Gå til innhold

Hvordan håndterer dere gjerrige venner?

Anbefalte innlegg

Av frykt for at vedkommende skal kjenne seg igjen og bli såret, vil jeg ikke komme med noe konkret eksempel. Men med gjerrig mener jeg et menneske som aldri bidrar når man finner på ting sammen, men bare lever på de andre i venneflokken.

Hvagjør man da?

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig når du ikke kommer med eksempler. Skal man handle inn mat i butikken, så kan man på forhånd forklare at alle skal betale sin del. Det er jo litt vanskelig å ro seg unna det, og hvis vedkommende på forhånd sier at hun ikke har penger, så ville jeg rett og slett sagt: "det har du vel aldri? Vel, da får vi droppe dette da, så får alle kjøpe seg det de har lyst på selv". Man må rett og slett være streng. Det er ikke opp til andre å betale for andre enn seg selv, med mindre man ønsker å spandere. Sånne folk skal ikke slippe lett unna.

Slike har jeg faktisk kuttet ut over tid når ikke hint og konkrete kommentarer har ført fram.

Teller ikke på kronene og forstår at folk har forskjellig økonomi/ kan ha dårlig råd, men det er mange måter man kan bidra på alikevel.

Feks så gjør jeg og engod venninne av meg det slik ofte: jeg handler inn kaffemat, hun bidrar med kaffe og smører og ordner det jeg har handlet inn, hun har svært dårlig råd og er inne i gjeldsordning for tiden. Helt ok, særlig fordi hun har vist meg tillitten å forklare hvorfor.

Jeg pleier å feks kjøre henne til diverse siden hun ikke har råd til bil selv, hun gjør gjengjeld ved å feks sitte barnevakt en og annen gang hvis jeg må noe som feks et foreldremøte og mannen min er borte.

Uff.. Ja, de er det mange av!

Jeg har rett og slett bare kuttet ut de.. Det fører ikke til noe annet en irritasjon uansett. Bedre med få BRA venner, enn mange dårlige.. Og er man gjerrig og snylter på andre, er man ikke en god venn..

Er det venner, så kan man jo gradvis kutte dem ut, eller legge opp til samvær der alle tar med det de skal spise/ drikke selv.

Det er verre når det er familie. Søster til mannen min er rå på å skulle spleise på gaver, noe som i og for seg er fornuftig, få de hun spleiser med til å legge ut og kjøpe, for så å aldri betale sin del. Vi spleiser ikke med henne lengre, men det dukker jo stadig opp andre og nye situasjoner der hun snylter det hun kan. " Glemmer" å ta med det hun skal til spleiselag, ringer og ber folk kjøpe med seg det hun har "glemt" når hun skal ha selskap selv, låne ting til ungene og selge det ( hun solgte bæremeisen vår på Finn!) osv.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...