Gå til innhold

Dere med barn over 1 år; hvilken grad vasker dere barneklærne på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Klær blir ikke reine på 40 grader. Ingen ting vaskes på mindre enn 50 grader her i huset, alt av sokker, truser, t-skjorter osv går på 60, håndklær o.l. på 90. Olabukser, fleece, skjorter på 50.

Kun ull som slipper unna med 40 grader her, men heldigvis har ull en flott egenskap som gjør at det jo blir reint på 40 grader. ;-)

Hvorfor slik inndeling?

Her vaskes alt på 60 grader, stort sett. Til både barn og voksne. Vasker og vasket sjelden noe på 90 grader. Selv ikke babytøyet gjorde jeg det med.Nå er mine barn 4 og 7,5 år.

Håndklær og sengeklær vasker jeg innimellom på 90. Ulltøy går på ullprogram 40 grader. Og penklær på finvask 30 eller 40.

Du får ikke bort svettelukt og andre kroppslukter ved 40 grader nei.

Det virker som det er borte, men så fort du blir varm kommer den gamle lukten fram igjen. Fordi bakteriene fortsatt er i tøyet.

Annonse

Spørs hva det er, vasker undertøy, sokker ol på 60grader sammen med håndklær. Kokvasker skjeldent i grunn, unødvendig med dagens vaskemiddel. Kun gulvkluter, kopptuer ol som vaskes på 90grader.

Ellers vaskes det meste av annet tøy på 30-40grader, kulørt vel å merke. Helt hvitt tøy vaskes på 60grader hvis de tåler det.

Ull og silke på egne program. Håndvasker også endel, feks bhène mine.

seriøst vasker dere så mye tøy i kokvask ? Blir jo en veldig stor slitasje på klærne da ?

Vasker det meste på 40grader og har aldri opplevd at svettelukt o.l har kommet opp igjen fordi bakteriene ikke er drept.

Truser,sokker,handkleder og sengetøy vaskes på 60 grader.

Hjelpes meg dere må ha høye strømregninger.

Vanlige klær på 40 grader.

Håndklær sengetøy o.l. på 60 grader.

Dagens vaskemidler og gode maskiner vasker mer enn rent nok på 40 grader. Eneste jeg kokvasker er klutene jeg gjør rent med.. Vet dere egentlig hvor mye strøm som går til en kokvask, også kjører dere mange i uka av dem med de strømprisene vi har nå?

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article610213.ece

Kan ikke si at det er strømpriser som skremmer meg, gitt, rene klær er viktigere enn de få kronene jeg bruker "ekstra" på strøm til klesvasken. Vi bruker temmelig lite strøm ellers, så det e'kke no' problem.

jeg vasker som regel klærne 360 grader, siden de går rundt i ring :P Men jeg bruker som oftest 40 grader celcius på vannet ja ;) 60 bruker jeg kun på håndklær og tøy som sitter rett på kroppen i svettesoner og andre ukurranet soner, som truser, sokker, t-skjorter som tåler det osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...