Anonym bruker Skrevet 2. august 2011 #76 Skrevet 2. august 2011 Er sukker blitt giftig? Dette sukkerhysteriet har tatt helt av, en liten skje pulver i melken skader jo ikke. Klart man skal være måteholden, men dette tar jo helt av. Små barn som blir fullstendig nektet mat m sukker på hjemmebane, går helt bananas i selskap m kaker og is. D er noe som heter den gyldne middelvei- sunn fornuft!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2011 #77 Skrevet 2. august 2011 Sånn, bare for å provosere mens jeg sitter å drikker sjokolademelk så syntes jeg heller du skulle rulle grønnsaker eller frukt i sjokoladepulver å få henne til å like det ! MYE viktigere enn å få i henne et skarve glass melk om dagen... Fortsett å prøv med yoghurt f.eks, eller biola. Det tar tid å venne seg til nye smaker, og jeg ville heller prøvd det enn sjokolademelk. Jeg ville jobba MYE hardere med det hun er kresen på, og ikke fokusert så mye på det hun ikke liker fordi hun har vært allergisk. Og melk er faktisk en vanskelig ting å lære å like... Da er det enklere med yoghurt, som ikke er så "søt" i smaken. Alt etter hva annet hun spiser f.eks. I tillegg skriver du jo at det går bra med melk i matlaging også, så da får hun jo en del der. Her kan du jo også lure inn ost ! Det går seg nok til skal du se. Hilsen mamma til allergibarn
Anonym bruker Skrevet 2. august 2011 #78 Skrevet 2. august 2011 Jeg elsker denne diskusjonen, for det er noe jeg brenner for dette her:) Men syns godt voksne mennesker kan holde seg saklige og ikke rakke ned på andres levemåte. Alle velger det som er best for en selv og sin familie, det være seg masse sukker og fett, eller en sunnere livsstil. Jeg prakker ikke livsstilen min på noen, bare kommer med noen synspunkter her. Til deg som skrev at barnet vil føle seg sosialt utenfor om hun blir nektet sukker.. mener du også at hun vil være sosialt utenfor når hun sier nei til røyk når hun blir tenåring og presset er stort? Tror derimot at dersom hun lærer seg å takke nei til ting (av egen fri vilje) vil hun forhåpentligvis takke nei til farligere ting senere i livet. Vil også legge til at hun spiser hva hun vil i barnebursdager ol. Men her hjemme lager jeg sunn og god raw sjokolade, popcorn og kaker og desserter uten sukker. Jeg visste heller ikke at alt dette kunne være så godt, men det blir virkelig som en vanlig dessert med banan, bær og de andre sunne tingene man bruker. Jeg var storforbruker av smågodt før, og måtte bare kutte helt. Kjente hva det gjorde med kroppen. Følte meg oppblåst og hadde problemer med magen. I tillegg inneholder det jo masse kunstige stoffer som ikke er bra. Nå prøver jeg å spise mest mulig naturlig mat fra bunnen av, men vi er langt ifra helt slaviske. Skeier ut innimellom vi også, men jeg tror hva man dytter i seg i hverdagen er viktig. Til mammaen som lurte på hva hun kunne prøve siden det var mye datteren ikke likte, så er det veldig populært med smoothie her hvertfall. Og jeg putter oppi masse som er godt for en liten kropp; banan, frosne bær, havremelk, litt proteinpulver, Udos choice og kokosnøttolje. Da får barnet i seg karb., prot, masse sunt fett og næringstoffer. Har du prøvd å lage en god potetmos som du også moser kokt blomkål og gulrot i? her kan du også tilsette sunt fett. hjemmelagde kyllingkjøttboller? stikke ut grønnsaker og brødskiver med pepperkakeformer? morsom mat er barna glad i:) Til ernæringsfysiologen, så lurer jeg på (siden jeg har lyst til å videreutdanne meg den veien): er det veldig fokus på at kumelk er sunt, hveteprod ol? har hørt at det er sånn, og da vil jeg vurdere studiene. Til deg over her som skriver det ang benskjørhet i Norge og stort melkeforbruk. Du drikker ikke melk og har fortsatt sterke tenner og benbygning? Flott:) Det har jeg også, og får i meg alt jeg trenger gjennom andre matvarer. Kumelkindustrien ligger det myyye penger bak, og folk lar seg lure. Flere og flere leger har fått opp øynene for skadevirkningene, og du kan ikke sammenlige noe vi drar opp av gjorde eller fisker i havet med melk?? Det er morsmelk fra et dyr, ment kun for kalver! Skaper ekstremt mye slim. Jeg hadde ørebetennelser hver vinter da jeg var liten og det er ikke godt. Gjør alt for at datteren min skal slippe dette og prøver å forebygge. Spør hvilken som helst ørelege eller allergilege og han vil si det samme. Kanskje jeg er den første til å få kreft selvom jeg lever sunt, og holder meg unna enkelte ting, men da har jeg hvertfall gjort det jeg kan for et sunt liv og jeg føler meg bra i kroppen mens jeg lever. Gikk ned de ekstra kiloene etter graviditeten selvom jeg ikke rakk å trene noe særlig da. Men utrolig hva et kosthold uten sukker kan gjøre. Klart jeg får i meg sukker gjennom enkelte matvarer, er jo nesten tilsatt i alt. Men jeg lager ikke mat og kaker selv med sukker, og lager frokostblanding ol selv. Til deg som lurte på link til studiene, så skal jeg finne det i boka og få lagt det inn her fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2011 #79 Skrevet 2. august 2011 Jeg hadde ikke gitt datteren min sjokolademelk så ofte, av prinsipp. Men det er kanskje lett for meg å si og da, som har ei som både liker og tåler alt.. Men hva med smoothie med yoghurt i? Så du nevnte at hun ikke liker noe særlig frukt, men kanskje det går om du tillsetter ekstra med frosne bær/frukter og kutt ned litt på væsken, så det blir til is? Etter min erfaring blir ofte sunne ting bedre om de heter "is", "godteri", "dessert" eller noe annet som er "namnam" i barneverden
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 2. august 2011 #80 Skrevet 2. august 2011 Lege Per Bennick sier dropp melk, ost og smør og spis dere fra øreverk, dren i ørene, astma, allergi, slim, mageproblemer og kanskje til og med kreft. Sjekk hjemmesiden som er opprettet av den amerikanske kirurgen og legen Dr.Joseph Mercola. Han er en annerkjent og etablert helseekspert som er vant til å bli brukt som ekspert på CNN; ABCs World Newes, CBS og NBC. På web adressen www.mercola.com sier han blant annet: Kumelk inntar førsteplassen når det gjelder allergifremkallende mat.. det er dokumentert at den forårsaker diaré, kramper, oppblåsthet, hudutslett og akne. Kumelk er hoveårsaken til de fleste øreinfeksjoner hos barn og e r blitt satt i forbindelse med blant annet insulinkrevende diabetes, leukemi og infertilitet. på hjemmesidene til Harvar School og Publick Health kan man lese om problemene med melk som kilde til kalsium. Her nevnes også kreftrisikoen. www.hsph.harvard Noen som savnet litt kilder til at melk er usunt så jeg fisket frem noen navn og sider. Jeg var allergisk som liten, pappa prsset i meg melk da jeg ikke var allergisk lenger noe som resulterte i tilbakevendende allergi/inntoleranse. Ser hun har et snavert kosthold, men i rismelk er det tilsatt kalsium det er også proteiner der. Jeg lager meg en del frukt/bær smoothies med risproteinpulver, rismelk deilige bær og litt vanilje frø. Veldig godt og søtt og VELDIG sunt, men det sunne er kamuflert av gode smaker !
Anonym bruker Skrevet 2. august 2011 #81 Skrevet 2. august 2011 Til deg som lurte på om det var mye anbefalinger om melk på ernæringsfysiolog-studiet. Det vet jeg ikke, men sist jeg sjekket de utdanningene (vurderer å ta en kost og ernæringsutdannelse også) så stod det tydelig i pensum at de fulgte de offentlige retningslinjene for kost og ernæring, dermed vil jeg tro melk også inngår i anbefalingene? Hvis du vurderer utdanning innen kost og ernæring, så anbefaler jeg deg å sjekke ut Medisinfagskolen i Tønsberg og ernæringsterapeut-studiet der. For en del år tilbake startet høgskolen i Harstad en toårig utdannelse i kost, ernæring og ortomolekylærmedisin. Vet ikke hvor mange kull som gikk ut. De som underviste der fulgte ikke de offentlige retningslinjene for kosthold, men jobbet bl.a. ut fra lavkarbo, blodtype osv, De ble etter hva jeg har hørt etterhvert pålagt undervise etter de offentlige retningslinjene, da valgte lærekreftene å trekke seg ut. Det endte med at utdanningen i den form den var ble nedlagt. Det er flere av de samme som nå står bak Medisinfagskolen i Tønsberg. Bl.a. en del som er knyttet til helsebladet Vof. Sjekk det ut og sammenlign pensum på de ulike utdanningene, så ser du bedre hvilke retninger de jobber med. Lettere å ta en avgjørelse da Mulig jeg får litt tyn av noen her for å anbefale denne skolen - men jeg ser daglig pasienter som ikke fungerer på sukker og karbohydrater og som har fulgt de offentlige helserådene for kosthold. Når de legger om, får mange en helt annen helse og livskvalitet! Jobber med en som har tatt studiet i Harstad og en som går i Tønsberg, så jeg ser daglig at det de gjør fungerer. I debatten rundt kosthold og ernæring skulle jeg ønske de ulike leirene kunne starte flere dialoger og ikke rakke ned på hverandre. Det er ikke viktig å holde på sin rett, hvis dette ikke fungerer i praksis. Etter min mening er det viktigste å tilpasse til hver enkelt. Ingen er like, og det som passer meg passer gjerne ikke deg. Man kan ha et utgangspunkt og en teori, men fungerer det ikke i praksis så må man finne nye løsninger. Ja, offentlige retningslinjer bygger på seriøs forskning - men det er også seriøs forskning som ligger bak den mer "alternative" (les ikke offentlige) ernæringslinjen også. I forhold til å endre et kosthold er det som regel snakk om å endre vaner, ikke å forsake noe. De fleste som legger om og blir bevisste får faktisk et mer variert kosthold - til tross for at de holder seg unna enkelte matvarer. Det er ingen motsetning mellom sunt kosthold og godt kosthold!! :-)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #82 Skrevet 4. august 2011 Her inne får man gjerne personers subjektive meninger og jeg ville spurt en lege dersom jeg var usikker. Min subjektive mening er at litt sjokolademelk om dagen på ingen måte er skadelig så lenge resten av kostholdet er noenlunde variert og sunt. Sukker er en helt naturlig del av menneskers kosthold og noe vi har fått i oss i tusenvis av år gjennom frukt og bær. Mange som trener aktivt drikker faktisk sjokolademelk etter trening i stedet for proteinshake og mange av disse er sunnere enn folk flest. Et sunt forhold til aktivitet og et naturlig og variert kosthold er det eneste jeg har tro på. Og da er sukker i små mengder helt innenfor. At man ikke skal gi barn brus og godterier hver eneste dag er jeg enig i, men det får jeg på ingen måte inntrykk av at er tilfeller her. Lykke til! )
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #83 Skrevet 4. august 2011 Tror nok ikke jeg ville kjøpt ferdig sjokolademelk, men heller oboy og blandet i. Er litt skeptisk til at mange butikker har sjokolademelken stående framme i butikken og den lange holdbarheten på melken. Nei, gi ungen sjokolademelk, Hva er best: 1 glass melk med sukker, men med masse vitaminer og mineraler... eller ingenting... For meg er valget enkelt, men så er jeg ikke hysterisk på sukkeret som andre heller... Synes at dette sukkerhysteriet har gått alt for langt. Du kan jo prøve å gi henne prim på skiva, det er søtt og godt.. Selv har jeg en sønn som kun vil ha sjokoladepålegg på skiva, og da får han det...Jeg synes det er bedre at han spiser 2 skiver med sjokoladepålegg til frokost, enn at han går på skolen med tom mage... Vet om mange "sunne" familier hvor ungene går uten å spise fordi de ikke liker den maten som blir servert.... det synes jeg er mye verre enn at ungene får i seg litt sukker men også får i seg mat... Mor-sukker ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #84 Skrevet 4. august 2011 http://sunnhet.wordpress.com/2009/09/10/trenger-vi-kakaomelk-pa-skolen/ Kommer vel an på hvilken sjokomelk du velger det tenker jeg. Det har jo vært en debatt rundt kakaomelken barna får på skolen (min datter får denne), men helsesøster på vår skole bare fnyste av kritikken som kom fra "hysteriske" foreldre som mente dette burde forbys. Ta en titt på denne artikkelen.
LilleFru Skrevet 8. august 2011 #85 Skrevet 8. august 2011 Til 1232: Jeg ville sagt det motsatt - får hun evt skummetmelk smaker det jo pyton! Smaken er vel som baken, problemet er at jenta ikke liker melken hun får...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå