Gå til innhold

Er familien gjerrig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja jeg synes faktisk at det er litt gnitent. 5000 kroner fordelt på 6 mennesker er i overkant av 800 per pers.

Jeg og mannen kommer fra familier som er lite pengesterke, men fikk allikevel mer enn dette fra den nærmeste familien, og det er 20 år siden.

Jeg synes heller at din familie gir mer enn vanlig, og mer enn nødvendig.

"Vi må alltid gå til moren min for å spørre om å få eller låne penger" - det virker som om dette skjer relativt ofte, og da er det heller deres egen økonomi det er noe galt med. Det skal ikke være nødvendig å være avhengig av andre for å få penger til mat og lignende. Da disponerer dere feil.

Det virker ikke som om dere er voksne nok til å stå på egne bein, og kanskje svigerfamilien din har sett dette, og prøver å få dere til å innse det ?

Ærlig talt. Du er nok litt storforlangende ja.

Når jeg giftet meg fikk vi 25 000 av min manns foreldre som er pensjonister. Ble kjempe glad for det. Av min mor, søster, stefar og stebror fikk vi 2000 og av min far og bror fikk vi 1500. Alle er i jobb. Ikke søren om jeg hadde forventet å få det samme av min side av familien som vi fikk av min manns familie. Forventet ikke å få det av dem heller, så ja vi ble overrasket og veldig veldig glade.

Fikk også dyrt stellebord av mine svigerforeldre når minsten kom, av mine foreldre fikk vi 500 kr.

Å synes det er smålig at folk vil ha tilbake 500 kr. som du låner, god inntekt eller ei, det er sært. Låner man så låner man, og da betaler man tilbake når man skal.

Vi fikk dekket hele bryllupet av mine foreldre og svigers. Det ble et billig bryllup, men likevel en utrooolig fin gave! Jeg hadde ikke forventet en eneste krone til, men mine foreldre ga oss en sjekk på 30.000 i tilegg! De har en helt normal inntekt. Ikke spesielt bra. Svigers har 3-4 mill på bok og ca 1 mill inn i året. Likevel ble jeg ikke skuffet av å ikke få noe mer av de.. Det er tross alt dems penger!

Så ja, dere er kravstore..

Annonse

Jeg har ikke lest svarene.

Det er to forskjellige familier. Du sammenlikner, og det kan bli veldig feil uansett om den ene tjener ditt og den andre tjener datt. I noen familier er det vanlig å hjelpe til med penger, gaver, innkjøp osv. Andre vokser opp med at de må klare seg selv. Sånn er det bare.

Det er ingen som er gnien. Du må respektere forskjellene i familiene deres, uten å gruble så veldig mye mer på dette.

Jeg kommer fra en familie hvor jeg kun får hjelp om jeg ber om det. Ingen pengestøtte til bryllup eller baby. Helt greit.

Min mann har en far som strør rundt seg med penger. Han setter inn noen tusen til jul og bursdager feks. Når han er her på besøk legger han igjen noen kroner til ungene. Da vi kjøpte hus betalte han den nye vedovnen til flere tusen.

Han om det. Fint for oss, vi er veldig takknemlige:)) Det betyr ikke at min far av den grunn er gnien! (de er forresten lærere begge to og tjener sikkert ganske likt... nare siden du refererer til inntekt)

Hva de velger å gi bort er jo opp til dem selv. Noen familier har ikke tradisjon for store flotte gaver og andre overøser hverandre med alt mulig.

Det jeg kanskje synes høres litt rart ut er hvis din manns søsken får penger av foreldrene uten at dere får det samme. Hvis de derimot låner disse pengene og betaler tilbake, så kan ikke dere forvente å få noe heller uten å betale tilbake.

Både min familie og min manns familie gjør alltid likt. For å ta et eksempel så kjøpte svigers tv til å ha i bilen til alle barnebarna. De fikk hvert sitt tv med dvd-spiller og den lille inni magen min kommer også til å få når hun blir stor nok til å bruke det.

Jeg syns det er lite med 5000kr til barna sine når de gifter seg.

Jeg er ikke vant med å få store gaver av foreldrene mine. Får vel for ca 300-500kr i bursdagsgave og litt mer i julegave jeg og mannen til sammen. Vi takker og bukker. Vi får aldri noe ellers hverken til oss selv eller barna. I så fall er det at de kjøper en leke til ungene her og der. Eller at de får penger til sirkus o.l.

Vi skal gifte oss til neste år og gaver er vel det jeg tenker minst på. Jeg tror ikke at vi blir å få mer enn 5000kr av hver av foreldreparene våre.

Jeg må innrømme at jeg blir litt "missunnelig"på en ikke- ond måte på de som får betalt f.eks maten, drikken eller noe annet av foreldre til bryllupet. Jeg savner å ha foreldre som engasjerer seg og ønsker å bidra litt. Selv om jeg skjønner at flesteparten her mener at når man er voksen så skal man ikke få noe av foreldre.

Den dagen mine barn gifter seg blir jeg garantert til å birda med en god sum penger. Syns det skulle bare mangle. Jeg har valgt å få unger og ønsker å glede dem også når de er voksen.

Dere må alltid gå til moren din for å få eller låne penger?? Hvor gamle er dere? 16??

Om dere har gått til det skritt å skaffe dere barn, burde dere faen meg greie å forsørge dere selv også!!

Familien er ikke kravstore. Er dere som er jævlig kravstore!

I vårt bryllup betalte min foreldre nærmere 100.000 for festen. Svigers bidro med drikke til baren. Av mine foreldre fikk vi en gave verdt 20.000 i tillegg til 15.000 i kontanter. Av svigers fikk vi en kakespade.

Svigers er gjeldfrie og har god råd. Har allikevel aldri falt meg inn at svigers er gjerrige. Jeg synes det er helt greit at de bidrar med det de selv ønsker, jeg har aldri forventet noe fra dem. Derimot har jeg og mannen ordnet oss selv med det økonomiske.

Og mine svigers forskjellsbehandler også sine barn. Min svogers familie får mye mer enn oss. Kunne ikke brydd meg mindre. Min mann og jeg greier oss utmerket selv og jeg har ikke tenkt å så splid i min svigerfamilie ved å henge meg opp i dette. Tvert i mot forsøker jeg å få min mann til å fokusere bort fra det som har med penger å gjøre.

Så din mentalitet er så motsatt av min som det er mulig. Veldig glad for at jeg ikke tenker som deg, jeg har alltid tenkt at penger aldri skal bli en konfliktkilde i mitt liv.

Vet ikke hva du regner inn i "familien", men vi fikk fryseboks til ca 5000 med mor min og bror min... Det er min "familie"... Av onkler og tanter , inkludert barna deres, fikk vi vel i snitt ca 1000 kr?? Iallefall fra dem som ga peng.. Noen av søskenbarna mine som står meg nærmest ga gave for seg...

Annonse

Ja, det er kjipt å dele på en sånn gave til bryllup. Hvertfall når det er foreldrene det er snakk om.

Søskna til mannen spleisa på gave til oss i bryllupet, og vi fikk gavekort på 4000.- Det er av søsken. Altså, 2000 kr fra hver av dem. At da en mor gir 800 kr til en datter syns jeg faktisk er kjipt.

Vi fikk 5000 av farmor og farfar, gave på tilsammen 8000 av min bestemor og hennes mann. Svigers ga oss 10.000 (og bidro med 15.000 til selve bryllupet)

Mamma lagde all mat, betalte den, betalte bryllupsnatta for oss på hotell, og ordna med alt jeg trengte hjelp til...

Og vi er selvfølgelig kjempetakknemmelige!! Men jeg må være ærlig å si at det er kjipt å spleise på gave, 6 stykker, i et bryllup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...