Gå til innhold

hvordan sier jeg ifra på en pen måte i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skal kjøre ett veldig langt stykke med ei venninne og hennes barn til uka. Hun har ett barn på 1 år som er veldig utålmodig i setet og hun sa hun kom til å legge han i gulvet mellom setene ett stykke så han får sove og strekt seg skikkelig. Og så fint at vi er to til å kjøre, så kan en av oss ta han på fanget når han er utålmodig.

Jeg er totalt uenig i dette, og har ikke lyst til å kjøre med barnet liggende i gulvet. Og ikke har jeg lyst til å kjøre med henne sittende med barnet på fanget og IKKE har jeg lyst til å ha barnet på fanget mens hun kjører.

Jeg prøvde meg på å si ifra, men da fnyste hun bare, og sa da kom vi til å bruke evigheter på turen... Vet virkelig ikke hvordan jeg skal løse denne "casen". TENK om det skulle skje noe da...

Selv har jeg to barn som mer enn villig er flinke og sitter i setene sine.

Det er ikke noe alternativ å ikke ta denne bilturen heller... Da jeg skal til familien min som allerede er på ferie.

Fortsetter under...

Selvfølgelig sier du ifra. Ikke bare er det ulovlig, men det er livsfarlig. Jeg hadde faktisk begynt å le om noen av mine venninner hadde foreslått slik galskap og var hun seriøst så ville jeg sagt at det IKKE kom på tale.

Du sier at det er ulovlig og at du tenker å kjøre etter loven slik at barna kan komme trygt frem. "Klarer du ikke å overholde mine regler i min bil så får du ta bussen". Det ville jeg sagt.

Nei vettu hva! Om du hadde gått med på dette, hadde du jo vært like ansvarsløs som henne. Jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. (Ja, nå vet jeg at mange hyler om hvor hysterisk jeg er, men det er pålagt at barnet skal være skikkelig sikra!)

Min tante har et tungt hjerte i dag, for hun meldte ikke inn sin bekymring, da hun så en mann av sin venninne slenge 2-åringen i forsetet, uten belte. Denne ungen lever faktisk ikke i dag, på grunn av dårlig sikring.

Jeg hadde nektet plent, og gitt henne en stor dose kjeft for at hun ikke tenker på barnets beste. Dette kaller jeg en dårligere mor!

Virker jo som om du har prøvd å si fra på en pen måte, så tror du må si at det rett og slett ikke er aktuelt, og at du blir sjokkert av at hun i det hele tatt vurderer det! kanskje du kan si at bilen din allerede har airbag, så hun skal få slippe å bruke ungen sin som airbag, ved å la han sitte på fanget!

Annonse

Når det er du som kjører bilen, er det også du som bestemmer, tenker jeg. Det er ditt ansvar som sjåfør, og det er du som evt bøtelegges dersom dere skulle bli oppdaget.

Jeg ville sagt på en hyggelig måte: "Det er ditt barn, så du kan bestemme når du kjører, men så lenge jeg er bak rattet, må alle i bilen sitte sikret etter gjeldende regler."

Da er det bare å nekte plent! Ikke å nekte turen, men nekte å la ungen "slenge rundt i bilen".

Vettu hva, ikke meningen å være kjip, men dette hørtes ut som ei lite oppegående venninne.! Skal barna dine være med også? Da kan det i såfall hnde de klarer å distrahere ungen hennes litt. Og hvis det bare er dere, så får den som ikke kjører sette seg bak og "leke" med ungen, distrahere på best mulig måte.

Og så får du heller være så rett frem å si at "jeg bruker heller 2 døgn på turen enn å spille russisk rulett med DITT barns liv"

blir helt matt når jeg hører at foreldrene i det hele tatt kan tenke på å kjøre med barna usikra...er flere som har tilbudt meg å bli kjørt når jeg har med ungen min, " er jo bare en kort kjøretur" sier de, men vetu da venter jeg heller en time på bussen altså...

Fnyser hun så er det jo bare si at da får hun ta sin egen bil, skjønner ikke hvorfor det skal sies så pent i fra når det gjelder slike ting

Til de som lurer: Det er hennes bil og mine barn er ikke med på turen. Men hun har 2 eldre barn som også skal være med.

Dette er en biltur som tar 2 dager i utgangspunktet, så kan ikke true med å bruke 2 dager på turen heller. (skal kjøre sør-nord i Norge).

Hadde jeg visst at hun har ett sånn syn på barnesikring i bil så hadde jeg aldri blitt med, men heller tatt fly. Sa ja til å kjøre med henne for å være snill siden hun skal kjøre alene med 3 barn. Men nå angrer jeg litt. Men vil jo svært gjerne komme meg til MIN mann og MINE barn!

Ikke har jeg lyst til å gjøre meg til "uvenn" med henne heller siden vi skal kjøre så langt. Men kommer til å sette inn krav om at alle skal være i setene sine nå¨r (eller evt HVIS, hvis jeg ikke får igjennom kravet) jeg skal kjøre.

jeg hadde aldri i verden gått med på dette, da hadde jeg kjørt egen bil, så fikk hun også kjøre sin egen bil eller komme seg frem på annen måte. Det er jo ikke rart ungen ikke liker å sitte i setet sitt dersom han vanligvis ikke må det

Annonse

Er det mulig?!?! sykt! aldri om jeg hadde godtatt det.. Forstår at det kan ver vanskelig å si det. Men snu det om å tenk på barnet heller. Så kanskje det blir litt lettere. Men tenk hva som kan skje.. Samvittigheten. Off forstår ikke at hun mener det jeg.

eg blir kvalm innvendig av å høyre at nokon tenker tanken på å la et barn sitte u sikkret i bilen..eg hadde aldri sotte meg inn i den bilen om det det er ein unge som ikkje er sikkret..og eg hadde sagt at eg ringer politiet eller noko hvist ho kjører med ungen laust i bilen..tenk på det stakkars barnet.lite og uskyldigt.som stoler på at me voksne skal ta trygge avgjørelser på deiras vegne..uff..rister på hode eg no :(((

Svar på spørsmålet ditt: Det er ikke en pen måte å si dette på. Hun kommer sikkert til å bli sur og slik. Men her har DU et ansvar også. Man kjører ikke bil med barn usikret! Så enkelt er det faktisk! Da får du heller si at dette vil jeg ikke være med på, du får kjøre alene. Også får du heller ordne deg med flybilletter.

I vår bil og når jeg kjører skal ALLE ha belte på og ALLE barn skal sitte sikret på korrekt måte. Det er faktisk snakk om død og liv hvis noe skjer!

Ikke forvent at hun skal forstå det eller godta det, slike mødre er utrolige egoistiske. Man kjører ikke bil fra sør til nord hvis man har et barn som absolutt ikke liker å kjøre bil. Da får man finne andre alternativ.

Lykke til.

Ta fly og foreslå at du tar med deg 1-åringen. Da blir turen lettere for alle. En tar ikke med en 1-åring som ikke liker sitte i bil på en slik lang tur.

Jeg er nazi når det gjelder bilsikring og jeg hadde glatt sagt min mening og evt. sendt purken etter henne. Hadde ikke kostet meg noe det. Hadde hun blitt sur så hun om det. Da får hun finne seg nye venner som er like dumme som henne selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...