Gå til innhold

Sønnen vår (3 år) skal starte i barnehage om femten dager. Vil dere hjelpe meg med noen spm?

Anbefalte innlegg

Han har vært hos dagmamma hvor de totalt har vært fire barn de siste 2 årene, men nå skal han over i barnehage. Jeg har noen spørsmål til dere som har erfaring på alle disse tankene jeg sitter med. Det skal sies at jeg svært sjeldent er her på dinbaby, så om disse spørsmålene nettopp har blitt tatt opp i en annen tråd beklager jeg gjentagelsen.

For det første: Hvor bestiller jeg navnelapper? Skriver dere kun navnet til barnet og tlfnummeret ditt? Ingen adresse eller?

2: Sønnen vår leker lett med andre barn, så den sosiale biten bekymrer meg ikke. Han får seg lett venner, prater bra og elsker å leke med andre. Det som bekymrer meg litt er at han er en skeptiker og litt uttygg. Han liker å vite hvor vi er i huset nesten til enhver tid. Han spør 2-3 ganger i løpet av dagen om vi passer på han. Han er utrygg i visse situasjoner og vil ikke gå langt avsted uten at vi følger han. Da mener jeg 20 meter fra oss på en stor gårdsplass på gården til bestefaren. Han kan leke ute i hagen, men vil ikke være alene i andre etasje på rommet. Vi har aldri gått fra han. Han har heller aldri blitt borte fra oss. Vi har aldri skremt han med noe. Jeg aner ikke hvorfor han trenger disse bekreftelsene hele tiden. Jeg ser mye han i meg da jeg var liten. Jeg bekymrer meg litt over hvordan han kommer til å ha det når vi forlater barnehagen. Hvordan fanger personalet opp de barna som kanskje ikke uttrykker så mye verbalt av hvordan de føler, men som har mange tanker i løpet av dagen. Jeg var et slikt barn. Ville hjem til mamma, men holdt ut og latet som alt var bra, selv om jeg gråt innvendig... Sønnen vår viser ikke så ekstreme tegn, men jeg er litt spent på hvordan det skal gå. Hos dagmammaen har det gått veldig bra. Hun har 20 års erfaring og jeg hadde hørt mye fint om henne. Blir de barna som trenger litt mer tilvenningstid god oppfølging?

3: Hva er det viktigste jeg må huske på å ha med til barnahagestart annet enn de elementære tingene som ekstra skift, regntøy og sko. Bruker barna innesko f.eks? Det kan jo være individuelt selvfølgelig, men generelt?

4: Hvor mange dagers tilvenning får barna? Sønnen vår er satt opp på 1 time første dagen han begynner, deretter ingen flere dager eller timer.

Jeg må nesten avslutte selv om jeg har et tonn av spørsmål. Dette ble litt langt. Jeg kunne ventet 15 dager med å få svar av barnehagen selv, men dere vet... Når man lurer, så lurer man :)

Hjertelig takk for eventuelle svar.

Hi :)

Fortsetter under...

Kan ikke svare på alt du spør om, er ny i denne barnehageverdnen selv så.. :P

Men du kan bestille navnelapper på www.merkelapper.no. Du kan få strykelapper og klistrelapper. De var billige og leverte kjapt. Jeg bestilte sent onsdagskveld. Fredags formiddag hadde jeg de i postkassa mi. :)

Hei, svar på spm .. fra meg. :)

1. kjøpte slike til å klisre på og styke på. var kjempe flink i begynnelsen men nå merker jeg kun i lappen i nakken eller annet egnet sted.

Klistremerkene er jeg mere glad i de bruekes på matbokser osv.

2. Jeg har selv er barn med spesielle behov. og de voksene på avdelingen hennes var veldig flinke til å følge henne opp og se henne.

Barna har jo tillknyttnings perseoner som følger ekstra med barna.

det andre du spør om vet jeg ikke noe om. Ta det opp med avdelingen.

3. Sekk, matbok, regntøy, innesko/sokker. uteklær. Skifte tøy har du sikkert nok av ta med ukurante klær og legg i skapet og ha penere skift i sekken. i tilfelle du kommer for og hente og ungen ser ut som en klovn.

4. Vi brukte tre dager hvor vi var på avdelingen litt lenger. den 1.dagen satt jeg og leste bok og var kjempe nervøs ikke langt unna i tilfelle de skulle ringe. dag to avtalte jeg og komme opp etter noen timer og trede dag var det full dag.

Lykke til.

Skjønner at du er spent på barnets første møte med barnehagen. Kan svare på noe av dette.

1. På navnelapper.no finner du merkelapper. Jeg har bare brukt å skrive navn og telefonnummer på lappene.

2. Uten at jeg vet det tror jeg barna får den tilvenningen de trenger. Og ofte gråter barna når foreldrene skal dra og så er det over nesten med en gang de er borte. Men du må bare snakke med personalet om dine bekymringer, tror jeg.

3. Rikelig med skift både av innertøy og yttertøy, regnklær blir våte, så trengs to sett. Innesko kan de ha hvis de vil, sikkert forskjellig fra barnehage til barnehage.

4. Tror det er vanlig med tre dagers tilvenning, sikkert 1 time første dagen og så lengre dager de to neste. Alt etter hva som blir best for barnet.

Hei

Jeg har ikke barn selv, men er styrer i en barnehage, og har jobbet i barnehage i 9 år, så jeg har veldig mye erfaring på akkurat dette området:)

1.Navnelapper kan du bestille på nettet. navnelapper.no er et nettsted hvor du finne gode navnelapper som du kan ha på klærne til barnet ditt.

2. Når det gjelder uttrygghet og at barnet deres skal være i barnehagen, så vil det gå kjempebra. Først og fremst er det viktig at dere som foreldre ikke blir stresset og viser barnet deres at dere synes det er vanskelig å forlate han i barnehagen. Han kommer sikkert til å gråte, men de som jobber i barnehagen vet veldig godt hvordan de skal handtere situasjonen. Ikke vær en slik forelder som sier hadet flere ganger og ikke gå. Da blir barnet veldig forvirret. Når du har sagt hadet, er det bedre at personalet tar barnet om det begynner å gråte. Vil tro at dere har vært gjennom slik siden han har vært hos dagmamma, så han vey jo at dere kommer tilbake. Det vanlige er å bruke rundt tre dager til tilvenning. Det er lurt å bruke første dagen i bhg sammen med barnet. Vær der i noen timer, og ikke en hel dag. Neste dag kan dere øve på å gå, for så å komme tilbake etter en liten stund. På den måten forstår barnet at du kommer tilbake en stund etter at dere har vært borte. Ta gjerne med en mobil, og avtal med de på avd at de kan ringe deg om det blir veldig mye gråting, og barnet føler seg utilpass. På den måten slipper du å engste deg, og føle at du MÅ være borte den tiden dere har avtalt.Tredje dagen kan dere ta som en vavlig bhg dag, samtidig som du er tilgjengelig hele dagen på mobil dersom det er noe. Trenger selvfølgelig ikke ha full dag denne dagen heller. Men fungerer det fint i barnehagen er det fint om barnet får en passe dag sammen med de andre. Gjerne et par måltid osv slik at han kommer inn i rutinene fort.

3. Husk å ta med rikelig med bleier, om ikke bhg står for det. Kosekluter og smokk om han bruker det. Kanskje en kosebamse om han trenger det for å føle seg trygg. Noen bhg har regler om å ha på tøffler. Ikke alle har det, men er det gulvkaldt el feks betonggulv kan det være bra med tøfler som varmer føtterne.Ellers må du huske rikelig med skiftetøy. Utedress, regntøy, godt skotøy osv. Husk å merk ALT av klær, smokker osv!!!!

4. Det er vanlig med tre dager tilvenning. De fleste arbeidsplasser gir foreldrene velferdsperm disse dagene, slik at du slipper å få trekk i lønn eller bruke ferien din til det. Noen barn trenger færre enn tre dager, andre mer. Men tre dager gir et godt utgangspunkt :)

Dette vil jeg tro kommer til å gå veldig greit for dere. Bare husk å slapp av og ikke stress dersom barnet ditt gråter. Det er helt normalt.

Lykke til!

For å korrigere pkt 4:

Velferdsperm er IKKE det samme som at man ikke får trekk i lønn. Arbeidsgiver kan fint gi veldferdsperm med trekk i lønn altså. Det er helt og holdent opp til arbeidsgiver!

Annonse

Takk for gode svar fra allesammen.

Merkelapper er nå bestilt på merkelapper.no. De leverte kjapt så det ut til, så da kan jeg med skjelvende hånd bruker de neste 14 dagene på å stryke. He he. :)

Utrolig takknemlig for gode svar på spm nummer 2 som er det jeg tenker aller mest på. Jeg tar med meg de gode tipsene, og en spesiellt takk til deg som er styrer i en barnehage. Jeg skal virkelig jobbe med og ikke stresse over situasjonen. Når barnet gråter når jeg går, tenker jeg mye på ettertiden.. Hva det gjør med de barna som får følelsen av å bli forlatt av mamma eller pappa, selv om de alltid kommer tilbake for å hente. Jeg har nok mine egne erfaringer friskt i minne selv om dette er mange år tilbake i tid. Husker det enda, så derfor denne masingen om bekymringer. Jeg har vært flink til og ikke påvirke sønnen vår med dette. Tusen takk igjen for innspill og råd.

Kosebamse var et godt tips. 2 par regnsett hadde jeg ikke tenkt på. Jeg trodde at 1 sett holdt faktisk. :) Hos dagmammaen holdt det med et sett i 2 år, men det skader ikke å ha et til.

Jeg er forberedt på å ta ut feriedager om tilvenningen skulle gå sakte, men vet jeg har krav på 2 dager velferdsperm.

Takk for lykkeønskninger. Jeg velger å tro at morshjertet bekymrer seg mer enn det som er nødvendig. Jeg prøver å innbille meg dette iallefall :D

Hi :)

I forhold til tillvenningstid, det er satt av tre dager, men er mulig å få flere. MEN tror nok det viktigste i dette tilfellet er å forholde seg til tre dager, for å ikke strekke ut dette lenger. Det å gjøre tilvenningsprosessen enda lenger enn den bør være, kan resultere i å bli enda vanskeligere for han. Det er viktig at du/dere forholder dere rolig og viser at dette er verdens mest naturligste ting. Han leser dere som en åpen bok og vil reagere likt. Husk at i bhg vil det være mange flere barn, dette kan være skremmende først, men samtidig vil han ha mange fler å leke med. I tillegg er det jo mange spennende leker og opplegg for barna der :)

Ta med tøfler, gjerne noen gode med litt stiv hæl. Grunnen til at man bruker tøfler er som en over skriver at det kan bli gulvkaldt, men en av hovedgrunnene er i tilfelle brann. De voksne i bhg har ikke mulighet til å bære alle barna ut om det skulle brenne (eller brannøvelse). Ta gjerne med solbriller, solkrem (mulig noen bhg har dette, men greit å være på den sikre siden) og solhatt/caps.

Så lenge han ikke skal sove i bhg ville jeg ikke tatt med smokk, smokk brukes som regel i sovetiden.

Når høsten/vinteren kommer er det greit å ha med flere luer og votter, bhgbarn blir så fort våte.

Men ville tatt opp dette med utrygghet med pedagogisk lærer, men kanskje ikke så barnet sitter og hører på. Disse har mye kunnskap og mange erfaringer som kan hjelpe.

23:04

Jeg vil at det skal gå så smertefritt som overhodet mulig, så om det beste er 3 dager uansett, så skal jeg høre på det. Ser den at jo lenger tid som går, jo vanskeligere kan det bli. Jeg ser at han trenger flere barn å bryne seg på, litt andre utfordringer enn det den trygge dagmammaen nå klarer å gi han. De barna som er hos dagmammaen dette året er også yngre en han, og det er kun jenter. Så jeg håper han vil ta det greit.

Tøfler skal jeg kjøpe inn, og tipset om stiv hæl takker jeg for. Da skal jeg ta meg en runde til uken.Solbriller etc er notert på listen og skal legges i den store barnehagesekken.

Smokk har han ikke brukt, og sove skal han heller ikke gjøre i barnehagen. :)

Hi

Hei. Jeg jobber som spesialpedagog og pedagogisk leder i barnehage, har i tillegg to smaå, så har litt erfaringer på dette området. Jeg må bare få si at jeg ikke er enig i at det som regel er best å kun bruke tre dager på innkjøringen. Man setter ofte opp dette som et utgangspunkt, men veldig ofte vil barna trenge mye mer enn tre dager. Slik du beskriver din sønn vil jeg tro han kan ha godt av at du eller pappaen er sammen med han mer enn tre dager i barnehagen. Det er viktig at barna føler seg trygge overfor de ansatte i barnehagen og barnegruppen før de blir alene der.

Annonse

Er enig om at det kan være nødvendig, men det gjør heller ikke noe godt om man drøyer tiden unødvendig. Dette må dere og ped. leder avtale sammen. Foreslår at dere ser an hvordan det går.

Hei,

jeg ser du har fått mange gode svar her, så jeg vl bare legge til en ting til: Ring barnehagen på mandag og still alle spørsmål du har til dem også. Alle barnehager har sine egne rutiner og egne måter å gjøre ting på, så ved å ringe dem kan du får svar på mange av spørsmålene og bl litt mere klar til første leveringsdag.

Jeg ringte bh vår før første dag med sønnen min, og er veldig glad for at jeg gjorde det, for da følte jeg meg mye mere klar selv (og beroliget fordi jeg var bedre forberedt selv). Som de sier: "Tilvennning er like mye for mammaen (eller pappaen) som for barnet". :)

Ser du har fått masse svar her, så skal ikke begynne med noe langt svar, men på punkt 1: Det er sinnsykt kjedelig og tidkrevende å stryke på lapper! En ting er å gjøre det på det som du har nå, men så kjøper en gjerne en ny genser her, en ny strømpebuke der, noen nye boksershortser osv, og da dra fram strykehjernet hver eneste gang? Vet du hva, kjøp heller en tekstiltusj og skriv inn etternavn i vanlig klær, og etternavn og tlf i yttertøy. MYE raskere og enklere.

Dersom dere brukte tilvenningsdager hos dagmamma, er det ikke sikkert at jobben vil gi dere dager med lønn.. men du/dere kan avsp eller søke feriedager.

Ser jeg har fått enda flere svar, og er fortsatt like takknemlig. Jeg skjønner at jeg burde spørre om flere ting her, da jeg får så mange tips og råd.

Tekstiktusj hørtes helt genialt ut!! Det blir jo en del kjøp i ny og ne, og som du sier er det forferdelig irriterende og måtte dra frem strykejernet for ett plagg. Det er også notert på listen min.

Jeg tenkte jeg skulle ringe barnehagen i morgen, så kan jeg få beroliget meg selv litt mtp tilvenningen, og alle andre spørsmål.

Hvordan gjorde dere det i forhold til forberede barnet? Nå er det kanskje mange som hadde yngre barn enn 3 år da de begynte i bhg, men hva tenker dere? Er det dumt å ha mye fokus på at han skal begynne i bhg? Er det best å snakke om det i dagene før bhgstart?

Vi brukte ikke tilvenningsdager da jeg studerte den gangen han startet hos dagmamma. Har fått bekreftet at velferdsperm blir godkjent på jobben min. Om det er slik at han trenger flere enn tre dager går nok det bra også. Jeg jobber turnus og har mulighet til å bytte vakter til kveld e.l. :)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...