbere seg, det kommer jo fra et sted og ikke nødvendigvis fra mamma. Vi må være realistiske nok til å vite at skolehverdagen kan være en kamp, og det er veldig viktig å ikke skille seg ut. Mine prinsipper om når man skal begynne barbere seg er lite verdt om jenta blir ertet av de andre jentene på skolen pga lange svarte hår på leggene!

Jeg synes du skal se situasjonen an, det er uansett bedre at du hjelper henne og lærere henne opp, enn at hun begynner "stjele" pappa sin barberhøvel når hun er på badet (som jeg gjorde).

Er det nødvendig for jenta å fjerne hårene for å føle seg vel sammen med venninnene sine, så må hun få gjøre det. Vi unner da ingen liten jente å skamme seg, gjemme bort bena sine osv fordi hun får kommentarer på skolen.

Det er mer enn dun for å si det sånn.

hun andre på 8 år har dun.

Jeg vil vel ikke si jeg er mer hårfiksert enn andre, men hun ser jo at jeg fjerner hår på leggene og under armene når jeg dusjer.

håret på armene har jeg heller ikke noe lyst til at hun skal fjerne.

Jeg ville nok latt henne fjerne hår på leggene, men ikke på armene. Under armene hadde jeg også sagt ja til.

Det er bedre at du gjør det sammen med henne, enn at hun skal begynne å finne ut av alt dette på egenhånd.

Hvis det virkelig plager henne syns jeg det blir for lettvint for oss voksne å bare bagatellisere det fordi vi har så sterke prinsipper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...