Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #1 Skrevet 30. juli 2011 Har en datter på 4 som har vært allergisk mot melk siden hun ble født. Nå er allergien blitt mye svakere og hun tåler melkeprotein godt. Skal innføre melk sakte men sikkert i kosten. I matlaging går det veldig bra. Men..hun liker ikke ost eller melk i ren form. Det sitter nok i at hun ikke har tålt det før. Hun liker ikke smaken på melk (har forsøkt å lure det i hennes vante havremelk men hun merker det med en gang). I tillegg til å ikke drikke melk så er hun allergisk mot egg, nøtter og soya + at hun ikke liker grønnsaker + frukt. Eneste hun liker er eple. Det sier seg selv at kostholdet hennes er snevert. Spørsmålet mitt er da: Blir det veldig feil å gi henne et glass sjokolademelk om dagen(tenker på sukker selvfølgelig)? Hun liker sjokolademelk og da får hun jo i seg viktige næringsstoffer fra melken. jeg skal selvfølgfelig prløve å venne henne til å spise ost osv men det kommer til å ta tid og jeg vil ikke tvinge henne til noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #2 Skrevet 30. juli 2011 Her får ungene det ikke hver dag, men har ofte sjokolademelk til kvelds. Jeg syns ikke det gjør noen. Saft f.eks får de kun i helgene og ellers drikker de vann.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #3 Skrevet 30. juli 2011 Hvor gammel er barnet da? For hvis det er sånn at du kan prate litt med det, så kan du jo fylle et halvt glass med melk og si noe sånt som - Om du drikker opp dette skal du få et glass med sjokomelk =) Om ikke det går, så skader det nok ikke med et glass sjokolade melk om dagen tror jeg =)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #4 Skrevet 30. juli 2011 Hun får fint den næringen hun trenger gjennom ost, yoghurt og i maten. Sjokolademelk gir jeg kun i helgene.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #5 Skrevet 30. juli 2011 Sjokolade(kakao) hemmer opptaket av kalsium. Så det er ikke noe ideelt sånn sett. Da er det bedre med f eks jordbærsmak Har selv en som ikke vil ha melk.(mulig han ikke tåler det så godt han heller) For å få i han litt får han Litago m/ jordbærsmak blandet med vanlig melk(ca 50/50 blanding). Han har også likt Biola m div smaker, men blir omtrent "avhengig" og vil ikke ha noe annet, så kan ikke ha det i hus så ofte.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #6 Skrevet 30. juli 2011 Hun er 4 år. Vi snakker rundt om det skjønner du. Hun liker virkelig ikke smaken av melk, og jeg vil ikke "straffe" henne ved ikke gi henne sjokolademelk om hun ikke drikker vanlig melk om du skjønner. Jeg liker ikke melk selv, så jeg forstår henne jo godt:) Jeg tror vi gir henne litt sjokolademelk hver dag jeg. Det er jo bare en liten teskje med sjokoladepulver, så det lir jo ikke så mye sukker:)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #7 Skrevet 30. juli 2011 Men hun spiser jo ikke yoghurt eller ost, og det er jo ikke så mye melk hun får gjennom maten
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #8 Skrevet 30. juli 2011 Er det sant? Hemmer det mye eller bare litt? Hun liker ikke jordbærmelk skjønner du, forstå det den som kan:) Biola eller andre liknende ting liker hun heller ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #9 Skrevet 30. juli 2011 Jeg ville ikke ha gjort det, men det får være ditt valg.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #10 Skrevet 30. juli 2011 Klart det er mitt valg. Hvorfor ville du ikke ha gjort det?
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #11 Skrevet 30. juli 2011 Hva slags melk får hun da? Helmelk? Det smaker jo pyton!! Prøv evt lettmelk eller skummetmelk, fettet trenger hun vel ikke fra melka? Og husk at melk må være superduper kald ellers er det ikke noe godt. Mange som sier unger ikke liker melk, men det de ikke liker er lunken helmelk...
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #12 Skrevet 30. juli 2011 Fordi jeg mener det er unødvendig. Hvis du ikke får i henne melk, så la være. Gi havremelk, gi andre ting. Begynn tilvenning, ja, men ikke begynn med å gi henne sjokolademelk. Da blir man godt vant, hva er sannsynligheten for at hun kommer til å drikke ren melk igjen da? Hadde selv sagt at jeg ikke liker, for å holde på sjokolademelken. Har et barn som en periode nektet å drikke vann, likte det ikke. Var ikke slik at jeg tenkte at for å få i noe som ligner vann, så får han heller få saft. Da var alternativet melk eller vann, og sånn ble det jo. Man kan ikke tvinge i barnet noe, men jeg mener fortsatt at det er et dårlig alternativ å tilby sjokolademelk, og håpe at hun kanskje får opp øynene for vanlig melk med tiden, man vil vel sjeldent bytte ut det gode med noe mindre godt.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #13 Skrevet 30. juli 2011 Men jeg kan jo se det fra hennes side. Jeg liker ikke melk selv, ikke fordi jeg fikk sjokolademelk når jeg var liten men fordi jeg syntes det er kvalmt og ekkelt, har aldri likt det. Så sett fra mitt synspunkt så kan det jo hende hun rett og slett ikke kommer til å like melk noen gang. Poenget er at hun er jo kun 4 år, og det er jo absolutt nå hun trenger de viktige næringsstoffene som er i melken, proteinene. Gjør den ene lille teskjeen med sjokoladepulver så stor stor skade at det veier opp for de gode egenskapene i melken altså? Jeg spør fordi jeg lurer altså, ikke fordi jeg vil ha rett.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #14 Skrevet 30. juli 2011 på flere butikker finnest det oboy.eller sjokopulver med redusert sukker mengde i,og tar du en liten tesjee så gjør det no ingen ting,kan lage kakao av ren sjokolade og,kokesjokolade uten sukker finnest og,de som diabetikerne får....så hysterisk trenger vi ikke å vær...tennene blir jo uansett pussa...så nei du bare gi jenta di sjokomelk du.mye sukker i youghurt og,om noen mener det
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #15 Skrevet 30. juli 2011 Jeg mener generelt at det er en uting å drikke sjokolademelk hver dag, på tross av alle proteinene, så jeg hadde droppet det. Aldri likt melk selv, og det er helt greit, men jeg fikk ikke sjokolademelk hver dag av den grunn (var ikke glad i det heller, for det er jo faktisk melk det også). Fikk heller ikke yoghurt hver dag. Jeg tenker at man får finne ander måter å tilføre kalsium i kostholdet, og hele tiden jobbe med å tilvenne nye produkter. Personlig mener jeg at det ikke bør være et alternativ. "Liker" ikke barnet mitt vann, gir jeg som sagt ikke saft. Vann og melk kan ikke sammenlignes på den måten, men du skjønner poenget mitt.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #16 Skrevet 30. juli 2011 Men hvorfor:) he he. Hvorfor er det en uting? Er det kun pga prinsipp du mener at det blir feil? Ikke pga sukkeret? For prinsippet at man ikke skal ha sjokolademelk hver dag bryr jeg meg ikke om egentlig. Det er sukkeret jeg bekymrer meg for. Det med kalsium er ok, det får hun fint gjennom kosten sin og havremelk som er beriket med kalsium. Jeg tenker mer på proteinene og de andre næringsstoffene i melken.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #17 Skrevet 30. juli 2011 Ja, vi har kjøpt den med redusert sukker:) Ja, vi går for å gi henne litt sjokomelk hver dag vi. Det blir viktigere for meg at hun får i seg melken enn at hun ikke får i seg det lille sukkeret!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #18 Skrevet 30. juli 2011 Hvorfor er det et poneg for deg at ungen skal drikke melk? Hun må ikke drikke melk for å ha et godt kosthold. Sjokolademelk er ikke sunt.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #19 Skrevet 30. juli 2011 Det er en blanding, både sukker og det at det er sjokolademelk. Jeg begrenser bruk av sukker i kosten vår, og derfor har vi det heller ikke til hverdags. Vi drikker ikke sjokolademelk, juice, saft og brus annet enn i helgene, og da er det jo selvsagt ikke fri tilgang, man får ta et glass eller to. Hvis du mener at det er greit, så er det jo bare å gjøre det. Er ikke mitt barn, og heller ikke mitt problem. Det bryr meg generelt veldig lite om folk gir barna sine loff og sjokoladepålegg hver dag, eller juice fremfor vann, men jeg hadde aldri gjort det selv. Næringsstoffene kan man alltids finne alternative kilder til. Men klart, helt greit om du mener at sjokolademelk hver dag er nødvendig, hvis du mener at melken er veldig viktig. Min mening er fortsatt at det er en uting, virkelig.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #20 Skrevet 30. juli 2011 Neida, det er ikke noe problem. Sjokolademelk viser seg faktisk å være noe av det bedre du kan få i deg etter en treningsøkt, pga perfekt forhold mellom fett, protein og karbohydrat. Barn er jo i trening hele dagen, slik som de springer rundt. Så kjør på!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #21 Skrevet 30. juli 2011 Poenget er at hun er så allergisk mot forskjellige ting at kostholdet hennes ikke er så veldig variert. I tillegg til at hun er så allergisk så er hun også kresen. Sjokolademelk inneholder mye sunt som jeg føler veier opp for det usunne sukkeret i sjokoladepulveret.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #22 Skrevet 30. juli 2011 Nemlig, proteiner, B12 osv. kan man få i seg gjennom annen mat. Melk er ikke nødvendig, spesielt ikke om man får rikelig med kalsium gjennom annen kost.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #23 Skrevet 30. juli 2011 Kumelk er for kalver, ikke menneskebarn! Bare tull at vi skal tvinge i barna våre melk under påskudd at det er sunt. Hvis jeg var deg ville jeg heller fokusert på å få henne til å like annen kalsiumrik mat (som grønne grønnsaker). Proteiner får vi fra kjøtt (for de som spiser det) evnt øke inntaket av vegetarprotein (bônner, linser, nøtter).
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #24 Skrevet 30. juli 2011 Mulig unødvendig å presisere dette men jeg glemte å skrive at følgelig syntes jeg det høres helt horribelt ut å "tvinge" i henne melk ved å tilsette sjokoladepulver med masse sukker. 13:18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå