verpesyk81 og lillesnusk Skrevet 1. august 2011 #1 Del Skrevet 1. august 2011 Har nå i snart 2 mnd innført mer og mer fast føde. Fra han var 3 mnd gammel, reduserte han seg selv til 4 måltider pr dag og har fått det til bare 2 uker siden. Da ville/trengte han mer, så da begynte jeg med brød og vann som et måltid. Han ELSKER maten, men nå vil han nesten ikke ha MME på flaske mer. Når jeg var hos HS for 1 mnd siden, var det ikke sånn - så fikk jo ikke spurt om det. Hun bare satt meg opp på en kostgruppe i september (da er han 7 mnd) for å ta opp sprøsmål ang mat. Men synes det er lenge til å vente... Så det jeg lurer på er om hvor mye MME MÅ han ha ila en dag? Hans matrutiner er slik: 07/07.30 - MME, alt fra 100-230 ml. Hvis han drikker lite - får han 1/2 porsjon hirsegrøt etter morgenstellet. 10/10.30 - MME, ca 50 ml. 100 ml fruktmos. (som regel svisker/aprikos/fiken) 13/13.30 - MME, ca 50-100 ml. Middagsmos, 100 ml. (Fikk laks i tillegg til grønnsaker og potet idag - og det var godt! ) 16 - en 1/2 brødskive med leverpostei/kaviar eller bananmos. Vann på kopp (vil ikke ha vann på tåteflaske!) Mye søl, men han liker det! Kanskje blir det 50 ml... 18/18.30 - MME, ca 50-140 ml og 1 porsjon grøt.(hirse/havre/mais eller en blanding av disse) I all mat blander jeg MME i, men den totale mengden melk til måltidet er som jeg har skrevet over. Lager all maten selv. Han var 7665 g, 66 cm lang, 44,5 cm rundt hodet på 5 mnd kontrollen (for 3 uker siden altså.) Håper noen av dere kloke koner har tilbakemelding på dette, er jo redd han ikke skal få det han trenger av mat og næringsstoffer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143441527-fast-f%C3%B8de-og-mme-5-mnd-og-3-uker-gammel-samme-som-0-1/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanna30 Skrevet 1. august 2011 #2 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg husker helsesøstra sa til meg at han burde drikke 700ml mme i døgnet. Min drakk også mindre da var på alderen til gutten din. Men jeg stressa ikke med det jeg. De som gir pupp aner jo ikke hvor mye melk de drikker de heller:) Så dumt at vi som gir mme skal drive og telle ml hele tiden. De regulerer det jo oftest selv. Min drakk mer og mer mme igjen senere, og ville i noen perioder plutselig ha mer mme enn mat igjen. Det er visst viktig at de får i seg nok jern, så kanskje du kan vurdere å gi ham litt kjøpt grøt innimellom, de er jernberiket. Eller passe på at han spiser mat med mye jern i ellers. Jeg hadde nok ikke bekymret meg om jeg var deg. Det går opp og ned hva de vil drikke og spise, så lenge han drikker og spiser og vokser normalt er nok alt i skjønneste orden:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143441527-fast-f%C3%B8de-og-mme-5-mnd-og-3-uker-gammel-samme-som-0-1/#findComment-143441990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
verpesyk81 og lillesnusk Skrevet 1. august 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 1. august 2011 Takk for svar! Ja, 700 ml får han jo ikke i seg.. Men det kan jo dras opp til 500 ml.) Jeg prøver å ikke stresse med det, men det er jo liksom alt man skal følge med på da... Og mat er jo en viktig del. I dag har han nesten ikke villet ha mos, men har drukket litt mer melk da.. Så det var noe nytt! ;o) Jeg bløtlegger grøtmelet, sånn at det drar ut mer jern og så får han alltid fruktmos i grøten slik at c-vit hjelper jernet. Og leverpostei på brødskiva får han jo også. Så tror han får nok jern - det virker iallefall slik på magen etter han begynte med leverpostei! Er vi ute og reiser, så har jeg selvsagt kjøpt ferdiggrøt - det er mest praktisk! ) HS sa at han var gjennomsnittsbabyen, og det er jo bare 3 uker siden. Så får bare se hvordan det står til på legekontrollen i begynnelsen av september ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143441527-fast-f%C3%B8de-og-mme-5-mnd-og-3-uker-gammel-samme-som-0-1/#findComment-143442418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå