Gå til innhold

Bleieslutt- Kan vi forvente at barnehagen følger opp?

Anbefalte innlegg

Gutten vår er 2,5 år. Han har bæsja på do siden jul. Tisset av og til på vår oppfordring og etter eget initiativ. (Men aldri i barnehagen) Vi kuttet bleia nå i ferien. Hadde tre uhell første dagen, to uhell andre dagen. Så gikk det seks dager uten uhell og så hadde han ett uhell i dag. Nattbleia var tørr den tredje natta og har vært det siden. Han er såå stolt over at han er stor gutt og ikke bruker bleie.

I morgen begynner barnehagen igjen og jeg er redd for at de skal ta på ham bleie når de skal på tur osv. Vil ikke at de skal si at han bare kan tisse i bleia. Dette har gått over all forventning og han sier fra når han trenger å tisse. Hva er deres erfaring med dette?

Fortsetter under...

Går ut i fra han enda er på småbarns avd..

ofte tar de på bleier når de skal ut på lengre turer, men dersom han er flink å si i fra selv, skal det jo gå greit.

det som ofte er på småbarns avd, i vertfall der jeg jobber, er at de små ikke sier i fra, før det er forsent.. selv om vi spør ofte om de må på do / potte.

men hør med din avd hva de pleier å gjøre.

du kan si hva du ønsker de skal gjøre, så kan de prøve å etterfølge det ønske..

Synest det er noe du helt klart kan forvente. Men det er langt fra sikkert det kommer til å skje.

Det er året siden jenta vår ble tørr hjemme, men fortsattvgreier ikke barnehagen å følge opp. Hun er tørr på natta, og tørr på lengre bil turer, flyturer, ferier av alle slag.

Men ikke i barnehagen.

Husker ikke hvordan det var med eldste, men mye styr med barnehagen og tissing.

Bhg bør følge det opp, så jeg syns du kan forvente det. Jobbet i bhg selv og vi gjorde det vi kunne for å følge det opp og at det ikke skulle skli ut i bhg. Men noen uhell vil nok sikkert skje, men sånn er det jo. Lett å glemme seg litt når det er mye som skjer;)

Skjønner ikke hva slags barnehager de som har svart over her har erfaring med!

I "vår" barnehage var dette overhodet ikke noe problem! De ansatte fulgte opp så det sang! Men vær forberedt på at det kan bli behov for mange skift... :-) (Dessuten: Gi beskjed om du vil ha bæsjetruser med hjem for vask, eller om de skal kastes.... Ref: En laaaang tråd om hvorvidt det var greit å få bæsjetruser sendt hjem i pose eller ikke...)

Jeg har faktisk forståelse for at det _kan_ bli nødvendig i noen tilfelle å ta på bleie, f.eks. hvis man er på tur ute i "bushen", men er gutten din flink til å si i fra, så bør også dette gå greit.

Lykke til! Snakk med personalet - gjør det på en hyggelig måte og ikke vær en sånn mamma som kommer med en overlegen holdning som sier at "dette betaler jeg for, så dette forventer jeg faktisk!". Snakk med personalet og vær åpen og raus, og ikke gå i fistel om ting ikke er helt perfekt fra dag 1. En god og hyggelig dialog med personalet i barnehagen har vært nyttig, har jeg merket meg. ;-)

I vår bhg følger vi også opp når barna skal slutte med bleie. ofte begynner vi selv å gå på do med de miste barna, for å venne dem med tanken og for at de skal bli trygg på det å gå på do på et tidligere stadie selv i bhg. veldig ofte ser vi at selv om det går kjempe bra hjemme, så er det ikkebestandig det går så bra i bhg i begynnelsen. dette er nok for at barnet ofte er mer opptatt i bhg enn hjemme, og dermed glemmer å gå på do. men det her bruker å komme seg etter en stund. bare husk å ha med rikelig med skifteklær,:) ellers så hender det at vi har på bleie på barn som nettopp er blitt tørr, når vi skal på lengre turer, om barnet går med på det selv selvfølgelig. men så er det jo ikke såå ofte at man går på disse lengre turene, så er ikke som at den ene gangen ødelegger for hele bleieslutten! og det er kun om barnet bruker å ha uhell innimellom at vi gjør det. er de flinke å si fra selv når de må p do, selv ute i skogen/ fremmede omgivelser så er det jo ikke noe problem :)

Annonse

I vår barnehage var de kjempe positive, selvsagt skal v følge med, selvsagt skal vi hjelpe. Men bleie på under kjeledressen viterstid.

Kom vi å hentet før, var alltid bleia på, og de hadde visst nettopp kommet inn. Hve eneste gang. Tilslutt ble jo ungen så stor at den kunne snakke skikkelig, og pålitelig. Det var ofte bleia aldri kom av igjen etter de kom inn.

Tusen takk for alle svar. :) Måten vi har gjort det her hjemme er at vi bare har kvittet oss med alle bleier. Det virker som om han har glemt at han noensinne har brukt det. Derfor er det så dumt hvis barnehagen innfører det igjen. Han sier fra og har gjort det både til oss og til besteforeldre nå i ferien. Det går like fint både med tiss og bæsj. Tror kanskje jeg bare fjerner alle bleier fra barnehagen og kjøper inn en haug med boxere og bukser. Han har nå vært tørr om natta, 7 netter på rad, så han er absolutt klar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...