Hermine87 Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Var egentlig innstilt på å føde uten epidural viss jeg klarte d, men nå anbefaler jordmor å få epidural uansett så lenge babyen kommer som stjernekikker:/ men hvordan virker epidural? Mister man følelsen i beina? Har hele tiden vert bestemt på å føde på knær, å ikke liggende på rygg. Men d går vel ikke viss man ikke har følelse i beina?
LiteNurk Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ble bare litt nummen i lår og bein av epiduralen. Var vanskelig å stå/gå pga dette, men klarte fint å stå på alle fire og presse.
Gjest <308+11<3 Fødeklar ! Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 jeg fikk epidural sist, merket egentlig ikke så stort til det. kunne fint stå på beina og sånn. så tror det virker forskjellig fra person til person. det er nok noe man bare må prøve
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 31. juli 2011 #4 Skrevet 31. juli 2011 Jeg fikk epidural, og klarte fint å gå i prekestolen rett før pressriene og gå på toalettet etter fødselen:)
Hermine87 Skrevet 31. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2011 Åja men d hørtes jo betryggende ut ! Får vel gi epiduralen et forsøk da:)
holahopp Skrevet 1. august 2011 #6 Skrevet 1. august 2011 Ligger med epidural nå....det er fantastisk å få den avlastning på ryggen. er litt nummen i rompa men kan gå!
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 Jeg mista følelsen i et bein fordi epiduralen lå skjevt. Kjente så og si ingenting på den siden, og "alt" på den andre siden, ganske merkelig igrunn likevel ble jeg hjulpet opp på alle fire, og sto sånn i flere timer av og på, det gikk fint det de slo av epiduralen når pressriene begynte, så jeg gikk fint på do selv uten problemer rett etter fødsel. Alle er forskjellige ! Fikk også stjernekikker forresten, uten å vite det før ungen var ute vel og merke. Gikk fint det også, tok bare litt ekstra tid lykke til med fødsel, med eller uten epidural !
una32 Skrevet 1. august 2011 #8 Skrevet 1. august 2011 Dette skjønte jeg ikke - sier jordmor at barnet kommer som stjernekikker?? Det er jo umulig å vite, da barnet jo skal skru seg nedover i bekkenet. Ok, kan hende barnet ligger sånn nå, men sånn behøver det ikke å bli i det fødselen starter, og riene kan fint rette opp ungen. En gang tok jeg imot et barn som skrudde seg 270 grader i løpet av trykketiden og kom ut som stjernekikker selv om hun hadde ligget normalt i utgangspunktet. Mao mye som kan skje, hihi:) Når det er sagt, så synes jeg ikke du skal bestemme deg på forhånd, uansett hvordan barnet ligger. Du kan jo tenke at du skal prøve å klare deg uten, men ikke se det som et nederlag hvis du forandrer mening under veis. Forøvring kan du fint føde i knestående i seng med epidural, men det blir en del flere ledninger å forholde seg til, og du kan kommer ikke mange cm unna maskinen som må overvåke barnets puls når du har epidural. Problemer med for tidlig trykketrang kan oppstå både med epidural og stjernekikkerposisjon, og det er ikke som i matematikken at minus ganger minus blir pluss. Det er med fødsler som med livet, veien blir til mens man går, det er lurt å tenke gjennom alternativer på forhånd som nå, men samtidig ikke bestemme seg helt før man står oppe i det - lykke til:)
Hermine87 Skrevet 5. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2011 Grunnen til at hun sier barnet mest sannsynlig kommer som stjernekikker er at knøttet allerede har rotert seg helt ned i fødselskanalen og skal egentlig ikke vri seg mer, men for all del, man vet jo aldri:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå