Gå til innhold

Sjokolademelk hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er hverken tvang eller "tvang"...så jeg får presisert det.

Skrevet

Melk er jo sunt...uansett om den egentlig er for kalver. Det er ikke til å komme i fra.

Som sagt en del ganger tidligere..hun er kresen, hun har ikke kunnet spise så veldig mange ting pga allergier så hun holder fortsatt på det og er redd for å smake på forskjellige ting. Grønne grønnsaker (og grønnsaker i alle andre farger) er det helt umulig å få i henne men hun har valget hver dag. Vi tvinger ingen.

Hun er allergisk mot linser, bønner(inkl soya), erter, (alt av)nøtter og egg, så de proteinene utgår.

Det er 2,2 gram sukker i det glasset jeg vil gi henne. Barn på hennes alder skal holde seg under 30 gram tilsatt sukker pr dag om jeg ikke har lest feil. Hun får ikke sukker på hverdagene ellers bortsett fra en is nå som det er sol og sommer

Skrevet

2,2 gram sukker......mindre enn en halv teskje..10 kcal

Skrevet

Hvis hun har ett begrenset inntak av sukker ellers ville jeg ikke nølt. Melk er en god næringskilde for oss som tåler det! Jeg tåler melk, men liker det ikke. Konsistensen er litt ekkel, er kanskje det jenta di reagerer på? Havremelk inneholder ikke nok næring for barn, så 2,2 g sukker er den minste av to onder.

Ernæringsfysiolog

Skrevet

Er vel neppe konsistensen hvis det kan løses med sjokolademelk. Så vidt meg bekjent endrer ikke sjokoladepulveret melkens konsistens.

Skrevet

Du referer til en artikkel skrevet av opplysningskontoret for melk?! Meget overraskende å se hva de konkluderer med......

Skrevet

"Melk er jo sunt...uansett om den egentlig er for kalver. Det er ikke til å komme i fra"

Det er det slettes ikke alle som er enige i. Vi trenger aldeles ikke melk i kostholdet vårt. Kumelk inneholder flerumettet fett som er uheldig for helsen, og alle de andre næringstoffene finnes det rikelig av i annen mat.

Skrevet

Konsistens ble feil ord, men melk gir en spesiell følelse i munnen. Jeg blir hvertfall ikke like uggen om jeg blander det med f.eks espressopulver.

Det at det mettete fettet i melk gir risiko for hjerte/karsykdommer er tilbakevist. Det er noen ( ukjente) faktorer i melk som mer enn veier opp for fettinnholdet. Og ekstra lett melk (som er den jeg mener er best for barn) har 0,7% fett. Ikke særlig mye altså!

Ernæringsdame over her.

Skrevet

Nøyaktig hvilke andre matvarer er like gode kilder til de næringsstoffene melka inneholder?

Skrevet

Jeg ville gitt datteren min sjokolademelk, jeg. Folk er så utrolig hysteriske at det er til å spy av!

Selv gir jeg sønnen min eplejuice blandet med vann hver dag, ellers får jeg ikke i han væske...(Eller vann med litt eplejuice i, heter det kanskje)

Bedre at dattera di får i seg næring!

Skrevet

mine drikker ikke ren melk, kunn vann. elstemann spiser heller ikke ost ol. men d går helt fint.

Skrevet

Tusen takk for svar Ernæringsfysiologen:) Jeg stoler på deg!

Skrevet

Ehhh...jeg har lært det stikk motsatte av deg, 15.07, at man skal drikke h-melk som barn for å få dekket fettbehovene som liten. Når man er i en vokseprossess, skal man ha mye av både fett, protein og mineraler!

Ernæringsspesialist

Skrevet

Litt kjapp googling gir deg svar på det du. Har blant annet nevnt over her at grønne grønnsaker feks gir kalsium... Kanskje du kan fortelle meg nøyaktig hvilke fortreffelige næringstoffer man finner i melk som man ikke kan få fra annen kost????

Skrevet

Det er summen av kostholdet som teller, ikke enkeltkomponentene. Om dette er en av få sukkerkilder er det i skjønneste orden. Blir ikke særlig forskjell på et glass sjokomelk fra et beger yoghurt med sukker...

Skrevet

Du må spise over 1 kg av f.eks brokkoli (som går for å være rik på kalsium) for å dekke det daglige behovet. Kjenner ikke så mange barn som gjør det!

Ernæringsspesialist (er det det samme som høyskolekandidat forresten? Nysgjerrig!): (NOrmalvektige) barn har ikke behov for større andel fett i kosten enn voksne. Derfor er lett eller ekstra lett melk anbefalt. Se på hdir sine sider for oppdatert info!

Hi: hvis du gir tran eller andre ting med vitamin d til måltidet der barnet drikker melk vil det øke kalsiumopptaket. Min datter tåler ikke så mye melk, men hun får ett glass til frokost sammen med d-vit/omega3-tilskudd i geleform fra apoteket. Kan finne navnet på det om du er interessert!

Ernæringsfysiolog

Skrevet

Du som er ekspert på ernæring kan kanskje forklare hvordan det har seg at i land hvor det ikke er kultur for å drikke kumelk er mye lavere forekomst av benskjørhet enn hva vi har her hjemme? I de samme landene vokser det opp friske barn hver dag som ikke lider av noen mangler til tross for at de ikke får noe annen melk enn morsmelk.

Skrevet

Ekspert er jeg ikke, bare så det er sagt.

De vet ikke helt hva det skyldes at vi har mer benskjørhet i norden enn i andre land. En sannsynlig teori er at vi får lite d-vitaminer fra solen. I Oslo står sola for lavt på himmelen til at sollyset trigger vitamin d-produksjon i huden nesten 4 mnd av året, i tillegg til at det er begrenset tid med nok sollys i ukene/mnd før og etter denne perioden. Lengre nord i landet er det enda mindre sollys.

Uten d-vitamin vil mindre kalsium lagres, i tillegg til at kalsium frigjøres fra benmassen for å opprettholde konsentrasjonen i blodet.

Morsmelk inneholder jo kalsium da, men skulle likt og sett noe dokumentasjon på påstandene dine om at barn i land der de ikke får annet enn morsmelk ikke lider av mangler.

Ernæringsfys.

Skrevet

Jeg vil gjerne ha navnet på det tilskuddet din datter får, tusen takk:)

hi

Skrevet

Tusen takk:)

Siden jeg har deg her...kan jeg spørre om noe annet som kanskje du vet svaret på?

Jeg har lest at gelatin noen ganger er laget av eggehvite, stemmer det? Og om det er det må da produktet merkes med at gelatinen er basert på eggehvite?

Jeg er livredd for å gi datteren min egg så hun har hittil ikke smakt på godis som vingummi og andre ting som inneholder gelatin, nå er hun blitt så stor at hun har lyst til smake (på lørdag:) og det er så trist å si nei når hun ser at andre barn får.

hi

Skrevet

Har aldri hørt om at gelatin inneholder egg. Det er laget av bindevev fra svin og storfe (fortrenger den biten!). Kan tenke meg at det kan brukes tilå erstatte egg i noen oppskrifter kanskje?

Er hun veldig allergisk mot egg, eller er det pga frykt for at hun skal bli det? Hvis hun ikke er allergisk/du ikke vet hvor allergisk hun er kan dere kanskje få tatt en provokasjonstest på sykehuset.

Uansett, produkter som inneholder egg skal være merket. Les på pakken for sikkerhets skyld!

Skrevet

Hun er super allergisk, sånn at vi må ha med epipennen hvor enn vi er:)

Om jeg ikke husker feil så var tallet 86 på allergiprøven. Peanøtter lå også der oppe et sted.

Jeg tror at den typen gelatin som ser ut som små ark er laget av eggehvite. Det står ihvertfall noe om eggehvite bak på pakken. Etter at jeg så det har jeg holdt henne unna alt med gelatin (hvor det ikke står spesifikt at det er gelatin fra dyr/svin). Men du mener da at så lenge det ikke står at det er egg i ingredienslisten så skal det være helt uten egg ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...