Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #1 Del Skrevet 31. juli 2011 Jeg og min mann har to barn på 1,5 og 3 år. Vi har lyst på flere, og siden vi ikke akkurat blir yngre, vil jeg ikke vente for lenge. Jeg jobber deltid (+/-10t/u), og begynner på et deltidsstudie ved høyskole til høsten. I den forbindelse har jeg endel spørsmål, og håper at det er noen snille damer der ute som har bedre peiling på dette enn meg. 1. Hvordan blir det med permisjon når jeg studerer? Må jeg ta pause fra skolen også om jeg har opparbeidet meg rett på permisjonspenger? 2. For å ha krav på permisjon, hvor mye må jeg da tjene pr. mnd? 3. Om det er slik at jeg må pause skolen, er det mest fordelaktig om mannen min tar mest mulig pemisjon. Han tjener ganske mye mer enn meg. Hva er grensen for utbetalinger i permisjonstiden? Vi har ikke råd til at han får mindre utbetalt enn det han gjør nå, iom. at jeg ikke jobber noe særlig. 4. Er det noe annet jeg bør tenke på?? Jeg håper at det er noen med erfaring fra studier/permisjon som har anledning til å svare meg. På forhånd takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143440036-hvordan-blir-dette-da/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #2 Del Skrevet 31. juli 2011 1. Nei, du må ikke ta pause fra skolen om du ikke vil.. 2. Du må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 35 000 kr for å få foreldrepenger. Engangsstønaden er på 35000 kr så du bør ha tjent en del over det for at det skal "lønne seg" å ta ut foreldrepenger 3. Om du tar pause fra skolen kan ikke mannen din samtidig ha permisjon. Om du har rett på foreldrepenger har også han rett på fedrekvoten på 12 uker, men skal han ta ut permisjon fra den fellese delen må du ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier - eller en kombinasjon av disse som gir fulltid. Dere kan m.a.o ikke være hjemme samtidig utover fedrekvoten. Nav refunderer max 6 G, dvs at om han tjener over 450 000 kr ca så vil han få mindre i permisjonspenger enn han har i vanlig lønn såfremst ikke arbeidsgiver dekker mellomlegget. 4. Om du har rett på lån/stipend i delttidsstudiet ditt og har studert minst 6 mnd når babyen kommer kan du ha rett på fødselsstipend fra lånekassen. Du har neppe rett på forsørgerstipend ettersom mannen din tjener godt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143440036-hvordan-blir-dette-da/#findComment-143440164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå