Gå til innhold

Smertestillende under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Sist gang jeg fødte var det uten smertestillende.

Så, jeg lurer på om noen har gjort begge deler? Født en med smertestillende og en uten? Hvor mye smerter forsvinner når man er bedøvet? Sikkert vanskelig å svare på? men jeg spør likevel:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har født en med epidural som gjorde at jeg ikke kjente åpningsriene særlig. Men å få babyen ut var grusomt vondt uansett. Det varierer hvor mye smerter som forsvinner alt etter hvilken type smertestillende man bruker. Det er få som er helt bedøvet. Paracet kan man jo også ta, men det vil ikke ha den enorm effekten. Noen får morfin, noen får spinalbedøvelse, noen får pudenalblokkade. Andre tar til takke med smertelindring i form lystgass, varme omslag, bad, massasje, akupunktur o.l.

Jeg har som sagt hatt epidural og helhetsopplevelsen med epidural var heller negativ. Den stoppet opp fremgangen med riene, endte med en stresset baby, tangfødsel og en skikkelig revnet mor. Å føde medepidural og tang var vondere enn å føde uten noe som helst. Lystgassen jeg brukte før epiduralen gav meg en litt nerver mind holdning, men smertene kan jeg ikke si var noen forskjell på.

Skrevet

Jeg håper med andre ord å gjenta fødselen jeg hadde uten smertestillende. Men kunne tenke meg å få litt hjelp på veien av lystgass.

Skrevet

fikk epidural etter 10 lange timer, hjalp godt på åpningsriene, og kjente absolutt ingenting av pressingen:) ikke et rift heller...så dette er åpenbart veldig individuelt.

Skrevet

Har egentlig tenkt på dette selv, har født 4 ganger før. Har prøvd med nesten ingenting til epudral, det som hjelp på opningsriene var vel lystgass,men som sykehuset jeg skal på har bestemt at det bruker de ikke mere grrr. Haha fikk en paracet i fjor da jeg spurte på evt litt bedøvelse. Mot slutten av fødselen. Så denne gangen vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Vet jeg trenger litt hjelp de siste par cm og pressriene.

Epudral gir de ikke så sent i fødselen. Ellers var det ei venninne som anbefalte å føde i badekar, ga vist mye smertelindring det også

Skrevet

Jeg tror dette er veldig individuelt og vanskelig å planlegge. Personlig tror jeg at de "naturlige" fødslene ofte er slik fordi de faktisk ikke er så vonde at man trenger bedøvelse, mens de virkelig ille fødslene gjerne ender med epidural el (statistisk vil epidural i ca 50% av tilfellene føre til at fødselen stopper opp, og at en form for operativ forløsning blir nødvendig -tang/vakuum/keisersnitt) -ca halvparten av førstegangsfødende bruker epidural, frekvensen synker med senere fødsler. Epidural fjerner i prinsippet nesten alt av smerter, men det er vanlig praksis i Norge å redusere dosen mot slutten av fødselen, slik at man også smertemessig er "tilstede" i utdrivningsfasen.

Jeg har prøvd begge deler.

Epidural som førstegangsfødende, med påfølgende riestopp og langvarig forløp, vakuumforløsning, stresset foster mm. Svært traumatiserende, primært pga alt av undersøkelser og overvåkning som ble nødvendig.

"Naturlig fødsel" med vann og massasje som eneste lindring som 2. gangs, gikk strålende.

Smertemessig verst var dog 3. gang; da jeg pga dårlig fosterlyd fikk beskjed om høyre sideleie, ingen bevegelse, ingen massasje, ingen smertelindring, vann ikke på tale. Så langt for planlegging.

Håper på en gjentagelse av nr. 2 denne gangen, men man kan aldri vite...

Skrevet

Har hatt epidural en gang med veldig dårlig resultat, gjorde veldig vondt likevel, lang utdrivningstid og revnet masse.

Andre gang, lystgass og lokalbedøvelse(tror det var pudendal), ble klippet og hadde en super fødsel.

Satser på det samme nå, kun lystgass, lokalbedøvelse og vil forlange klipp fremfor å revne ukontrollert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...