Gå til innhold

Når du som forlover må ut med over 20.000kr (enda mer om mannen blir med)

Anbefalte innlegg

for at bestevenninna skal gifte seg utenlands,og du ikke har noe valg, og må spikke og spare og kanskje ikke reise på ferie med barna selv det året for du skal være 1uke og styre og planlegge bryllup (ikke noe bading og avslapping da bruden ikke er glad i det,og har masse på timeplanen ang bryllupet), er det normalt og betale alt selv??

Er veldig glad i bestevenninna mi,og syns det er kjempe fint at de skal gifte seg og velger det utenlands det er helt opp til de. Men 1uke,masse penger som vi egentlig ikke har råd til på ett dyrt sted som sikkert blir enda dyrere.Kan ikke la være å være med,har ikke noe valg.Og vil selvsagt ikke velge bort dagen hennes!Men syns at de som faktisk MÅ være med og ikke har noe valg, skulle fått dekket litt? reisen,frisør,kjole ihvertfall? mat og opphold blir jo det dyreste da,men litt hjelper jo på. Eller virker jeg veldig urimelig??

Skal gå uansett,og vet at jeg må betale alt selv.

Noen som har vært med på dette?

Fortsetter under...

Og hvordan er det med presang når du alledrede har brukt en formue på bryllupet deres??Er det sånn at du skal kjøpe noe dyrt i tilegg ??(siden du er forlover?)

Eller noen som har noe forslag til sum?

Vil gjerne dele dagen med de,og betale er vel en selvfølge(?) MEN SYNS DET BLIR VELDIG DYRT NÅR DU HAR HUS.BIL,BARN,OG MANGE ANDRE TING SOM PENGENE SKAL GÅ TIL OG IKKE MINST AT DE SMÅ SIN FERIE KANSKJE BLIR SATT PÅ VENT TIL ÅRET ETTER.

HI

Jeg giftet meg på en bygd laaangt unna der mesteparten av familien bor. VI betalte overnatting for begge forlovere, og alle søsken med familie. Samt togturen til 2 av gjestene som lever på sosialstønad (mannens bror og far) Vi betalte også for forloverkjolen =)

Uansett, dette gjorde at vi med god samvittighet kunne velge å gifte oss ett stykke unna hjemmet vårt.

JEg syns ikke man kan forvente av en forlover å punge ut 20 000 kroner for å være med i ett bryllup. Litt frekt.. spesielt når det går ut over ferie med barna dine.... Vet hun hva du evt. må ofre?? (og hva barna dine må ofre?)

Jeg kunne ikke gjort det rett og slett, og det ville min bestevenninne forstått.

Og de kan ihvertfall ikke regne med å få gaver når man må ut med så mye bare for å gå i bryllupet. Rart de ikke har sagt noe om det?

Annonse

Selvfølgelig har du et valg. Du sier "jeg har så lyst til å se deg gifte deg, men jeg har ikke råd. Pengene eksisterer ikke, rett og slett. Du må finne en annen forlover er jeg redd."

Ja det vet hun,men hun vil ha det der og jeg MÅ være med.

Har selvfølgelig lyst å dele denne dagen med henne,men syns det er MYE penger og kan egentlig ikke forstå at noen syns det er helt greit å mene at vi som forlovere MÅ være med og at vi selv må betale alt.

Får vel begynne å spare så vi får råd til begge deler.

Ferie med barna syns jeg er viktigst,i og med at det er hun selv som velger å reise bort og i tilegg mener at forloveren og de nærmeste SKAL være med.Måte på hvor god økonomi folk har.Hadde jeg vært rik,ingen problem,men det er jeg ikke.

I tilegg må mannen ta fri en uke for å passe barna. (spare ene ferieuken sin for at jeg kan være med).

Skjønner at noen ønsker å gifte seg utenlands.

Men det jeg ikke skjønner er at de også mener at vi SKAL være med. Er jo opp til oss selv og vår økonomi.

Men føler uansett at jeg må,siden dette er min Bestevenninne.

Takk for svar.

HI

Vet at om jeg ikke blir med så blir vårt forhold ødelagt. Men tror ikke jeg har råd til dette altså.

Men dere er enig med meg at jeg kan si nei og at det er fullt forståelig??

Hun har ingen barn ,og skjønner ikke helt det med prioritering.For hun gifter seg jo bare "en" gang.

Får snakke med hun.

Takk for svar.

HI

Hvis de skal gifte seg i utlandet, så er det vel vanlig at de betaler for forlovere hvis de skal være med?

Synes det er helt horribelt og forvente at dere skal betale 20 000 kr.

Annonse

Selvfølgelig har du et valg.

Venninnen din kan rett og slett ikke kreve at du skal bruke 20 000 av dine egne penger på hennes bryllup. For hvis du ikke har disse pengene, så har du dem ikke, og nei, jeg hadde ikke prioritert hennes bryllup foran mine egne barn.

Det er jo lettere sagt enn gjort å si nei.Dette er en gang,og jeg vil jo ikke gå glipp av det.Hun er jo min nærmeste.Men allikevel,så blir hun sur om jeg ikke blir med.Men må vel takke nei.Og håpe at hun forstår.Om ikke så får hun bare være sur.Skjønner jo selv at dette blir litt "drøyt".

HI

Eneste grunnen til at jeg ikke kunne gjort det er jo for at jeg må ofre ferietur med barna for å gå der.Men hun mener at det må jeg klare den ene gangen.Gifter seg jo bare engang.Ferier er det nok av.

Men som sagt hun har ikke barn.

Og mine barn betyr mest for meg og reise på ferie med de er det jeg ser fram til og ikke bruke alt på en uke med planlegging og styr for at hun skal gifte seg i utlandet.

HI

Jeg hadde aldri blitt med, men jeg forstår dilemmaet ditt. Selv måtte jeg legge ut 7000 kr for å være forlover i bryllupet til venninna mi, og jeg vet hvor egosentriske og lite forståelsesfulle bruder er. De ser ikke annet enn seg selv og forventer at alle andre skal synes bryllupet er like viktig som hun synes selv.

I dag angrer jeg litt på at jeg ikke satt foten ned tidligere, for hun stilte urimelige krav til alt og alle. Jeg hadde råd til å betale de 7000 kronene (pluss kjole, gave og alt sånn), men jeg syntes ikke det var riktig.

Jeg hadde aldri ofret en ferie med barna for hennes bryllup. HUn er rett og slet tingen god venninne om hun forventer det.

Hvis hun er din nærmeste, din beste venninne osv. som du sier, skjønner jeg ikke at forholdet blir ødelagt av at du ikke har økonomi til å betale for en slik tur selv. Hvis det er viktig for henne at nettopp du er med, bør hun betale for oppholdet. Det er særdeles egoistisk å forvente at andre vil benytte 10.000-vis av kroner for å få lov til å delta i et bryllup. Og det er like egoistisk å terminere et vennskap hvis den du har invitert ikke har råd til å punge ut. Hva slags venn er det? En bestevenn gjør da ikke slik...

0946 tusen tak for svar!

Det er akkurat det hun er no.Alt handler om hun,og alle må stille opp. osv.

Men jeg får sette ned foten og si at hun vil skjønne det når hun selv blir mor.BARNA går forann ALT!

HI

Vi giftet oss i utlandet, og så på det som en selvfølge at vi betalte fly og hotell for både forlovere og deres partnere.

Hvis min bestevenninne hadde giftet seg i utlandet, og hun ikke bidro med noen av utgiftene, så ville jeg takket nei. Jeg personlig har heller ikke muligheten til å bruke over 20.000 kr på en annen person sitt bryllup. Hvis hun blir sur for at du ikke har muligheten, så får hun bare bli sur!!

Har venninnen din egentlig sjekket opp hva som er vanlig ved utenlandsbryllup?

Om man skal ha et lite selskap i utlandet er det helt vanlig at kostnaden for brudeparet blir like høy som ved 3-retters middag for hele storfamilien hjemme, nettopp fordi man må betale reise og overnatting for forlovere (og kanskje foreldre og søsken)...!

Hun kan ikke forvente at du har så mye penger å bruke på hennes bryllup, jeg hadde ikke blitt med på noe sånt om det så var søsteren min jeg skulle være forlover for.

Jeg valgte selv å gifte meg i utlandet, men vi hadde ikke råd til å ta med forlovere og "halve slekta" så vi dro alene. Jeg kunne ALDRI forventet at folk skulle bruke av feriepengene, sparepengene osv sine for å bli med i vårt bryllup, dagen er viktig for brudeparet, men SÅ viktig er den ikke for venner og familie.

Jeg ville beklaget til min venninne, sagt at du har sett over "finansene" og funnet ut at du dessverre ikke har mulighet til å bruke så mye penger på bryllupet hennes. Om vennskapet deres for alltid blir ødelagt av at hun ikke forstår det lurer jeg virkelig på hvor dypt vennskapet er i utgangspunktet...

jeg skulle gifte meg på gran canaria neste år og vi inviterte med venner og familie og de må betale selv. Foreldrene våre satt pris på dette da det uansett blir mye billigere, men forventer så klart ikke at andre skal ta seg råd til dette. Resonsen ble overveldende, vi var over 25 stk som skulle reise.

Jeg gjorde det klart at ingen MÅTTE være med, eller føle seg presset til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...