Gå til innhold

Si gjerne at jeg tar feil og er helt fjern...

Anbefalte innlegg

Men det har tatt helt av når folk kaller ALL negativ omtale for personhets. Det seg være kjendiser, bloggere osv. Ytringsfrihet her i landet er slik at man skal ha mulighet til å kritisere regjeringen, kongehuset (noe som også gjøres på disse sidene UTEN å bli ansett som hets). Men å si at det å være så tynn som fotballfrua ikke er noe pent, eller at det er patetisk å skrike etter oppmerksomhet - det er personhets og skal redigeres.

Jeg lurer på da, skal det IKKE være lov å være uenig eller si noe som helst negativt om folk som legger ut hele sitt liv offentlig på nett og følger nøye med tilbakemeldingene? Folk velger å brette ut sitt liv selv. De fleste vet for eksempel om fotballfrua, man klarer da å gjøre seg opp en mening om henne uten å følge slavisk med på det som skrives på DiB. Eller skal alle bare sitte og snakke om søte rosa pusekatter dagen langt, for å (for guds skyld) ikke risikere å hetse noen?

Fortsetter under...

Det er ofte måten man ordlegger seg på som avgjør om andre tolker det som kritikk eller som hets.

Om jeg skriver: "Jeg syns hun ser veldig tynn ut. Hadde vært penere om hun la litt på seg". Det er en grei ting å si. Det er min mening og jeg er ikke slem.

Men skriver jeg: "FYTTI KATTA hvordan hun ser ut! Herregud for et jævla anorexia-offer. Gi kjærringa en buger på fat-camp!" så vil jeg si at det er hets. Det er ikke konstruktivt, det er ikke en pen måte å snakke på og det er bare raljering om dritt.

Vel, ikke alle snakker like pent og dannet som deg. Og det er heller ingen krav i Norge til at man bestandig skal være høflig, avbalansert og dannet. Hva hvis din 14 år gammel datter hadde begynt å trene som gal, veie maten sin og gråte av at hun tror hun er feit når hun er 1.65 høy og veier 50 kilo, etter å ha blitt inspirert av bloggen? Da tror jeg faktisk ikke du hadde vært like høflig. At man slenger med kjeften, betyr bare at man ikke eier manerer, ikke at man er ond eller er ute etter en person. Man trenger ikke å snakke PENT om alt og alle hele tiden...

Ja, det forstår jeg. Men ikke alle vil/kan bli tatt seriøst, og seriøsitet er heller ingen krav her på forumet. Jeg får mer grøss av folk som utleverer ymse detajler fra sexlivet sitt eller avføringen sin her inne, enn at noen kaller Tone Damli for PR-kåt osv.

Krav, plikt, rettighet...

Ethver individ bør jo konferere med sin egen moral og verdier før man sprer sitt budskap om et annet menneske.

Personlig meer jeg der er ok å rette kritikk mot andres meninger, men der stopper det.

Annonse

Det er jo greit å være uenig.. og jeg har aldri meldt noen som har motsatt mening av meg.. Men når noen skriver ord som er direkte motbydelig..og skriver f.eks "ER DU HELT PÅ TRYNET IDIOT I HODET DITT ???" så syns jeg det er å gå langt over streken... Man kan da vel oppføre seg selv om man ikke er enig..

Jeg personlig klager på dem som BARE MÅÅÅ være jævlige for å være jævli..og for å hevde seg over andre..

og det f.eks å skrive noe stygt og helt fjern om noen andres blogg..som ikke en gang kan forsvare seg..det er personhets og bare dumt..

Til dels enig, men ikke alltid personen det gjelder må forsvare seg. Hun som hadde nakenbilder av seg selv og barnebilder av datteren om hverandre i sin mammablogg, har ikke noe å forsvare slike ting med dessverre :S Det finnes faktisk folk som ER totalt idiot i hodet, og det er vel ikke noe galt ved å påpeke det

Nettopp, 22.09. Jeg er den som nevnte disse ordene ovenfor. Jeg er som mennesker flest: Har fordommer, dårlige tanker om andre mennesker til tider, osv. Men en ting er å ha dette i sitt eget hode (og konfrontere seg selv med dem fra tid til annen). En annen ting er å spre dem på nett.

Jeg er vel en av dem som mener de som setter seg selv i et offentlig lys må tåle endel. Både positivt og negativt.

Men når folk skriver fæle ting til folk her på forumet - anonymt selvsagt - så mener jeg de går for langt og bør slettes.

Som å be folk gå og ta livet sitt feks.

Hører ikke hjemme noe sted. Og slike folk er på forumet. De burde blitt ekskludert.

De som setter seg selv i offentlig lys bør tåle en del, fordi realiteten er at verden der ute ikke er hundre prosent god, og dette bør de være innforstått m ed.

MEN: Dette fritar ikke oss fra å være etisk bevisste og reflekterende når vi omtaler andre mennesker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...