Gå til innhold

Inspirert, kjenner du dine firmenninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du i det hele tatt hvem de er?

Skrevet

Klarer ikke engang nøste opp trådene så langt at jeg skjønner hvem det er, he he.

Så svaret er nei.

Skrevet

Jeg vet hvem noen av de er, men kan ikke si jeg kjenner de.

Skrevet

Nei, det aner jeg ikke. Vet et par tremenninger men der tar det stopp

Skrevet

nei, vet ikke hva det er en gang.

Skrevet

Jeg kjenner mine tremenninger på morssiden.

Ingen på farssiden. Jeg vet faktisk ikke engang om min farmor og farfar hadde søsken...

Skrevet

Nei, vet ikke hvem det er en gang

Skrevet

nei, det kan jeg ikke si at jeg gjør. det er da veldig langt ute i slekta, er det ikke...

vil det da si at besteforeldrene er søskenebarn, og at oldeforeldrene var søsken...

Skrevet

Har antakelig flere hundre firmenninger. Kjenner noen svært godt, andre har jeg verken møtt eller hørt om.

Skrevet

Ja, det er riktig. Felles tippoldeforeldre, oldeforeldre er søsken, besteforeldre er søskenbarn, foreldre er tremenninger.

Skrevet

Nei. Jeg kjenner så vidt et par tremeninger.

Min datter derimot er god venninne med sin femmening ;) De sier vel aldri at de er femmeninger hvis noen spør (samme etternavn), men at de er i slekt.

Skrevet

Nei, men jeg kjenner en femmemning :P

Ble kjent med henne for 5 år siden. Stesøstra til samboeren min ;-)

Svigermor driver med slektsgransking, hun som fant det ut :-)

Skrevet

Ja klart det, men bor i en by med 5000 innbyggere og alle kjenner alle. Da har du god kontroll på hvem du er i slekt med

Skrevet

Og alle i slekta di bor i den lille byen?? Er det rart det er mye innavl i Norge....

Skrevet

Ja, liten familie, så tre- og firmenning blir ikke så fjernt her. Vi samles alltid i bursdager og andre begivenheter, eller bare besøker hverandre. Siden vi er en liten familie, så blir tre- og firmenning hos oss, "det samme" som søskenebarn hos andre. Så det er fullt mulig å ha god kontakt. På farsiden er familien enorm, så da er firmenning noe veldig fjernt. Aner ikke hvem de er engang...

Skrevet

Ja, har vært bestevenninne med ene firmenningen min ;)

Skrevet

Nei, ikke tremenningene heller. Ser knapt søskenbaren, vi er alle spredt godt ut over landet, og stor aldersforskjell

Skrevet

Kjenner noen av tremenningene mine... Hva i all verden er firmenning? Vi kaller det allmenning når det er så langt ute...

Skrevet

Jeg er gift med en:) Visste ikke det før vi hadde baby på gang..

Skrevet

hva er firmening. er dette riktig:

søsken (enmening): felles foreldre

søskenbarn (tomening): felles besteforeldre

tremening: felles oldeforeldre

firmening: felles tippoldeforeldre.

søskenbarn: barna til din tante/onkel AKA dine søskenbarn.

tremening: barna til foreldrenes tante/onkel AKA dine foreldres søskenbarn

firmening: barna til besteforeldrenes tante/onkel AKA dine besteforeldrenes søskenbarn.

Skrevet

eller nei glem det, det var feil...

tremening er vel barna til foreldrenes søskenbarn..

firmening er hva for noe? barna til foreldrenes tremeninger?

Skrevet

Kjenner en veldig godt, da vi hadde et forhold i et års tid noen år tilbake. Kjenner derfor hans søsken, og noen av søskenbarna hans, som også er mine firmenninger. Ellers er det lite jeg vet om mine firmenninger, regner med at de bor rundt om i hele landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...