Gå til innhold

Barnehagestart 1. august! Har noen spørsmål til andre barnehagemødre.

Anbefalte innlegg

Min lillestore gutt på 18 månder skal begynne i barnehage for første gang på mandag. Jeg gleder meg og gruer meg litt. Men jeg har noen spørsmål:

1. Hvordan gikk tilvenningen hos deres barn på rundt samme alder ?

2. Hvor lenge var dere i barnehagen sammen med barnet første dagen ?

3. Ble dere med barnet i barnehagen mer enn 1 gang ? Isåfall hvor mange ganger ca? Jeg har sommerferie så jeg har mulighet til å bli med han helt til han føler seg trygg.

:-) Takker for svar!

Fortsetter under...

1) Gikk kjempefint på begge to:)

2) Første dagen var vi der fra kl08.30 frem til lunsj kl.11.00

3) Tilvenningsdagene er på 3 dager - pluss/minus. Alt etter hvor lang tid dere trenger. Men jeg ville hatt korte dager i begynnelsen.

1. Sønnen min var også 18 mnd da han startet i bhg for noen år siden. Tilvenningen gikk kjempe bra. :)

2. Første dagen var vi der sammen med han hele tiden mens vi var der, Var ikke der så veldig lenge.

3.Vi brukte tre dager på tilvenning, som mamma kunne jeg fint tatt flere. Men sønnen hadde det da helt topp i bhg, og trengte ikke meg der. Han hadde ikke engang tid til å si hade da jeg skulle gå... :o)

Hei,

min gutt begynte i barnehagen allerede når han var 14 måneder, men jeg svarer likevel... :)

1. Tilvenningen gikk egentlig veldig fint, det var kanskje aller verst for meg. :P

2. Første dagen var vi der noen timer, tipper kanskje 3-4 timer totalt? Jeg var med ham hele tiden da.

3. Ja, vi var der 3 dager totalt. Dag 2 var vi der sammen i en times tid, så dro jeg. Hentet ham tidlig hjem den dagen. Dag 3 ca. det samme. Etter det var han der alene, men vi hadde korte dager i starten, selvsagt.

Jeg ville ringt barnehagen og hørt, jeg. :) De pleier å ha masse erfaring på dette og sikkert sine egne rutiner. Det er viktig at dere er enige om hvordan det skal gjøres, så han ikke blir forvirret.

Det verste man kan gjøre, tror jeg er å gå og så komme tilbake igjen, eller å dra avskjeden ut for lenge. Hvis han hyler når du går, er det bedre å gå, og så ringe dem om fem minutter og høre hvordan det gikk. Sannsynligvis har han da roet seg allerede. :)

Takk til alle som har svart. Interessant å høre! Helt greit om fler vil dele sin erfaring også.

Jeg kan nok ikke ringe barnehagen nå, siden det er helt og vi starter på mandag. Eller går det an å ringe på helg også ? Men jeg er sikker på at vi finner en løsning som er best for barnet :)

Forresten, har enda et spørsmål.

4. Oldemoren til barnet har kjempelyst til å være med i barneahagen den første dagen. Hun bor langt unna, men vil besøke oss akkurat denne dagen. Hun er forresten barnehagetante selv. Tror dere det er greit ?!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...