Gå til innhold

Finn 1 feil i dette innlegget!

Anbefalte innlegg

Entrecote sverige 79,90 pr.kilo Entrecote Norge 139,90 pr.kilo

Hydrocortison salve Sverige 30 kr for 30 gram. Norge ca 129 kroner for 50 gram

Blir så forbanna over dette landet der vi har så høye priser på mat og andre ting. Og grensehandelen kommer ikke til og bli mindre med årene ettersom staten og diverse andre matgiganter setter opp prisene i jevn hastighet!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143437577-finn-1-feil-i-dette-innlegget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fordi lønnen vår er kjempehøy i forhold til andre land. og vi har gode velferdsordninger. og de får vi pga skatt og avgifter. der4for har vi dyrere ting her hjemme, og det fører til økt velferd, livskvalitet og lønn.

noe mer du vil klage på?

Forbruksvarer er dyrere i Norge enn i Sverige. Likevel har folk i "dette landet" økonomi til å kjøpe mer enn folk i Sverige har.

Dessuten ganske tullete å trekke fram to enkelstående produkter, og så fjerne fra hverandre som entrecôte og hydrokortisonsalve. Klær er vel f.eks. billigere i Norge enn i Sverige.

Flytt til Sverige, få svensk lønn,- SÅ kan du se hvor billig det er.

Jeg har bodd i "Hyperbillige" Spania...Jeg jobbet der også da, og måtte leve på lønna mi.....Det er snart 15 år siden. Jeg hadde 6000 i måneden i lønn for 100% stilling, og var HØY lønn mot de 4500 jeg hadde fått tilbudt andre steder (mine språkkunnskaper var MEGET etterspurt da) jeg søkte jobb..

Husleia var 3000 i måneden. Transport var jeg avhengig av for og komme meg til og fra jobb...Kostet meg 500 kroner i uka (tur/retur jobb to ganger om dag. 2timers siesta..Var billigere og dra hjem og spise mat)

Nei, så klag over prisene her til lands andre steder. Herrregud vi har det så bra her i landet at jeg blir kvlam av tanken noen gang.....SÆrlig når noen må klage fordi det er så dyrt her..Også røyker de, har campingvogn, hytte, minst en sydentur i året, de jobber bare redusert/delvis ufør og de er regelmessig ute på byn, på kino og ute og spiser,-i Norge....

De som klager burde vært FORPLIKTET til og leve et år i et annet land, med en gjennomsnittslønn derifra og se hvor "billig" det er...

Annonse

Hvorfor går alle i forsvar og skal på død og liv sammenlikne oss med andre land? Vi er et land med god økonomi. Skal vi ikke ha rett til å nyte det da?

Det er ingen grunn til at mat feks og bensin skal være så dyrt i Norge. Ikke alkohol heller, for den saks skyld.

Ja, vi betaler mye skatt, mye mer enn vi trenger.

Vi har også et enormt trygdebudsjett som kunne vært gjort mye med!

Behovsprøvd barnetrygd, sysselsetting av uføre osv osv...

Så, er enig med HI. Det er latterlig at prisene er så mye høyere i Norge enn andre land.

Om man skulle brukt "regnestykket" deres og gjort det gyldig, måtte en nordmann tjent 300-400% mer enn en svenske...

Sannsynlig?

Nei, en nordmann må ikke tjene 300-400% mer enn en svenske eller en annen europeer.

Du må se hele økonomien under ett og selv om mat er dyrere i Norge enn i andre land så får nordmenn en større handlekurv for lønna enn en svenske vil gjøre. Og så er det billigere å leie og å kjøpe bolig i Norge enn i de fleste andre europeiske land, det er rimeligere strøm osv. Så man kan ikke bare se på matprisene om man skal regne på det slik du ønsker.

Vi har også billig lege, gratis sykehus, gratis skole, rimelig barnehage osv. Så å bo og leve i Norge er slett ikke dyrt i forhold til Sverige og andre land.

Feil!

Var nok et flåsete eksempel med Hydrokortison.

Men det er ikke riktig at en nordmann får større handlekurv for lønna,

Det er ikke billigere å bo i Norge enn i Sverige feks.

Vi har slett ikke rimeligere strøm, det er det andre land som nyter godt av at vi produserer, selger billig til dem og kjøper dyr tilbake.

Og hva gratis helsevesen og skole gjelder. Iallfall feil! Vi har det høyeste skattenivået en kan tenke seg - og " det finnes ikke noen gratis lunsj... " vi er et av få land i verden med saldoen i vår favør, likevel er det vi, skattebetalerne, forbrukerne, som betaler mye av spleiselaget...

Så tror du må ta deg en tur rundt og snakke med folk i andre land - det har jeg gjort. De vil heller disponere lønna si selv, framfor å gi nesten halvparten til staten for at de skal skalte og valte med den som det passer...

Og så går de konkurs og blir satt på gata når de blir syke og ikke har råd til medisinsk behandling som koster like mye som en bondegård.

Jaja, bare klag du. Jeg har bodd i utlandet og vet at det du sier ikke stemmer. Kanskje du skulle flyttet ut litt, få noen flere år på baken og så vende snuten hjem igjen for å se hvor forbanna godt vi har det i Norge.

Annonse

VI er så rike i dette landet,, så VI burde hatt råd til MER mat, MER bensin MER alkohol????

Sånn leser jeg et innlegg her oppe?

Jeg repeterer bare tidligere innlegg,- flytt! Se hvor godt det er....Ser dere VIRKELIG ikke de fordeler vi har med gratis helsevesen? Jeg mener, havner du i koma etter en bilulykke og ligger der noen uker, så våkner du ikke til en milliongjeld. Ingen av dine nærmeste heller, om du hadde dødd etter disse ukene hadde jo din mann fått fakturaen,- for å si det sånn..Enn og måtte unnlate og gi ungen sin kreftmedisin, fordi man ikke hadde råd til det? Og bare måtte se på at ungen ble spist opp av kreften? Det er realitet mange andre land...

Og så på et TV-program her for noen uker siden. Var fra Amerika, En dame skulle føde, men noe gikk ikke helt etter planen og ble hastekeisersnitt...Tror hun endte opp med gjeld på 200 000 dollar...Fordi hun enten ikke hadde rett forsikringsselskap, elelr feil forsikring i forhold til det sykehuset hun fødte på....

Nei, huff og huff...Enn og betale 249 kr pr /kg kjøtt her til lands...Man KAN få kjæpt fryst, fra sør-amerika, til 69 kr/kg.........Leter man, finner man.....Nei, takke meg til billig bensin, sprit og tobakk, så kan de som blri syke eller skadd betale gildet selv....

Du våkner ikke til milliongjeld andre steder heller om du sørger for å ha forsikringen i orden!

Og med mindre skatt har du mer å rutte med, ergo mer til å skaffe den forsikringen du trenger.

Vi har IKKE GRATIS HELSEVESEN!

Og ja, vi BURDE ha råd til mer av alt, vi som er så rike.

Og jeg har bodd ute. Synes ikke vi har det ille i Norge, men ikke ideelt heller...

Jeg kan mye om økonomi;)

Men alle hjernedøde som går rundt og tror at det eneste saliggjørende er å betale alt over skatteseddelen og la "Staten" bestemme hva dine penger skal brukes til, de har ikke mye peiling.

Se på USA. Det er en grunn til at Obama ikke kommer til å bli gjenvalgt.

Folk ønsker valgfriheten. De vil klare seg selv og selv bestemme hva pengene deres skal gå til.

Ja, det finnes mange fattige der også. Men "den menige mann", middelklassen, ønsker også dette. Ikke bare de rike, som det fremstår som i media.

De enfoldige er de som ukritisk sammenligner prisnivåer. Har man ikke mer omløp i hodet enn det trenger man utdanning.

USA er et ekstremt dårlig eksempel da den økonomiske situasjonen til store deler av befolkningen er kritisk. Og det var den lenge før Obama kom til makten. Med de ENORME sosiale problemene USA har er jeg personlig glad jeg ikke bor der lenger.

At mennesker er egoistiske og ikke bryr seg om de som lider er ikke noe nytt (jmf USA) men at det er et eksempel til etterfølgelse er tvilsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...