Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Syns det er helt hull i hodet jeg.. At man kan velge mellom 100% og 46 uker, og 80% og 56 uker.

Og at far appåtil skal ha permisjon av de ukene der.

Jeg har valgt 100% og 46 uker. Så skal far ha 12 uker av mine. Da syns jeg brått det ble litt tidlig å begynne i jobb igjen. Baby er jo så liten ;(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143436669-permisjon-100-vs-80/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er problemet? Man får et valg fra staten om BETALT permisjon med 100% eller 80% lønn.. Hvordan i all verden kan noe med det være hull i hodet?? Permisjonen er blitt lengre og lengre og vi har aldri hatt det så godt som nå.. Hvordan kan du da klage? Synes du det er for tidlig å gå tilbake i jobb så velg den lange permisjonen da.....

• 3 uker senere...

Så ta permisjon uten lønn etter svangerskapspermisjonen. Det skal jeg:) Velger samme løsning som deg da det gir høyere utbetaling enn ved 80%, og så kanskje et halvt år uten lønn.

Til de av dere som mener dette ikke stemmer så les artikkelen om fødselspermisjon på dinepenger.no

Annonse

Det dinepenger. no glemmer å skrive om er at ved ulønnet permisjon så sier man også fra seg rettigheter som sykepenger og pleiepenger. Etter 14 dager med ulønnet permisjon anses arbeidsforholdet man har som opphørt i følge folketrygdloven, og man må være i jobb i 4 uker for å opparbeide seg disse rettighetene igjen.

Det er lurt å ta med dette i "regnestykket". Om man blir syk, brekker et bein eller barnet blir sykt så har man ingen økonomisk trygghet så lenge man er i ulønnet permisjon. Det kan fort bli dyrere enn de tusenlappene man sparer på å ta ut 80% dekning.

Såpass ja.. Ulønnet permisjon er uansett ikke aktuellt for meg :) Men syns det er så dumt at far SKAL ha 12 uker av mors permisjon. Hadde det vært at far KAN ta 12 uker hadde det vært noe helt annet. syns heller far kunne fått egen permisjon jeg. Syns det er tidlig å gå ut i jobb igjen allerede etter 34uker bare. Alt for lite!

Til deg som velger å være anonym, les dette:

http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=368305

Synes forøvrig at barn og far har godt av disse ukene sammen, og unner virkelig mannen min den tiden.

Ikke mange land med en slik ordning Norge har, og er veldig takknemlig for permisjonstiden min. Spania f.eks har kun 16 uker med full lønn, og så mulighet til inntil to år ulønnet permisjon. Så da høres 34 uker plutselig veldig bra ut;)

HeidiElisabeth : det er jo åpenbart at du har misforstått kraftig.. Det er kun 9 uker som er MORS permisjon, 12 uker er FARS permisjon og de resterende ukene er FELLES... Far tar med andre ord ingenting fra mor - han har faktisk sin egen permisjon som du foreslår.... At du synes det er lite når du tar din del + felles del er noe helt annet... Du står fritt til å bruke ferie til å forlenge permisjonen og vips har du 4 uker ekstra før du må ut i jobb, eller du kan jobbe litt og forlenge permisjonen...

• 1 måned senere...

Om far har vesentlig høyere lønn enn mor vil det være mye mer enn noen usle tusen kr å tjene på å velge 100% perm.

Ja man skal være klar over at man mister rettighetene sine. Se alikevel da litt nærmere på det. Hvor sannsynlig er det at du blir så syk og langvarig syk at dette vil gå i minus?

Man har rett på å være hjemme ved sykdom/sykt barn, men man får ikke betalt.

Det er slik at far KAN ta 12 uker permisjon. Det er HANS permisjon og han kan velge å ta de ukene eller la vær.

Vi har et veldig godt permisjonssystem i Norge. og det er mange selv om de ikke har så allverden inntekt som ordner seg slik at de får noen ekstra uker hjemme med barnet.

Enten om man velger 80% eller 100% løsningen.

Tenk, jeg har regnet meg frem til at jeg sparte 2000 kr i måneden på bilutgifter når jeg var hjemme med barn! Det tilsvarte ca 1 mnd med lønn.

Man kan endre noen vaner. Kanskje velge en billigere ferie?

Sitat: Hvor sannsynlig er det at du blir så syk og langvarig syk at dette vil gå i minus?

Jeg mener det er temmelig naivt å tro at det ikke er sannsynlig at man blir langvarig syk. Hva om man får en alvorlig sykdom, får skader under svangerskapet/fødsel eller noe så enkelt som brekker et ben?

Dessuten har man ingen garanti for at barnet man får er friskt heller. Veldig kjedelig om man får et for tidlig født barn eller et barn med handikap, og ikke har rett på pleiepenger.

Dersom man vet at man har råd til å leve på en lønn/lavere lønn over lengre tid så er det ikke noe problem å tenke at det er lite sannsynlig at man blir syk eller har behov for pleiepenger.

Annonse

Naivt? Har du hørt om statistikk? Sannsynlig er det jo ikke. Det har ingen ting med å være naiv å gjøre.

Dessuten om du blir syk i svangerskapet eller etter fødsel så går du jo sef ikke ut i ulønnet perm. Da blir du sykemeldt.

Får du for tidlig født barn eller ett med handicap, så vet du også det før permisjonen din går ut.

Det er snakk om sannsynligheten for at du blir syk akkuart i det du skal begynne å jobbe igjen etter ulønnet perm eller langvarig syk ETTER lønnet perm og under ulønnet perm som i forslagene over er 10 uker.

Vi har gode permisjonsordninger i Norge, så jeg synes ikke noen har grunn ti å klage her.. Og er det viktig med lang permisjon for deg, så velger du vel gjerne 80 % dekning. Du taper kanskje noen tusenlapper, men du får forutsigbar inntekt, trenger ikke å spare opp til evt. ulønnet permisjon, og mer tid hjemme med baby. VI har heldigvis så grei økonomi at valget var lett for vår del. Tar du ut ulønnet permisjon og barnet begynner i barnehage har du fort tapt litt penger på sykedager der, altså, så det trenger ikke å handle om alvorlig sykdom heller.

Nei, det er ikke sannsynlig men det kan skje. Man har ingen garanti, og dersom man da ikke kan leve på en inntekt/lavere inntekter over tid å er det veldig dumt å ta sjansen.

Når det er sagt så er det endel ting du tydeligevis ikke har fått med deg:

- man kan ikke la være å gå ut i ulønnet permisjon og heller bli sykemeldt dersom det foreligger avtale om ulønnet permisjon. Ved avtale om permisjon (både lønnet og ulønnet) faller retten til sykepenger bort. Det vil si at det ikke vil ha noen hensikt å bli sykemeldt før man evt har avtale om å gå ut i jobb igjen. Og som det kommer frem i denne tråden så har man da kun rett på sykepenger etter §8-47, noe som gir et betydelige lavere grunnlag og i noen tilfeller ingenting.

Dersom man blir sykemeldt under permisjon har man kun rett på sykepenger dersom man er så syk at man ikke kan ta seg av barnet. Og når foreldrepermisjonen da er over og det foreligger avtaler om ulønnet permisjon - så har man heller ikke rett på sykepenger.

- når det gjelder pleiepenger (som man har rett på ved syke barn) så beregnes dette etter samme regler som sykepenger. Dessuten har man ikke rett på pleiepenger når man har rett på foreldrepenger, så det har ingen betydning om man vet om det syke barnet før permisjonen går ut. Her er det samme regler som ved sykepenger - er det avtale om ulønnet permisjon har man ikke rett på pleiepenger når foreldrepengeperioden er over. Pleiepenger har man da kanskje rett på når det er avtale om at man skal starte i jobb igjen, og da også her etter § 8-47.

Så "løsningene " du skisserer om at man enten blir sykemeldt eller vet om at man har et sykt barn før permisjonen går ut forsvinner helt fordi de faller utenom regelverket.

Og det er nettopp DERFOR mange advarer mot å ta ulønnet permisjon dersom man ikke har økonomi til å takle evt sykdom hos mor eller hos barnet.

Og du har helt rett i at sannsynligheten er liten, men den er der.

Jo da, jeg kan faktisk en god del om regelverket. Det er mange som ikke har avtale om ulønnet permisjon etter permisjonen før ut i permisjonen.

Selv har jeg først senere i permisjon varslet arbeidsgiver om at jeg forlenger permisjonen.

Jeg vet at man ikke får sykepenger under permisjonen, men om man er syk og vet det ikke er mulighet for å gå ut i arbeid så velger man jo ikke å forlenge ulønnet når perm er over, da velger man sykepenger.

Det samme blir det for rett på pleiepenger.

Det at så mange advarer mot å velge ulønnet permisjon syns jeg er også bør kunne belyses fra den andre siden, at det er ikke så sannsynlig at du blir syk i perioden etter lønnet perm. De fleste bare refererer til at man mister alle rettigheter uten å reflektere over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...