Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det ikke er noe nytt tema. Jeg vet at det er helt normalt at barn ikke spiser enkelte ting i perioder. Og jeg har lest tusen ganger at man ikke skal mase, at man ikke skal belønne spising, at man ikke skal si at de skal spise for mamma sin skyld osv. Og at det går over etter en stund.

Men, jeg vet ikke om jeg tror på det lenger. Jenta vår er 3 1/2 år og jeg kan ikke huske at hun har spist ordentlig middag (untatt når det er grøt) det siste året. I begynnelsen var det sånn at hun bare spiste en ting, feks viss det var pasta og kjøttdeig/saus, så spiste hun bare pasta. og var det fiskepinner og ris spiste hun bare fiskepinner, og var det ris og laks spiste hun bare ris osv.. det var forsåvidt greit nok, for da spiste hun ihvertfall noe middag, og det ble litt variasjon.

Men nå spiser hun ikke noe i det hele tatt. Hun pirker litt i maten og så sier hun takk for mat. Selv om det er mat hun egentlig liker. Vi prøver å ha en regel om at man ihvertfall må sitte ved bordet i noen minutter (har forstått det sånn at det er en "lovlig" regel). Har også skrytt dersom hun har smakt på forskjellige ting, men prøver å ikke mase på mengden hun spiser.

Så lurer jeg på om det er så ille å premiere f.eks at man smaker på tre forskjellige ting? Skal man virkelig bare si ok til at hun ikke smaker på noe middag? Vi har virkelig prøvd ALT for å få henne interessert. F.eks at hun får være med å lage middagen, funnet på fine navn på middagene, dandert på forskjellige måter, at hun får spise på forskjellige måter (f.eks fiskepinner med hendene..), men ingenting fungerer.

Er virkelig all belønning forbudt når det gjelder spising? Skal vi virkelig bare si ok når hun ikke vil smake noen ting?? Er det noe vi ikke har prøvd? Takk for råd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må indrømme at jeg ikke vet svaret.

Men jeg skjønner din frustrasjon!

Problemet er jo også at ungene tester grensene hvor de kan og kanske hun har oppdaget at dette er en situation hvor hun har "magt"?

Tvang og spising er jeg enig i ikke passer sammen men samtidig har vi voksne ansvaret for at våre barn får ok spisevaner gjennem livet og den ernæring de trenger for å utvikle seg.

Her i huset vil jenten gjerne holde på på samme måte. Hun starter som regel hver dag med at se på fatet og si "det liker jeg IKKE". Hun får svaret at "jammen så spiser du de ting på fatet du liker". Og så blir saken ellers ignorert. Om hun maser mer blir hun bedt om å smake på det likevel for det kan jo være hun liker det denne gangen. Ber hun om saus på får hun det. Som regel ser vi at om vi bare greier å la henne få fred så kan hun komme i gang med å spise og da spiser hun i blant ganske bra også. Det ender også noen ganger med at hun får spist det hun sa i starten hun absolutt ikke likte.

Jeg tror at når hun er virkelig sulten så mister hun lysten til å spise og så må hun i gang for å oppdage at det faktisk gjør godt å spise. Kan det være noe av det samme for din datter?

Uansett, lykke til. Håper dere får løst problemet!

Skrevet

Hei.

Vi har samme problem her. Nå er han tre år og har knapt nok smakt på ny mat på 15 md. Vi har bedt om en samtale med helsesøster for å få råd. Ser frem til det.

Vi har prøvd forskjellige ting, men ingen ting nyter. Han vil kun ha pølser, potetstappe, pizza uten fyll, pommes frites, pannekaker, pasta med pesto (bare noen ganger) og brød med ost, prim og syltetøy.

Vi lager grove pannekaker med mye egg for å få i han proteiner, potetstappe med flere grønnsaker etc. Han er heller ingen slikkemunn så å lokke med dessert fungerer heller ikke. I en periode nå har vi spist mddag etter han har lagt seg og tenkt at han overlever nok på brødmat og melk. Tenkte begynne med middager etter ferien for da er lillebror stor nok til å spise det samme som oss. Har et håp om at han da vil spise slik som broren gjør.

Lykke til, håper det ordner seg for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...