høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Vesla har fått vannkopper, 9 mnd gammel. De første prikkene dukket opp på fredag, og det har bare kommet fler og fler.. Håper noen her har hatt barn med vannkopper og kan svare meg på noen spørsmål.. Feber? Hun har hatt stort sett 39 i feber i går og i dag, når jeg leser på nettet virker det som om det er mest vanlig å ha feber før de bryter ut. Hvor vanlig er det med feber? Og hvor lenge (dager) kan man gi paracet for å få ned feberne (har gitt henne i et døgn (3x125 g) nå).. Hensyn til andre barn? Hvor mye hensyn skal man ta til andre? Skjønner at man ikke skal levere i bhg (hun har ikke begynt der enda heller), men kan hun være med på noe om formen skulle være grei? Feks butikken? Er vel smittefare så lenge de ikke har begynt å tørke inn.. Ferie... Vi skal dra på ferie om to uker... burde jeg bruke tid og krefter på å bekymre meg om hun er frisk til det? Eller er de stort sett friske og raske to uker etter at vannkoppene dukker opp? Stor sjanse for å smitte pappan? Han er 29, og har ifølge sin mor aldri hatt vannkopper... Ser for meg ferien blir spolert pga en voksen sjukling....
A_K Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Hei:) skal prøve å svare på noe av det. Feber- tror det er ganske vanlig før det bryter ut og i begynnelsen- men veldig individuelt. Mange barn er relativt friske og feberfri når de har fått prikkene. Andre barn- dette svarer du på selv; så lenge blemmene ikke har tørket ut, kan barnet smitte andre. Det er også veldig smittsomt- så så lenge andre foreldre ikke ønsker at barna sone skal få vannkopper og bli ferdige med det, så kan de bare leke med barn som har hatt det. Så lenge de ikke har feber og formen virker ok ellers, kan barnet fint være ute. Mannen din bør nok passe seg, det er veldig smittsomt- og voksne kan bli veldig syke av vannkopper- spesielt menn faktisk ( og det er ikke fordi menn er "sykere" enn oss damer;)) Ville ikke vært spesielt bekymret for ferien hvis det er to uker til, bør være over, eller ha tørket inn til da. Anbefaler deg å bruke hvitvask mot kløe og for at blemmene skal tørke ut fortere. Lykke til og god bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå