Gå til innhold

Stemor og pappa skylder på meg for at brodern havnet på ungdomshjem...

Anbefalte innlegg

Brodern har stjelt alt dem har de siste mnd, stjet for ca 15.000...

stjelt motorsykkel, bankkort, og komfirmasjons penger av andre søsken... røyker, drikker, stikker av, skulker skolen, gir faen i livet sitt...

nå får JEG skylden, for jeg selv ikke gikk ferdig skolen, fikk barn og levde på sosialen noen år før jeg fikk orden på livet mitt...

de mener jeg er et "forbilde" for han og at det er min skyld at han ble sånn....

De har tre barn, to av dem sliter skikkelig psykisk og med selvmordstanker og siste er et nervevrak og tør ikke gå ut av huset alene...

jeg har aldri bodd med dem, kun hos mamma.

sårer veldig at jeg får skylden for dette.......

Fortsetter under...

Nå kjenner jeg innvendig at jeg blir skikkelig irritert over dine foreldrer, rett og slett fordomsfulle mot de som er i en slik situasjon som deg. Som blandt annet også har vært meg nesten!!!

å mine søsken klarer seg helt utmerket seg fint!!!

Dette blir stygt å si, men i med at så mange av dine søsken er sånn og sånn...Så kanskje de burde se på seg selv om de har gjort noe feil? Istedet for å legge skylden på deg, 1 du har aldri bodd med dem som du sier, og 2 jeg regner med at du ikke var ofte nok til å påvike de svært med å fortelle de at de må droppe skole, røyke, stjele, drikke og osv. Pluss jeg tror ikke akkurat dine søsken er dumme, så de vet vell nestens elv hva de driver med (Ihvertfall oppegående mennesker har det i underbevisstheten)

nei vet du hva, drit id e...Du har klart å komme deg videre i livet, vært stolt av deg selv. Å aldri tenk at det er din feil at søskene dine er sånn pågrunn av deg. ALDRI!

P det finnes utrolig mange av oss som har vært og er i samme situasjon, de rundt oss har vell ikke akkurat blitt "halv-gærne" eller?! :)

Så greit for dei å ha nokon andre å skulde på, slik at dei slepp å sjå på seg sjølve.... Berre det at dei legg skulda på deg for dette viser vel at dei manglar ein del foreldreevner, spør du meg. Om du er noko førebilete for bror din, så er det vel heller eit godt førebilete, sidan du har klart å få orden på livet ditt :)

Annonse

Da kan man jo være nesten 100% sikker på at det er de det er noe galt med. Ikke for å legge skylden over på noen, men når alle barna er såpass preget så handler det nok om de og hvordan de har gjort ting.

Dette skal du ikke ta innover deg i det hele tatt. De har antagelig gjort store feil under oppveksten til sine barn som de er veldig klar over, og trenger noen å skylde på så ikke skyldfølelsen skal ta overhånd! Bevis det motsatte å fortsett den rette veien for deg og dine barn. Inviter de hjem til deg, ignorer enhver form for hakking på deg med ett medlidene smil. Forsvar deg isåfall med, at det er helt greit dere skylder på meg, jeg er voksen og vet hva som er riktig.. og har full forståelse for at noen i deres situasjon trenger noen å skylde på;-)

la heller ikke dette med broren din gå for mye innpå deg, jeg skjønner du er glad i han og ønsker hans beste. Støtt han når han trenger det, men ikke la det gå utover deg og ditt liv! Han trenger motstand like mye som hjelp for å komme sg på beina igjen! Lykke til :-)

Enkelte foreldre ser ikke sin egen rolle, eller sitt eget ansvar i hvordan barna kommer ut som voksne/tenåringer. En har ikke fullstendig ansvar, for det er det den unge voksne som har selv. Men grunnlaget legger en i barndommen, hva oppdragelse angår. Så er det opp til den enkelte etterpå, egentlig.

Å lete etter skyld er bare idiotisk, og hjelper ingen i hele tatt. De bør gå i seg selv(foreldrene), og se hva de KAN(ikke kunne, for det er for sent) gjøre herfra.

Jeg har selv en tenåring på ville veier, og vet at jeg har gjort mitt. Men det er mange jeg kunne skyldet på. Problemet er bare at det i dag ikke hadde gjort noen forskjell.

Forbilder finnes det mange av i samfunnet, alt etter hvem en selv velger. Venner har mye mer påvirkning enn familie når en kommer i tenårene. Så.... hvilke vennekrets har han der broren din? Kan det heller være der noe ligger, som kan være roten til alt som skjer? Ikke at vennene har skyld heller, men.....

Hvorfor skulker han skolen? Hvordan har han til nå klart seg faglig sett? Sliter han med en eller annen form for lærevanske(dysleksi eller noe)? Og om så er - tar skolen sitt ansvar i tilretteleggingen? Her kan roten til alt ligge, om dette er "feil".

Du sier han er på ungdomshjem. Institusjon for behandling av problemene, eller ungdomshjem pga forhold hjemme? Har foreldrene fortsatt foreldreansvar og omsorg for gutten? Har de mistet dette, så er det et klart signal om at barnevernet har sett at foreldrene er "synderne". Og det er ikke uvanlig at slike foreldre leter utenfor seg selv for å finne alle feil som er gjort.

Jeg er som sagt MOR til en ungdom med vansker, og jeg tar ikke skyld. Men jeg skylder heller ikke på alle andre. Jeg VET at skolen har sin del av ansvaret, men ungdommen har også ansvar for sine valg.

Ta ikke på deg skyld for noe du ikke kan klandres for. Du har ikke hatt noe ansvar for denne gutten, selv om han er din bror. Dine tidligere valg er dine, og ikke andre sine. Og du kan heller ikke ha ansvar om andre faller litt utenfor, selv om du selv har gjort det en gang i tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...