Gå til innhold

Barnerom på 8 kvm

Anbefalte innlegg

Venter en baby i høst og er i ferd med å innrede barnerommet :) Men, det er kun 8 kvm, med andre ord - ikke så stort. Hun skal sove der fra dag 1.

Vil rommet bli brukbart tiltross for at det er lite?

Noen innredningstips? (skråtak)

Hvor stort er rommet til barnet/a dine?

Hva trenger man av møbler på babyrommet? (kommode med klær skal oppbevares på badet..)

:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143441144-barnerom-p%C3%A5-8-kvm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo bli riktig bra, men pass på at du holder det i en lys farge som ikke krymper rommet. Foruten seng og oppbevaring til klær synes jeg de åpne oppbevaringshyllene, der du kan sette inn esker/bokser/kasser er geniale. Da er det lett å holde det ryddig, og du får litt ut av rommet.

Rommet kan bli helt fint som baby- og småbarnsrom! Lyse farger og åpne hyller er et godt tips, håper det ikke blir nødvendig å oppbevare klær i klesskap inne på rommet når hun vokser ut av babykommoden, for det vil stjele for mye plass.

Til babyrommet trengs ikke særlig med møbler, ei koslig lampe, ei fin matte på gulvet, senga, selvfølgelig, en grei stol å sitte på for en voksen. Noen hyller med litt fargeklatter oppi.

Det kan tenkes rommet vil bli lite når barnet vokser til og oppholder seg mer på rommet sitt, men med god innredning vil også det gå greit. Tror jeg. Synes det er teit å si at rommet er ubrukelig, det kan ingen av oss vite, siden vi ikke har sett det selv!

Annonse

8 kvm med skråtak er veldig lite. Så lenge hun sprinkelseng og få leker er det jo fullt mulig med seng på ene siden og en kommode og to til klær under skråen. Ettehvert hadde jeg nok byttet rom med henne så lenge jeg fikk plass til senga vår. I alle fall om det er snakk om 5-10 år for å gi henne noe større.

Trist at dere ikke vil ha babyen sammen med dere fra dag 1. Og enda tristere at hun atpåtil ikke får velge selv. Det er ikke uten grunn barn blir født fullstendig hjelpeløse.

Og litt synn i deg da som må svime rundt i huset for å finne rett dør annenhver time for å trøste, mate, skifte, bysse. But then again, det er kanskje det du ønsker å slippe å måtte gjøre ved å sørge for å plassere henne langt unna.

Det var et unødvendig svar 00.28... Men er enig i at en nyfødt baby skal sove sammen med foreldrene... Mine 3 var mye eldre enn 6 mnd før de fikk eget rom.. Turde ikke å ha dem så langt unna meg, og så er det så godt da, å få mest mulig nattesøvn med å slippe opp hver gang det blir amming ;)

Ellers er ikke et soverom på 8 kvm såå lite når det ikke trengs skap der inne. Der vi bodde før var minste rommet på 6-7 kvm, riktignok uten skråtak... men da ble det plass til stor seng, klesskap, en kommode og lekehyller.. likevel litt gulvplass til å leke på..

Annonse

Ser du har fått mange HÅÅÅÅÅPLØSE svar her, enkelte damer burde skjemmes!!

For det første: På 8m2 får du mer enn god nok plass til både seng, hyller og leker. Ingen fare! Vi har rom på henholdsvis 12, 10 og 9 m2 og det er ikke noe problem. Når vi nå får tredjemann skal de i tillegg dele rommet på 9 m2 - slå den! Vi har kjøpt en seng som er 170 til 5-åringen, den tar ikke så stor plass i rommet- og er en høy seng med god lekeplass under. Når mini vokser ut av vårt soverom får han også plass til seng på 5-åringen sitt rom. Hyller med lekekasser i fungerer fint hos oss, ellers har vi barnebord med to stoler og stor kommode.

Her har forøvrig ungene sovet på vårt soverom til de var ca 3 mnd, men jeg regner med minstemann blir der ihvertfall til han er et år siden vi har så dårlig med plass akkurat nå. 5 åringen skal med tiden flytte til et annet rom på loftet, men det blir ikke før om noen år.

De har lekerom på loftet i tillegg til rommene sine:-)

Soving på eget rom er ikke anbefalt før tidligst ved 4-6 mnds alder...

La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving

Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær.

http://www.lub.no/forebygging-av-krybbedod

Synes det er så teit at folk føler de bare MÅ kommentere hvordan andre velger å organisere ting!

HI spør jo om konkrete tips til rommet, ikke hvorvidt hun burde ha babyen på sitt rom eller ikke!

Er ikke noe god på innredning dessverre, men vokste opp med et rom på 8-9 kvm. Ikke stort, men holdt da i massevis:-)

Ikke mye en baby trenger å ha der inne, men bruk IKEA som tips etterhvert når det gjelder oppbevaring osv.

De har så mye lurt for små forhold:-)

Lykke til!

Det går nok helt fint.

Jeg regner med det er vindu der som er godkjent for soverom, og da øker jo romfølelsen også.

Mal det i lys farge, taket også - og begrens møblementet til en seng, evt en ammestol f eks.

Etterhvert trengs det jo lekeoppbevaring også, men det kan dere jo se an hva som passer inn. Ikea har mye smart som utnytter plassen maksimalt.

Trenger ikke være så bastant og komme med tull og tøys svar! Det stemmer jo ikke det du sier heller.

La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving

Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær.

http://www.lub.no/forebygging-av-krybbedod

Det finnes regler for hvor mange m2 og også hvor mange m3 det skal være på et soverom. Det finnes også regler for hvor stor vindussflate det skal være i forhold til % av gulvflaten. Det finnes også regler for hvordan man regner ut gulvflaten i forhold til høyde på skråtak, og hva som teller som godkjent areal. Det er også krav til størrelse på vinduer i forhold til rønngsvei.

Det kan ofte bli ordentelig skam varmt i skråtaksrom, særlig ineldre hus, uten skikkelig tak isolasjon. Så ha rikelig med lufting!

Når dette er sagt så kan jeg virkelig ikke fatte å begripe at en baby skal inn på eget rom i fra dag en. Høres passelig sykt ut. Særlig ikke i et overoppheta smårom. De tåler ikke varme i forbindelse med krybbedød. Ikke på den måten.

Sov nettopp på skråtaksrom på hytta og det var ubehagelig varmt og tett.

Jo... mulig det er teit at det påpekes dette her med samsoving når det ikke er det det blir spurt om... meeeeen... regner med at HI er førstegangs siden hun vurderer eget soverom til babyen fra dag 1, og da har hun kanskje ikke kunnskapen, og heller ikke erfaringen som trengs for å ta et "riktig gjennomtenkt" valg kanskje??? Jeg har tre unger, og om jeg så fikk 5 til, så hadde de sovet på samme rom som meg til 6-12mnd alder, ikke pga hva boka sier, men pga ERFARING ;))

Vet du, jeg regner faktisk med at hun IKKE er førstegangs, og at det er av erfaring babyen skal på eget rom.

Min yngste flyttet på eget rom da han var 4 mnd. Fram til det som både far og sønn minimalt fordi de våknet av hverandres lyder. Og skjer det igjen, skal den nye babyen også tidlig på eget rom.

Hilsen hun som synes det er teit å legge seg opp i hva andre gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...