Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 11 mnd som plages veldig med hard avføring. Det har han så og si gjort hele livet. Bruker å gi han malt i melken og i grøten, bruker også å gi han sviskemos innimellom....men det er fortsatt veldig hart. Han gråter/hyler når han skal besje for det er så vondt til han. Noen gode råd? Tenker jeg må ta han med til helsesøsster på mandag, syns han skal få slippe å ha det så vondt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huffda, høres ikke godt ut :/

Har du forsøkt hjemmelaget sviskemos? Kjøp økologiske svisker fra feks urtekram hvis du vil lage det. Aprikosmos kan også hjelpe. Ellers drikke mye vann i løpet av dagen.

God bedring til den lille magen :)

Skrevet

jeg har lest at malt ikke hjelper når de begynner med fast føde. Er ikke sikker på hvor jeg har lest det, og ikke sikkert det stemmer. Men det er vel ikke bra med alt sukkeret i malten. Jeg bruker forøvrig malt selv i melka, da jeg desverre har et flaskebarn på 3 mnd.

Har du prøvd å gi han sviskemos hver dag i stede? Ellers er vel helsesøster det beste stedet for hjelp!

Skrevet

Signerer råd om sviskemos. Det beste er å lage den selv, den fra Nestle er veldig tynn.

Kok opp en pose svisker, og mos med stavmikser eller i kjøkkenmaskin til helt fin pure. Må sikkert tilsette litt vann. Kan oppbevares i kjøleskap en god stund. Evt kan du koke mosen opp etterpå, og helle den på rene, varme glass (som syltetøy) - da holder de kjempelenge i kjøleskap uåpnet.

Gi dette forebyggende, ikke bare når det er stopp.

Jeg gir en stor teskje i grøten hver dag som forebygging, og da går det finfint. Kan også gjerne blandes i fruktmos feks. Hvis det blir hardt igjen, gir jeg også litt ren mos som mellommåltid.

Kan gjerne veksle mellom sviske og aprikosmos, evt blande dem.

Husk forøvrig at banan og blåbær virker forstoppende, så kutt ut dette til du har fått bukt med problemet.

Skrevet

Pære, aprikos og mango får virkelig fart på sakene og smaker mye bedre enn svisken :P Her går det en god dose frukt hver dag og det er skjeldent eller aldri noe krøll med magen :)

Jeg gir gjerne ett stort glass pære med litt hirsepulver i til lunsj, samme med mango eller aprikos. God og næringsrik lunsj og ingen hard mage, kan virkelig anbefales :)

Hera_75: hva regner du som kjempelenge??

Gjest Madolyn
Skrevet

Jeg er enig med deg i at du bør ta med gutten på helsestasjonen på mandag. Dersom barnet forbinder å ha avføring med smerter, vil de garantert bæsje så sjelden som mulig - de kniper igjen, avføringen blir enda hardere og enda mer vond og få ut :( Viktig å få bukt med det tidlig slik at han ikke vil slite med dette lenge. Gooood klem

Skrevet

min gutt hadde akkurat det samme problemet, stil slutt gruet han seg til å gå på do, han hodte igjen, å klarte ikke å bæsje i bleien, han måtte gjøre det på doen, det hele var et marritt, han hadde så vont at han skreik, vi hadde også malt i melk og mat, men ingen ting hjalp.. helsesøster sa at jeg skulle prøve en periode å gi han sviskeryoghurt, hver dag.. jeg som ikke er glad i at barn får søtsaker, sporte om ikke det ble for søtt, å ikke bra for han, men hun sa at hvis at ellers åt sunn kost, skulle nokk det gå bra for en periode, man får jo i seg andre ting når man spiser yoghurt også, ikke bare sukker.. å yoghurt hjalp! han ble mye mye bedre i magen :) men nå skal det sis, at min gutt var vel rundt 15mnd. når jeg begynnte med det, så har var jo litt eldre da..

Skrevet

Malt kan virke mageregulerende for voksne, så den mister ikke effekten når man begynner med fast føde. =)

Svisker, vann og fiber (evt benefiber) stimulerer tarmen og hjelper mot hard avføring. Ved bruk av fiber må vannmengden være litt høyere en til vanlig, hvis ikke kan den gjøre avføringen enda hardere. :S

Spør helsesøstra, de bruker å ha mange gode råd og tips. =)

Skrevet

@Not a quitter ♥ mamma til to♥

Med kjempelenge mener jeg flere måneder, gitt at hermetiseringen er gjort ordentlig, at mosen har kokt en stund, at glassene var rene og varme, og at de ble fylt helt opp og at det dannet vakuum etter avkjøling. Da skulle i teoretisk holde årevis i romtemperatur, faktisk..

Glemte å si at det er viktig med mye vann! Ellers hjelper det lite..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...