Gå til innhold

Blir så frustrert over denne ammingen!!!!

Anbefalte innlegg

Vesla er nå tre uker gammel. På denne korte tiden har jeg hatt brystbetennelse i begge bryster som resultat av veldig såre brystvorter (les: blødende brystknopper). Jeg hadde knapt fullført den første antibiotikakuren for brystbetennelse på det ene brystet (tre dager uten antibiotika) før jeg begynte å få feber, hodepine, hovent bryst osv igjen..Denne gangen på det andre brsytet. Nå er jeg to dager inn i den nye kuren, og jeg begynner å føle meg bedre, men har de siste dagene kjent en stikking langt innover i brystenen, både når vesla ligger ved brystet (er fremdeles veldig vodnt når hun suger), men spesielt etter amming. Jeg har kikket inn i munnen hennes og der ser jeg et hvitt belegg på tunga. Jeg har lest litt om trøske før, og det ser ut til at det er dette vi nå har fått! Både jeg og vesla. Blir bare så oppgitt! Denne ammingen har vært et helv"#¤ fra første stund! Jeg har hatt utrolig mye melk, og det har jeg heldigvis fremdeles (takket være iherdig pumping blandt annet) men jeg er bare så utroolig lei av å være i konstant ubehag. NÅR skal dette ordne seg?? Er det flere som har hatt lignende opplevelser? Når stabiliserte det seg for dere?

ang behandling av trøske...Jeg gjør følgende: Canesten på brystene (ganger 8 per dag). Pensling med farris i munn på vesla (etter hver amming). Vaske bh, sengetøy osv på minst 60 grader. Koker pumpe, flasker og smukker mange ganger i døgnet. Er det noen flere ting jeg bør gjøre for å bli kvitt dette? Jeg har ikke vært hos lege.

Regner forresten med at trøsken er kommet pga antibiotikaen?

Fortsetter under...

Har du tatt melkeprøve hos legen så du er sikker på at du har fått riktig antibiotikabehandling? Min lege mente det ikke var nødvendig, med den følgen at jeg gikk med smerter og sår mye lengre enn nødvendig.

Ang. trøske: Dra til lege og få resept på mycostatin! Det er en mikstur som smøres i babyens munn fire ganger daglig parallellt med din canesten-behandling. Min lege (igjen...) mente det ikke var nødvendig å behandle babyen, men dama på ammepoliklinikken bare rista oppgitt på hodet over det. Om ikke babyen også behandles, vil dere bare fortsette å smitte hverandre.

Det ordner seg til slutt, skal du se! :-)

Huff, dette var da en lang liste med vondter!

Det kan høres ut som dere har fått trøske ja. Jeg anbefaler at du kommer deg til lege over helga, slik at også ungen kan få behandling - mikstur som er reseptbelagt. Visstnok er det lurt å fortsette med farris i tillegg, pensle med det før miksturen pensles på.

Sørg for at legen vet du har gått med dette en stund slik at terskelen for ny behandling er lav. Du bør merke god bedring etter 5 dager med Canesten (og mikstur til vesla), så prøv å avtale med legen at du kan få ny medisin (tabletter) rundt neste helg, eller spør om du kan få resept på det nå og hente ut nærmere helga om du ikke er bedre.

Du bør dessverre ikke bruke melk du har pumpet når du har sopp, senere, fordi det er litt usikkert om frysing dreper soppen eller ikke,og det kan derfor hende at barnet kan gjen-smitte mor ved amming. Men det går fint å pumpe og gi melka fersk, og skulle du finne ut at du ikke orker mer så skader det heller ikke å gi soppinfisert pumpemelk senere. Sopp gir mest ubehag for mor, men i alvorlige tilfeller kan det også være vondt for barnet og bla. gi sugevegring/spisevegring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...