Gå til innhold

Livmorhalskreft

Anbefalte innlegg

Kom hjem fra ferie i forrige uke, og blant posten lå det brev fra fastlegen om at det var funnet celleforandringer på prøven jeg tok fra livmorhalsen på 6 u ktr etter fødselen. Etter å endelig fått tak i fastlegen på telefon forteller hun at prøven viser at det er adenocarcinom.., altså ondarta. Har fått time til gyn pol allerede tidlig i august for mer omfattende kontroll og biopsi.. Nå går jeg rundt og er dritredd for at det skal være em stor svulst som har vokst seg inn i vevet og har begynt å spre seg...:-( hadde ingen symptomer what so ever, dette er den første celleprøven jeg har tatt, så veit ikke hvor lenge den har vært der.. Jeg er bare 25 så dette kom som et sjokk.. Tenker at jeg er heldig som i allefall rakk å få barn i tilfelle livmora må fjernes, men samtidig lei meg pga jeg er redd for å dø fra han.... Uff.. snakk om å ta sorgene på forskudd... Satser så klart på at det er en liten svulst som lar seg fjerne ved konisering..

Er det noen her som har noen erfaringer å dele med meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143438154-livmorhalskreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du! =)

Her måtte jeg bare svare deg.... jeg er litt usikker på om det samme situasjon..men jeg prøver likevel..

Jeg er 26 år.. var å tok celleprøver for en god stund siden.. (før jeg ble gravid) og fikk e-brev fra legen om at jeg hadde celleforandringer og måtte på sykehuset for videre utredning. Jeg trodde livet mitt skulle falle sammen..og forbandt celleforandringer med kreft.. jeg ble kjemperedd og kjempelei meg.. Men etterhvert som folk fikk nyss i dette så ble jeg mer og mer beroliget.. det er sååå mange som har fått påvist celleforandringer uten at dette nødvendigvis er noe farlig..og det er veldig vanlig! =) i de fleste tilfeller så utvikler det seg ikke..og om det skulle gjøre det så kan det ta mange år! Celleforandringer er IKKE kreft.. men et tidlig forstadiet..og grunnen til å gjøre slike undersøkelser er jo nettop det å få fjernet det tidligst mulig.. uten å se om d utvikler seg..

Uansett jeg kom inn til sykehuset etter en del uke med venting og foretok biopsi.. (gjorde d i trondheim). Det var IKKE noe å grue seg for! =) Fikk bedøvelse og det eneste jeg kjente var sprøytene.. noe som svei litt...men ikke noe ille... Blødde bittelitt etterpå..,men ikke noe mengder..,og hadde ikke vondt..

Deretter begynte ventetiden..og det tok hele 9 uker før jeg fikk svar.. I mellomtiden hadde jeg prestert å bli gravid (vi stoppet egentlig prøvingen da jeg fikk vite at jeg hadde forandringer..men vi var nok ikke forsiktige nok) Uansett jeg fikk vite resultatene av biopsene da jeg var 7 uker på vei... CIN 3 og alvorlige forandringer som må opereres. Ble igjen kjemperedd, men overleven på sykehuset beroliget meg og sa at dette ikke var noe å være redd for=) Er fortsatt bare celleforandringer..og ikke kreft! Jeg skal nå dra til sykehuset hver 3 mnd i hele svangerskapet og ta nye celleprøver..var for 14 dager siden..og det viste ikke mer forandringer enn sist.. så avventer bare.. Kjempeglad for at jeg kan gå ut svangerskapet normalt..og er egentlig glad jeg ble gravid før.. i og med at man burde vente minst 1 år etter conisering før man blir gravid...

Sååå kommer vi til selve operasjonen.. jeg blir operert 8 uker etter fødsel..og dette er et forholdsvis enkelt og ufarlig inngrep. I mitt tilfelle skal de kun bruke en laserslynge og fjerne ett par cm av livmortappen. (slik status er i dag ihvertfall). Og jeg vil kun ha mensenliknende blødning etterpå.. Ikke noe å være redd for. Alt foregår med lokalbedøvelse.

Jeg var også kjeeempredd for svulster osv.. men det er d altså ikke! Det er ikke snakk om noe svulst i hele tatt..det er celleforandringer som ligger i vevet på livmortappen! Og det er vanlig at vi som er litt yngre også har celleforandringer! Er jo en grunn til at de begynner å sjekke når man er 25 år=)

Videre har jeg også blitt betrygget med at man kan bli gravid etterpå uten noe spesielle problemer. Man kan få litt problemer med at livmorhalsen er litt kort ved neste svangerskap og kan ende opp med å få litt ekstra oppfølging pga fare for tidlig fødsel. Men i følge overlegen var dette sjeldent!

=) Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg!! Og lykke til!

og igjen.. IKKE gru deg til biopsen! =)

Send meg gjerne en pm.. vil gjerne høre åssen d går med noen som er i lik situasjon!

Trist å høre. Som du skriver er altså adenocarcinom kreft og ikke bare uskyldige celleforandringer.

Livmorhalskreft har god prognose, spesielt i tidlige stadier. At du ikke har noen som helst symptomer er jo et veldig godt tegn, da er det forhåpentligvis oppdaget tidlig. Ønsker deg lykke til!

Stor klem og varme tanker.

Huff da.. ja som jeg skreiv til henne så var jeg usikker på om jeg var i samme situasjon..

Grunnen til at jeg ble forvirra var at legen min sa til meg at man ikke kan se/eller finne ut av en enkel vanlig celleprøve hos legen om man har kreft eller ikke.. og om den er ondartet. Men da tok legen min feil!

Så utrolig trist!

Da kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske deg masse lykke til Hi! Som hun skriver over så er det jo flott at du ikke har noe symptomer og vi håper de får tatt det tidlig!!

Jeg krysser absolutt alt jeg har for deg!!

Masse lykke til!

Hmm..

Nå har jeg lest litt om min egen situasjon.. og om adenocarcinom... Og jeg tror ikke min tilstand er så langt unna Hi's likevel,, Men mulig jeg tar feil,

Grov dysplasi/carcinoma in situ (CIN III).

Dette står det om meg. Det at legen min valgte å skrive cin III er vel litt utdatert virker det som. Men da kan det virke som det er det samme likevel?

Jeg har ihvertfall ikke fått nå meg beskjed om at jeg har kreft! Jeg har alvorlige celleforandringer SOM MÅ fjernes..ellers kan det raskt utvikle seg til kreft. Jeg hadde også omfattende kontroll og biopsi og må opereres/coniseres. Og som Hi skriver håper hun jo selv at hun slipper unna med conisering.

Håper det samme gjelder for HI som for meg..

Er du sikker på det du skriver over her anonym 08.34?

Annonse

Glem det siste jeg skreiv...

Jeg ville bare så gjerne håpe og tro at du var i samme situasjon.. (og ikke værre)..

Har lest litt mer.. var egentlig litt vanskelig å finne syns jeg... Og har nå forstått litt mer av begrepet adenocarcinom..

Jeg støtter meg til det første jeg skreiv og ønsker deg masse lykke til!

Stor klem fra meg til deg!

Hjelpes meg.. skulle ønske jeg kunne slette alle disse innleggene og skrive et langt i stedet... Dette ble jo bare tull!

Men etter å ha lest litt til..så står ser jeg jo at adencarcinoma in situ står under stadiet 0 på lik linje med CinIII. Så jeg håper fortsatt for Hi's del at det er kjempetidlig og at det kan bli tatt bort=) slik som hos meg..

(og jeg glemte å skrive til deg anonym her over at jeg ikke fikk beskjed om at jeg hadde uskyldige celleforandringer.. men grove, som raskt kan utvikle seg til kreft.. ikke alle celleforandringer er uskyldige.. men mulig jeg misforstod deg)

Håper du/dere forstod at jeg bare ble så engasjert..og ikke at jeg virker som en viktigper! For det var absolutt ikke meningen! Og jeg har i det sist oppfordret alle venner/bekjente til å ta celleprøver slik som bedt av legen! Dessto tidligere oppdaget, dessto bedre prognoser=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...