Gå til innhold

5-åringen fikk så vondt i hodet at han kastet opp! Migrene?

Anbefalte innlegg

Han klagde over hodepine da han la seg igår kveld. Sovnet normalt og sov til kl 10.00. Da våknet han og skrek pga hodeverk. Tok seg til pannen. Jeg tok han med ned i stua, og da kastet han opp.

Fikk panikk og dro på legevakten. De fant ingenting galt. Jeg spurte om det kunne være migrene. Både faren og onkelen var plaget med dette i barne- og ungdomsåra. Legen sa at man ikke kalte det migrene før man hadde hatt 4-5 anfall.

Det jeg egentlig lurer på er hvor sannsynlig det er at han vil bli plaget med slike anfall fremover. Han har aldri noensinne klaget over vondt i hodet tidligere.

Hilsen bekymret mamma

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si noe om hva det er eller om han får det igjen.

Men jeg jobber som akupunktør og ser ofte migrenepasienter. Det første vi alltid gjør er å kartlegge hva de spiser og når. Dette fordi de aller fleste jeg er borti får migrene etter inntak av enkelte matvarer. Stress og lignende kan selvfølgelig også utløse det.

En slik reaksjon på mat kan komme 1-3 dager etter inntak. De fleste reagerer positivt på å kutte hvete, sukker og mais fra kosten og om det ikke er nok, følge hovedrådene til blodtypedietten. Kunstige søtningsstoffer i brus og godteri er kjent for å kunne skape migrene.

Vi får typisk inn migrenepasienter etter en helg eller etter selskap med utskeielser. Så jeg ville tenkt gjennom om din sønn spiste noe han ellers ikke bruker å spise i går og fredag.

Barn er generelt sett veldig lett å behandle, så hvis dette gjentar seg ville jeg oppsøkt en erfaren akupunktør og sett om det kan hjelpe. Bruker ikke være et problem med nålene heller, fordi de er så tynne og at man trenger færre nåler på barn siden de er så mottakelig for behandling :) Har til gode at barn nekter eller ikke kommer tilbake :)

Dra til lege igjen om det gjentar seg.

Hva hadde han gjort den dagen da?

Har han fallt og slått hodet? Da kan det vel være hjernrystelse om man kaster opp?

Har han vært mye ute i solen? da kan man få solstikk og kaste opp.

Trenger ikke å være migrene:)

Har sllitt mye med migrene. Første anfall fikk jeg rundt 7 års alderen.

og slet med det frem til jeg var 30

Men kan ikk si noe om noe sannsynlighet at det er det din sønn har.

Som hun over sier er får han det igjen sjekk med maten, skriv dagbok, det er ofte det som trigger anfallene.

For min del er det en kombinasjon av for lite mat en dag, pluss at det er for varmt, eller for kaldt.

Nå når jeg passer på å spise ordntlig har jeg ikke hatt noe migrene på mangen år.

Men enhver har sin egen trigger, det tar bare sålang tid før en ser mønsteret.

Håper det blir bare med denne gangen

Migrene er arvelig, så det er mye mulig det er det han har fått.

Jeg har selv en mor og bror som har migrene, og er plaget med det selv. Om jeg ikke tar noe for det, blir hodepinen så sterk at jeg kaster opp.

Tusen takk for fine, informative svar!

Han hadde ikke slått seg. Heller ikke spist noe spesielt. Han var i bursdag og var et par timer ute og lekte, men var godt smurt og kjølte seg ned i vannspreder, så var ikke spes. varm.

Hi

Annonse

Sjekk det han spiste i bursdagen (min erfaring, som jeg skrev over, er at migreneanfall ofte kommer etter selskap, enkelte reagerer rett og slett på sukker). Noter ned alt du husker av det han har spist siste par-tre dagene, vær nøye med detaljene. Da har du det i hvert fall nedskrevet hvis han skulle få dette igjen, da er det lettere å evt se et mønster i det hvis det skulle være noe han reagerer på.

Alt han spiste var 1 pølse og 1 is. Begge deler har blitt spist relativt ofte i sommer, så kan ikke skjønne at det var det som utløste det.

Men jeg skal notere ned og se hvis han får det igjen.

Hi

Migrene hos barn varer ikke så lenge, et anfall varer i gjennomsnitt i 2 timer (selv om det kan vare noe lenger).

Har selv en 7-åring med migrene, det begynte for et års tid siden. Det er ikke tvil om hva som trigger hans migrene og det er søvnmangel, om det f.eks blir flere sene kvelder etter hverandre med mye aktivitet om dagen (f.eks ferie) kommer hodepinen. Den kommer brått og han sier det er vondt bak øyebrynet.

Det er så vondt at han jamrer og gråter litt, han er tørst og kvalm. Han sitter gjerne på en krakk ved doen og føler han må kaste opp, omtrent halvparten av gangene han har hatt anfall han han faktisk spydd. Så sovner han på senga, sover et par timer og våkner frisk som en fisk. Da er han sulten, tørst og klar for nye utfordringer.

Dette er en veldig typisk form for migrene, mange vokser det av seg, mens noen (særlig jenter) blir verre i tenårene pga hormonene.

De migreneanfallene som vare i 1-3 døgn kommer ikke før man er blitt nesten voksen..

Siden sønnen min ikke har anfall mer enn kanskje annenhver måned og vi vet hva som trigger det og prøver sørge for nok søvn har han ingen medisiner. Barn som har så hyppige anfall at det går utover skole og fritidsaktiviteter kan få medisiner, da anbefaler de også gjerne en seng og et rolig rom på skolen så de slipper reise hjem hver gang de får anfall. Siden anfallene går ganske fort over kan barna gjerne klare de siste timene den skoledagen selv om de sov seg gjennom en time eller to midt på dagen.

Takk for svar!

Ser nå at jeg skrev i hovdeinnlegget at han sov til 10.00, det jeg mente å skrive var 22.00. Så da varte det altså i ca 3 timer om man regner med svak hodepine da han la seg 20.00.

Da er det vel bare å vente og se om det kommer flere:(

Takk for tips om søvn. Han har alltid sovet godt, men vi får prøve å være enda flinkere til å overholde leggetid. Han pleier å sove fra kl.20.00- 07.00, men i sommer har klokka ofte blitt nærmere ni før han har lagt seg.

Hi

Har også en med migrene, begynte rett før han ble 6 år (blir 8 år nå i desember). Vi har også funnet ut at det mest sannsynlig kommer av for lite søvn/mat! Han fikk det også etter vaksinen de tok i andre klasse, da hadde det vært en stress situasjon for han så da ble han dårlig om natta! Det som hjelper for vår gutt er et kaldt mørkt rom å kald klut på pannen!

Min sønn er plaget med migrene. Han hadde første anfall før han var 1 år og han er nå 9. Han hadde det relativt ofte i småbarns- og barnehageår men det har minket i hyppighet og i dag har han anfall ca 2 ganger pr ÅR. Hans anfall starter med manglende matlyst og slapphet. Han sover og må få være i fred i en periode mens det står på. Dersom han får ligge i fred kaster han opp ca 1-2 ganger. Dersom vi er i bilen el.l. kaster han opp hele tiden (hvert kvarter ca). Hans anfall starter gjerne på formiddagen og varer i ca 1 døgn. Etter 1 døgn er han frisk og rask og kan gå på skolen.

Vi har vært hos leger og de sier man ikke gir medisin til så små barn, men om vi lærer oss fortegnene kan vi gi paracet. Det gjør vi, og det ser ut til å fungere godt (med tanke på hyppigheten). Vi vet at søvnmangel, matmangel, større rutinebrister kan utløse anfall, spesielt i forbindelse med høyt aktivitetsnivå.

Gutten min er svært aktiv og vi tenker aldri på dette i hverdagen, men unngår søvnmangel og passer på regelmessige måltider. Han har ellers ingen begrensninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...