Gå til innhold

Jeg kommer til å tjene mye mindre de 3 siste mnd før fødselperm. Hva vil jeg få i permisjonspenger?

Anbefalte innlegg

Jeg har tjent bra og hatt fast lønn de første mnd som gravid. Vikariatet mitt har nå gått ut. Jeg har nå kun jobb som ringevikar de siste 3 mnd. Lønnen kommer til å være mye mindre, også fordi jeg ikke har energi til å jobbe like mye.

Vil jeg da få dårligere utbetaling pr mnd i fødselspermisjon om jeg jobber som ringevikar?

Er det bedre å ikke jobbe i det hele tatt? Jeg har jobbet siste 6 av 10 mnd før permisjonen.

Kommer utbetalingen an på hvilken saksbehandler jeg får i NAV?

Fortsetter under...

Det tar normalt utgangspunkt i siste måneders lønn, men hvis du kommer veldig dårlig ut med det kan du levere dokumentasjon på en lengre periode og så får du et gjennomsnitt av det. Dersom du ikke orker å jobbe mer enn noen prosenter vil du kunne få sykepenger for resten dersom det er helsemessige årsaker til manglende arbeidsevne. Dersom du kan jobbe, men ikke får kan du ha rett på dagpenger dersom du jobber mindre enn 60 % i en periode.

Som regel de beste mnd ja :), men veldig kipt om det ikke blir slik. Da vil jeg jo få mye mindre utbetalt, og taper på å jobbe disse 3 mnd...

Hi

Annonse

Anonym 20.41 osv.

Det er bare de som er arbeidsledig og får dagpenger når permisjonen starter som får regnet de 6 beste av de 10 siste mnd.

Enten er du arbeidsledig eller du har missforstått de på nav.

Enten har du misforstått på nav, eller så har de gitt deg feilinformasjon.

De 6 beste av 10 siste gjelder kun de som har hatt dagpenger i opptjeningsperioden. Dette er en særbestemmelsen for dagpengemottakerne fordi det vanligvis er vanskeligere å få seg jobb når man er gravid. De 6 beste brukes ikke i andre tilfeller.'

Jmf § 14-7 andre ledd:

"For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49, kan beregningsgrunnlaget pr. uke fastsettes ut fra inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og annet ledd. "

Dersom man har variabel inntekt eller lavere inntekt i månedene før man går ut i permisjon vil dette trekke ned grunnlaget. Det er umulig å gå et fasitsvar på hva HI vil få. Dette avhenger bla a av hva man har tjent tidligere og hva slags arbeidsforhold man har.

Etter hovedregelen er det inntekten man har når man går ut i permisjon som legges til grunn, men var variabel inntekt regnes det et snitt av 3 eller 6 siste mnd. Det regnes da et snitt av alle de aktuelle månedene, og ikke de beste som det påstås over her.

I noen tilfeller kan også et lengre tidsrom legges til grunn.

Det er ikke slik at nav gjør så man kommer best mulig ut av det. Nav skal regne ut et grunnlag som gir i størst mulig grad erstatter den inntekten man taper ved å være i permisjon - hverken mer eller mindre.

Du bør ta kontakt med de lokale nav kontor for å undesøke hva du har rett på.

21.19

jeg sendte inne alle lønnslipper for de siste 10 mnd før permisjon pga varierende inntekt, fikk da de beste 6 mnd som grunnlag. jeg går ikke på dagpenger.

Annonse

Det høres veldig merkelig ut.

For det første så brukes ikke lønnsslipper når grunnlaget regnes ut. Det skal kun sendes inn en lønnslipp og den brukes kun som kontroll. I noen få tilfeller ber vi om alle lønnsslippene for å dobbel-sjekke.

Det kan muligens være en spesiell grunn til at du fikk det grunnlaget du fikk.

Jeg jobber i nav forvaltning og jobber med klager på foreldrepenger. Så jeg er 100% sikker på at man vanligvis ikke regner ut de 6 beste månedene.

Selv om du fikk det, så bør ikke hi (og andre) regne med at de får det.

Denne særregelen gjelder kun arbeidsledige.

Så bra at jeg får oppklarende svar fra dere som kan dette her :)

Jeg har tjent ca 12 000 utbetalt i fast lønn de første mnd som gravid. (50 % stilling). De siste 3 mnd før permisjonen min er det kanskje best at jeg tjener 0 kr mnd?? Dette fordi jeg ikke vil risikere at utbetalingen min blir dårligere. Jeg kan være "frivillig" hjemmeværende de siste 3 mnd. Jeg velger ellers å starte permisjonen 12 uker før termin pga at jeg ikke har fått ny jobb, og jeg ønsker å ha rett til mer enn engangsstønaden.

Synd at det ikke skal lønne seg å jobbe da.

Hi

20.45 her.

Jeg er i ganske lik situasjon som deg =)

Og jeg går ikke på dagpenger. Og har snakket med de på forvaltning som styrer søknadene så tror ikke de tar noe feil. Jeg har fått godkjent papirene og fikk de 6 beste mnd.

Men jeg syns du skal ta en tlf de nav også ber du om å bli satt og til den forvaltning du hører til ;)

At du har fått det er ikke ensbetydende med at det er slik. Det kan være en annen grunn til at du har fått de 6 beste.

Når en som jobber med klager på forvaltning legger ut linken fra lovverket, så velger man likevel å tro på at det er helt vanlig at nav alltid regner ut de 6 beste mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...