Gå til innhold

Kan jeg få lån når jeg er alenemor og student? Håper på mange svar (helst positive ;) )

Anbefalte innlegg

Jeg mottar OS, og har rett på dette til jeg er ferdige med utdannelsen som jeg begynner på nå til høsten. Jeg skal gå på sykepleien, og er dermed sikret jobb etterpå.

Har 100000 i egenkapital, ikke allverdens, men det er da litt.

Har ingen betalingsanmerkninger.

Tror dessverre jeg ikke har kausjonist... Hvis jeg ikke klarer å overtale min mor.

Kunne nok trengt ett lån på ca 1.5 mill.

Noen som har noen erfaringer/meninger og dele ang dette? :)

Fortsetter under...

Høres ut om du må vente til studiene nermer seg slutten, banken vil at du har en sikker inntekt, og med 1,5 mill i lån + et barn trenger du ca 400000 i inntekt..

Glemte også at du må ha 10% av kjøpesummen i egenkpital elker som kausjonist, da kan du kjøpe for ca 1 mill med 100,000 i egenkapital+du må ha for å dekke omkostningene ved kjøp.

så hvis jeg venter til jeg har 150000 i egenkapital, så høres det straks mye bedre ut? :) Det kan jeg klare!

Få nok lånt meg penger privat tl omkostningene.

Men tviler i grunn selv på at jeg får lån. Men kan jo forsøke.

Sikkert tryggest for banken om jeg allerede har fullført ett åt og to på høyskolen uansett

Du får ikke lån med os som inntekt. har prøvd selv, og har 300.000 i egenkapital + kasjonist. Os regnes ikke som en inntekt, og de har derfor inget grunnlag for å gi lån.

Du må gjerne prøve, men er nesten helt sikker på at du får avslag. Saken hadde vært en helt annen om du hadde hatt en inntekt fra andre enn nav.

Jeg har forsøkt å få lån på OS. Fikk blankt nei! Så det er nok bare å glemme.. jeg fikk beskjed om å komme tilbake når jeg hadde lån og kausjonist...

Annonse

Bankene regner ikke os som inntekt, så det går ikke. Jeg søkte om lån i flere forskjellige banker da jeg var student og mottok os. Fikk avslag fra alle. Jeg hadde da 600 000 i egenkapital, som ikke hadde noe å si så lenge jeg ikke kunne vise til fast inntekt. Fikk lån for et år siden. Da hadde jeg fast inntekt på 380 000 samt 700 000 i egenkapital. Fikk tilbud om lån på max 1,1 million fra tre ulike banker.

Jeg har fått lån på OS. Startlån i Husbanken. Det har gjort at leiligheten (selveier) jeg var så heldig å få kjøpt for 1,1 mill før den var ferdig bygget, nå har en verdi på 1,6-1,7 mill.

...men kanskje jeg er unntaket som bekrefter regelen, som de så fint sier.

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Jeg får innvilget lån på 2 mill fra banken. jeg er alenemor og mottar OS. Har ikke mer enn 100tusen i egenkapital i BSU.

men jeg har jo pappa som kausonist da som tjener veldig godt. Så det er vel derfor jeg får da...

2 millioner?.. Det er jo ikke forsvarlig. Hvordan skal du betjene lånet pluss husleie osv med kun os som inntekt? Er det pappa som betaler da eller? Bankene opererer med max 2,5 - 3 ganger årsinntekt i totalt lån. OS er ca 150 000 i året, noe som tilsier at du kan betjene et lån på 450 000?...

Det kan være vanskelig å få fast jobb som sykepleier, så det kan dessverre hende at du må vente en god stund før du kan få lån. Jeg kjenner en sykepleier som var i flere banker å spurte om lån når hun hadde fått sitt første vikariat som sykepleier og hun fikk beskjed om å komme tilbake når hun hadde fått fast jobb. Heldigvis for henne ordnet det seg raskere enn normalen for mange sykepleiere, så det er bare å krysse fingrene for at det går raskt for deg også:-)

Annonse

Som sykepleier er man absolutt ikke sikret fast jobb etter endt utdanning. De fleste vil ikke ha problemer med å få nok løse vakter, men det varierer nok litt hva bankene godtar. Jeg er også sykepleier, og gikk inn i fast stilling etter et halvt års tid. Før dette fikk jeg avslag på lån.

Gjest Tutt1-2-3!

Jeg lånte 900000 til hus for 6 år siden. Inntekten min var lærlinglønn og redusert lærlinglønn. Hadde ingen egenkapital og ingen måtte stille som kausjonist. Fikk startlån på 300000 fra kommunen, og det ble satt inn som egenkapital på banklånet som da ble på 600000. Trodde aldri i verden jeg kom til å få lån som lærling, og uten fast jobb i sikte, men svaret fra banken var: du må jo uansett betale for å bo, og som omsorgsarbeider får du sikkert nok vakter!

Man forspør seg ikke, så det er jo verdt forsøket?

Gjest Juliea+gullet07.03.11

med et lån på 2 mill blir det +- 2´10tusen i lån i mnd, nå betaler jeg 10tusen i leie noe som går fint, men sure penger. Bedre da å betale ned på egen gjeld for de pengene enn rett i en annens lomme.

nope pappa betaler ingenting, pappa er derimot min sikkerhet og han kanfint betale den summen så banken så vel på det som god sikkerhet. jeg har spart BSU i en del år det sa det var posetivt.

vet ikke hvorfor jeg fikk jeg, men jeg fikk i allefal. tror det er pga pappa er kausjonist.

Søsteren min fikk lån til leilighet for 2 uker siden. Hun er alenemor og student. Eneste inntektene hun har er OS, barnebidrag og studielån. Var ikke noe problem for henne å få lån. Hun hadde selvfølgelig 10% egenkapital

jeg har 150 000 i egenkap som jeg selv har spart opp, har os og studerer og jobber litt.

men bankene bare ler av meg. for pengene mine er ikke verd det samme som andres penger, nettopp fordi jeg nesten ikke betaler skatt og derfor blir mitt og ditt lån dyrere en andres lån.

spar og vent til du får jobbintekt.

Tuuuuusen takk for svar alle sammen :)

Ser at det tydeligvis varierer veldig her, og da er det jo ingenting annet jeg kan gjøre enn å rett og slett høre litt rundt i de forskjellige bankene.

Regner ikke med at jeg får lån, så blir positivt overraska om jeg gjør det ;)

Iallefall litt oppløftende å høre at noen har klart det :)

Jeg søkte lån med 50%jobb og 50%os, egenkapital på 200000,- og pappa som kausjonist.

Fikk avslag i alle bankene. De regnet bare på min skattbare inntekt og tok ikke med os i beregningen. Fikk ikke noe lån. Men jeg var velkommen tilbake når jeg har fast stilling i 100%

(ps. jeg har ikke noen andre lån, bet.anm. eller noe slikt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...