Gå til innhold

hva skjer i timene etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

=)

Snuppa mi kom ut 06.25 en lørdag og alt var helt fanastisk.. fødselen gikk bra og jeg hadde lite skader.. Fikk ha snuppa hos meg på brystet og vi bare koste masse første timen.. men jeg sluttet ikke å blø etter at morkaken kom ut..så jeg ble liggende kald som et laken i sengen i mange timer på føderommet... med drypp, stikkpiller og sprøyter som gav en god del etterrier. Var litt skummelt, men helt greit..hadde jo fått verdens vakreste skatt. Hun måtte midleritdig ligge alene i god del timer i egen seng siden av meg da jeg skalv så gæli at jeg ikke kunne holde henne selv, og pappan var mest opptatt av å passe på meg.

Etter 9 timer på føden..og blødninger stanset (slapp heldigvis operasjon) så fikk vi endelig komme på barsel! Fantastisk deilig.. Fra nå lå jeg med snuppa mi inntil meg hele tiden! Ammet masse og vi koste oss masse.. Pappan dro hjem mens jeg enda var på føden så jeg var mye alene første døgnet med baby..mamma kom heldigvis å holdte oss med selskap!

I motsetning til venninners babyer så sov snuppa mi masse første døgnet=) Sikkert utslitt etter 2 døgn i magen med rier..

Men mellom søvn og pupping så skiftet vi litt bleier..studerte alle tær og fingre..og tok sikkert hundrevis med bilder!

Gleder meg enormt til neste gang!

For min del har jeg fått babyene rett opp på brystet når de har kommet ut.

Nr 1 lå der bare en knapt minutt for han måtte ut å få litt "starthjelp", han hadde svelget en del fostervann.

Nr 2 hadde jeg hos meg i flere timer, la henne til brystet med det samme.

Jeg har måttet sydd med begge, så det har blitt begynt på rett etter at morkaken har kommet ut.

Første gang ble jeg sydd en god stund. Pappaen fikk da babyen når den hadde fått den hjelp han trengte, samt veid og målt. Når jeg var ferdig sydd ble jeg trillet på barsel. Fikk rom for meg selv, så da fikk pappaen være over til utpå neste dag. La babyen til brystet så fort vi kom inn på rommet, og der lå han de neste timene. Vanligvis bør man opp å tisse kort tid etter fødselen, men jeg hadde mistet en del blod, så det klarte jeg ikke. Jeg lå i senga en god del timer etter. Holdt på å svime av hver gang jeg forsøkte.

Nr 2 hadde jeg som sagt hos meg hele tiden. Lå ved brystet sammenhengende i 3 timer. Da kom jordmor for å veie og måle. Og jeg fikk gå på do og dusje. Så fikk vi utdelt rom på barsel. Familierom, så pappaen fikk være hos oss denne gang også.

hehe.. jeg må innrømme at jeg ikke syns det var så trist.. forholdet mellm oss var nok ikke det beste allerede da...

Men hadde det vært nå..med ny mann så hadde jeg nok følt det annerledes.. i tillegg var jeg jo veldig utslitt etter blodtapet og syns det bare var godt å ligge alene med baby og slappe av.. kunne derimot ha vært litt fint med litt hjelp til bleieskift og henting av ting osv..

Far kan sove over om han vil ja.. eller om mor vil retteresagt:P Begge deler er vel vanlig.. se det andre innlegget hvor jeg har svart..

Annonse

Morkaken kommer normalt sett ut noen minutter etter baby..

Om man har hatt en helt ukomplisert fødsel og alt er greit så tror jeg ikke det er noe i veien for å opp å stå etterpå... Men det kommer jo an på hvor sliten man er osv... Man bør komme seg på do og tisse ikke lenge etterpå.. Jeg fikk ikke til dette pga epidrual og blodtap..så jeg stod vel ikke på beina på over 15 timer tror jeg.. husker ikke helt..

Men du kan være sikker på at du får masse informasjon om alt dette på sykehuset=) og du kan spørre jordmor på timene dine!

For min del har det tatt ca 10 min før morkaka har kommet

Jeg har ikke vært oppe å gått rett etter noen av mine fødsler.

1. gang var jeg ikke opp før 15 timer etter, da jeg hadde så stort blodtap at jeg bare ville svime av hvis jeg forsøkte.

2. gang var jeg oppe og dusjet etter ca 4 timer, og det gikk egentlig greit, litt skjelven bare. Hadde da hatt en rask, ukomplisert fødsel.

Du ønsker nok ikke å gå med en gang. Morkaken kommer rett etterpå. For meg tok det under minuttet etter baby kom til morkaka kom ut. Ble trillet over til rommet uvanlig fort, fordi jeg hadde en enkel fødsel og far var med for å passe på oss. Husker ellers veldig lite, annet enn at jeg drakk masse vann, kosa og amma litt, koseprata med baby og min elskede, og at vi bare var i en slags rosa sky av lykke i flere timer. Første tur opp og gå var vel etter tre timer da jeg måtte tisse og skifte gigantbindet.

Første tur opp var forresten mye lettere enn forventet. Hadde inbildt meg at det skulle være så vondt å gå, men var knappt noe støl i det hele tatt. Ellers kan jeg nevne at det som plaget meg mest var å snu meg fra side til side, da jeg kunne kjenne den tomme livmora flapse over som en tom ballong inni der. hehe Høres groteskt ut. :)

skal vi se, det er rett over 5 år siden :)

De løp rett ut med gutten som ikke pustet. Da de hadde fått litt liv i ham og vasket/målt/veid ham kom de inn til meg med ham. Det tok kanskje 30 min. I denne perioden ble jeg sydd et par sting. Så måtte jeg prøve og tisse (noe som ikke funket) og da ble jeg kateterisert for 800 ml urin..blæra var full ja! Så var det en dusj, deretter inn på barselavd. Sønnen min sov det meste av tiden, og jeg var dausliten. Skjedde ikke stort mer enn det de første timene etter :)

Etter jenta mi var kommet så tok det kanskje 10 minutter før de sa at jeg måtte presse igjen slik at morkaka kome ut. Da den var ute skulle jeg sys, jeg hadde en rift på innsiden og måtte derfor over i en bøylestol. Jeg reiste meg opp av sengen og sto å venta til de hadde regulert stolen og de ble helt sjokkerte av at jeg sto der - det var visst ikke mange som var oppe rett etterpå som jeg, men for min del var det ikke noe problem overhodet.

Jeg ble sydd og så la jeg meg oppi ren seng igjen, fikk babyen og ble trillet til overvåkningen. Etter en stund måtte jeg på do så da gikk jeg dit også jeg og nok engang ble de helt fra seg og sa at de trillet meg til do og om det var helt sikkert det gikk bra å gå selv, og det gjorde jo det, jeg reiste meg forsiktig og kjente på ondtene om det gikk bra og ingen ondter var så vonde. Jeg fikk mat og det er de beste skivene jeg har spist i hele mitt liv. Litt synd at de ikke tenkte på pappan som også hadde vært der i mange timer og var sulten. Kan være en ide å ha med matpakke denne gangen tenker jeg.

Etter to timer ble vi trillet inn på eget rom. Jeg styrte med alt selv siden jeg var frisk og rask. Fin opplevelse. Ble godt tatt vare på.

De fleste sykehus har litt forskjellige rutiner for hva som skjer etter fødsel. Jeg fødte i Stavanger.

Fikk babyen rett opp på brystet, og der lå hun lenge mens far klippet navlestrengen, og jordmor satte seg ned for å se hvordan de lå ann nedentil. Jeg fødte med føttene i bøyler, så trengte ikke flytte meg en millimeter. Derfor lå jeg med baby på brystet mens jordmor sydde meg nedentil. Etterhvert kom en barnepleier og tok fra meg babyen, skylte henne litt i vasken og veide og målte henne. Dette ble gjort på føderommet, så jeg fikk med meg alt som ble gjort og kommanderte far til å ta bilder når pleieren målte osv. Når jeg var ferdig sydd fikk jeg hjelp til å amme babyen på begge bryst, før pappen fikk sitte litt med babyen i fanget. Etter to timer fikk vi mat, og så var det rett i dusjen. Ble støttet inn på badet,skylte meg litt i rent vann og tok på privat tøy. Gikk alene inn på fødestuen igjen og da var de i full gang med å gjøre klar til neste fødende.

Måtte gå på mine egne bein inn til barselhotellet, noe som gikk helt fint, men den turen var laaaang. Resten av dagen slappet vi bare av på rommet, koste med baby, ammet. Skiftet maaaange bleier på både meg og baby. Skulle ønske noen hadde forberedt meg litt mer på hvor mye en faktisk blør etter en fødsel. Hver gang jeg reiste meg kjente jeg bare en foss nedentil. Men det ble mindre for hver dag.

Det føltes utrolig naturlig å sitte der på hotellet med baby i armene , selv om det var flere år siden jeg såg en baby sist.

Annonse

Fødte på natta, og alle sa at nå var fødselen over, og nå må dere prøve å sove. Hallo! Hvem får sove når man er nybakt mor?:-P

Fikk heldigvis familierom, så min mann overnattet sammen med meg. Glad er jeg for dét! For jeg fikk voldsomme etterrier, og spinalmigrene, etter spinal blokaden.

Da ble jeg sydd, vi koste med babyen. Tok bilder med mobilen, sendte meldinger til familie og venner. Spiste mat, jeg tok meg en dusj og babyen fikk die. Etter 6 timer fikk vi legekontroll på babyen. Jordmor kjente på livmora mi og så kjørte vi hjem. Da var kl. 12 på natta, så når vi kom hjem lå vi oss og sov i vår egen seng med vår egen nyfødte baby. Anbefales.

Jeg fødte 0219, og måtte ligge i fødestua i 4 timer etter det. Skal si jeg var dødstrøtt da vi skulle overføres til barsel :-p Mens man ligger på fødestuen beundrer man gullet sitt, prøver å legge barnet til brystet, barnet blir målt. Babyen vår ble ikke vasket noe særlig, for den "skitten" de har på seg er bra for de sa jordmødrene :)

Barnet ble vasket og stelt mens jeg tok en dusj. Deretter koste vi oss litt med å se på, holde og stryke barnet. Jeg fikk mat med flagg på brettet. Var skrubbsulten. Jeg og ungen satt i senga mens de trillet oss ut på et venterom. Der ringte vi fammilie og venner og forsøkte å amme mens vi ventet på portøren (?) som tok oss med opp på barsel. Der fikk jeg mat en gang til, var fortsatt sulten ;-), før vi stelte ungen og jeg la meg for kvelden. Mannen dro hjem.

Var på fødeavd. i ca. tre timer etter fødsel. Ble sydd pittelitt og koste med babyen. Prøvde å gå på do/dusje, men kunne ikke stå på beina. Ble etterhvert trillet over på barsel. Babyen min hadde svelget mye fostervann og var kvalm og kastet mye opp. Klarte ikke å slappe av. Kjempesliten etter 16 dager over termin og ett døgn uten søvn. Så damene på barsel tok babyen litt så jeg fikk sove litt. Det var de siste tre timer med sammenhengende søvn på 8 mnd gitt;) Spent på hvordan det blir denne gangen:) !!

fødte en fredag kveld,20.31. fødte 12 uker for tidlig,så det blir litt annerledes enn når du føder til termin.

fødselen gikk kjempe fint. men da han var ute fikk jeg ikke se han,mannen min så han så vidt. det stod leger og spesialsykepleiere klare til å ta han i mot som tok han med inn på naborommet.her ble han sjekket,som alle babyer,men ble selvfølgelig lagt i kuvøse.

det tok ikke lang tid før morkaka kom ut,men jordmora presset litt på magen da den skulle ut. og det var rimelig ubehagelig. måtte ikke sy.

ble trillet inn på barsel. fikk mat og champagne (brusen altså;) ) og gikk rett i dusjen. jeg var oppe og gikk med en gang uten problemer. da lillegutt var stabilisert på nyfødt int.to timer senere fikk vi komme opp til han.

der var de veldig overrasket av å se at jeg gikk og ikke satt i rullestol. det var ikke ofte sa de..

Med førstemann var jeg utslitt etter to timer med pressrier og smertestillende som antagelig var med på å gjøre meg sløv, så når babyen kom ut var første tanke, endelig. Så lå han litt på magen min, antagelig mens morkaka kom ut, men husker ikke så mye av akkurat det. Etterpå måtte jeg sys en del og da klarte jeg ikke å ha han på magen, så da lå han på magen til pappaen sin. Da minnte barnepleieren oss på at vi måtte få tatt bilder av han, så de første bildene er av at han ligger på magen til pappaen. Etter at jeg var sydd ferdig fikk jeg han på magen igjen og jeg forsøkte å amme han, noe som ikke fungerte så veldig bra, men vi ante jo ikke om det var meningen de skulle klare å få ordentlig tak med en gang, så vi ba ikke om mer hjelp heller...

Etter en stund fikk både jeg og faren mat og mens jeg spiste merket jeg at jeg ble varmere og varmere og fikk mer og mer vondt i magen, så da ba vi om hjelp så jeg kunne få dusjet. (Ikke dusj på rommet, så vi ante ikke hvor jeg skulle dusje.) Når vi fikk hjelp fikk vi beskjed om at det ikke var vanlig at jeg skulle ha så vondt i magen og da fant de ut at det var fordi livmoren ikke trakk seg sammen. Pga det mistet jeg masse blod og fikk ikke lov til å dusje etterpå og jeg ble nesten løftet over på en annen seng og trillet over til barselavdelingen. Det neste døgnet lå jeg mest mulig i senga og orket ikke engang å stå gjennom et bleieskift. Heldigvis var pappaen der så lenge det var dag og om natta fikk jeg hjelp til bleieskift av personalet. Ca et døgn etter fødselen ville de endelig høre på at han ikke hadde spist ordentlig og etter det fikk jeg god hjelp til ammingen. Jeg valgte å dra hjem fra sykehuset etter ca 2døgn hvor jeg knapt hadde sovet pga forstyrrelser fra dem jeg delte rom med.

Tiden etter andre fødsel var helt anneledes, både fordi jeg ikke var utslitt etter fødselen og fordi jeg ikke mistet så mye blod, så da lå han en god stund på magen min etter fødsel, men jeg klarte ikke å ha han der mens jeg ble sydd den gangen heller. Vi fikk mat på føden den gangen også og jeg måtte bli der en stund fordi livmoren ikke den gangen heller ville trekke seg sammen. Ettersom jeg ikke mistet så mye blod fikk jeg lov til å dusje før jeg ble flyttet over på barsel. Pga sønnen som vi hadde hjemme fra før var ikke faren der like mye den gangen, men ettersom han sov mye og spiste de gangene han var våken, var det helt greit å være der alene også. Hadde med meg bok jeg leste i. Reiste hjem etter ca 2døgn den gangen også ettersom jeg nok en gang ble holdt våken om natta av hun jeg delte rom med.

Det er mange som har svart seg hvordan de opplevde det her, men spør jordmoren du går til også. Hun vet antagelig hvordan rutinene er der du skal føde, så da får du høre dt også selvom man aldri kan vite hvordan ting kommer til å bli på forhånd.

Gutten ble lagt på brystet mitt, og der ble han liggende i ca en time mens morkaka kom ut og jeg ble sydd. De klemte meg ganske hardt på magen for å få ut morkaka, men det tok kun ett minutt eller to. Ble ganske forbanna der jeg lå, synes jeg hadde hatt nok vondt. :-) Hadde 2. grads revning, så ble sydd i ca tre kvarter av jordmora. De pøste på med bedøvelse, så det gjorde ikke vondt.

Husker ikke helt rekkefølgen på det som skjedde de neste timene, men det gikk ca som dette: Da syingen var ferdig, vasket de håret på gutten, veide og målte. Den andre mammaen fikk holde, og så ble han lagt til brystet. Han lå der en god stund. Jordmora kom inn med mat og drikke, og jeg fikk beskjed om å sette meg opp i senga. Jeg hadde blødd veldig lite og følte meg fin. Reiste meg opp og gikk prøvende rundt, og det gikk helt fint. Dusjet og prøvde å gå på do, men fikk det ikke til pga at de hadde satt kateter under fødselen og at jeg hadde drukket lite og svettet mye. Måtte bli på fødestua til jeg klarte å tisse - de ville forsikre seg om at blæra fungerte før jeg ble sendt ned på barsel - så jeg fikk beskjed om å drikke masse. Ble værende på fødestua noen timer pga dette, men det gjorde ingenting. Koste oss med ungen. :-) Da jeg klarte å tisse, hadde klokka blitt rundt ett på natten, og da ble jeg trillet ned på barsel mens kona måtte dra hjem. Det gikk helt fint. Sov lite den natten - var bla oppe og skiftet på gutten og lå og så på ham. Ble akutt sulten i femtiden og fikk mat. Kona kom tilbake i nitiden på morgenen.

jeg fødte tredjemann for kun to uker siden:))

Fikk henne rett opp på brystet, pappa klippet navlestrengen. Hun lå hos meg en stund, og jordmor koblet henne rett på puppen! :))

Så tok barnepleier over og tok de vitale målene. Pappa tok bilder, og jeg fikk noen pyntesting.

Da jeg var ferdig sydd måtte jeg opp! Måtte tisse og dusje meg. Det var utrolig deilig, og ikke vondt. Jeg var veldig fin i formen.

Alt sammen skjedde inne på samme fødestue. Det var en rolig, behagelig, lykkelig stemning. Vi koste oss skikkelig et par timer der.

Ble trillet over på barsel etterhvert. Ble der i tre dager. Full fart hjemme, så jeg nøt dagene. Siste gang for vår del... kjenner nesten det er litt trist.

Gled deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...