Gå til innhold

Ikke lenge før jeg kaster inn håndkleet.....

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med amming, men nå har jeg gått til innnkjøp av elektrisk pumpe, nesespray, purelansalve, lecitin og brystskjold (anbefalt av helsesøster). Det er kun det ene brystet som kan brukes foreløpig. Det andre brystet bør hvile, da det er svært sårt (hovne "blemmer" og blodfylt sår inne på vorta).

Jeg ventet til lillesnupp var veldig våken, men hun ble da også veldig sulten, så hun gråt og gråt mens jeg varmet mme og pumpet fram noen melkedråper. Jeg satte da på brystskjoldet, og la henne til, og hun fikk nok truet ut noen dråper, for hun lå der en stund og sugde, før hun ble svært urolig og spyttet ut hele skjoldet flere ganger. Hun skulle da få mme resten, men var sikkert så desperat etter å ha fått lite melk at hun slukte det som var i flasken, tok ingen pauser og hostet seg igjennom 90 ml mme. Deretter skulle jeg prøve å pumpe ut mer, men det kom ikke en dråpe. Vanligvis har jeg fått ut 20-30 ml, og gitt mme resten.

Så slitsomt dette er da! Jeg vil jo gjerne amme, men som helsesøster sier, er det viktigere at vi har det fint sammen og at hun blir mett.

Noen som har noen flere forslag jeg kan prøve? Er det bedre å fortsette å prøve å få henne til å ta puppen med brystskjold, eller er det greit å gi henne på flaske det jeg får pumpet ut selv, og gi henne mme resten?

Jeg prøvde en dag å vekke henne for å få ammet ofte nok, men det var helt katastrofe, for den frøkna der skal ikke vekkes for å spise, det er helt sikkert...

Fortsetter under...

Gjett om jeg kjenner meg igjen. Hadde selv store startvansker, men etter 8 uker så bedret seg det. I dag er lillemann 11 uker og jeg fullammer uten pumping, skjold m.m. Du skriver ikke noe om hvor gammel frøkna er, men jeg regner med dere er i startfasen? Jeg satt å grein meg igjennom amming, har brukt flere tusen på ulike produkter. Pga blødende brystvorter måtte jeg til slutt stikke hodet i sanden å erkjenne at jeg var nær ved å kapitulere. Jeg bestemte meg for å fullpumpe helt til såra var grodd. Junior var da ca 6 uker. Fullpumpa i fem dager, og ba til høyere makter om at junior ikke var sugeforvirra når puppen ble lansert igjen. Brukte flasker og tuter fra Medela med smokk som krever lik suging som på pupp. Etter dagene med fullpumping ammet jeg halvparten av tida og pumpet ved siden av. Passet da alltid på å ha et ferdigpumpet måltid klart når jeg pumpet, slik at jeg lå ett måltid på forskudd. Økte gradvis antall amminger og reduserte dertil antall pumpinger. Var nøye på å pumpe meg regelmessig. Nå er amminga kun hygge. Dette er ingen oppskrift, men kan jo være verdt å prøve.

vetra sier mye lurt.

Hvor gammel er hun, og ble hun født til termin?

Mange opplever at ammingen bedres veldig når barnet vokser til litt - alt fra 2 til 12 uker etter termin, litt avhengig av hva problemet er.

Det som kanskje er viktigst er at du får skikkelig hjelp så hun får tatt brystet riktig. Sårhet oppstår som regel pga feil sugeteknikk, og det er viktig å få korrigert den. Har du mulighet til å kontakte ammepoliklinikk eller barselavd der du fødte? Helsesøster kan kanskje også hjelpe, men kompetansen der varierer veldig.

Mange barn får i seg mye mindre melk med skjold enn uten, fordi brystet stimuleres annerledes og dårligere, og både produksjon og utdrivning kan bli dårligere.

http://ammehjelpen.no/artikkel/67/Brystskjold

Men selvsagt er det greit å pumpe og gi med flaske i stedet! Du må selv vurdere hvor mye stress du orker, det er jo forferdelig å ha en hylende unge ved puppen (det kommer sjelden mer melk av den grunn!), og om du gir pumpemelk på flaske NÅ så betyr det jo ikke at du ikke kan få i gang amming senere, når sårene er grodd og ungen er vokst litt til.

Uansett om du bruker skjold eller gir med flaske så er kos og nærhet veldig viktig. Ligg gjerne halv sittende i senga med naken overkropp og barn kun iført bleie på magen/brystet, og la henne prøve å finne frem til brystet på egen hånd, slik hun gjorde da hun var nyfødt. Dette stimulerer nyfødtrefleksene, og for mange gir det en "ny start" på amminga. Om du har bæresjal/bæredings så kan det også være bra å bruke.

Når det gjelder sårene dine så er det viktig at de blir *bedre* - akkurat som hvis du hadde et sår et annet sted. Om de ikke gror som du synes de skal, så kontakt lege, og be om at det tas bakterieprøve før du evt får antibiotikakur eller sårsalve.

Her er en artikkel om langsom flaskemating, som kanskje er en god teknikk for dere - det at hun sluker melka som du beskriver kan tyde på at hun er veldig sulten, og det må du selvsagt bøte på, men det betyr også at hun blir vant med at melka kommer veldig fort, og det ønsker du helst ikke å venne henne til.

http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Hun er født 18.juli, på termin, og er en våken, nysgjerrig liten kropp. Hun var ivrig på å suge, så sånn sett synes jeg det er litt trist at ammingen går så dårlig. Men jeg har blitt enig med jm om at flaske er veldig bra, og jeg pumper det jeg kan av morsmelk som hun også får på flaske.

Takk for tipset om langsom flaskemating, det skal jeg jammen prøve! Siden det ikke har gått mer enn 15 dager, er kanskje ikke alt håp om amming ute, men jeg klarer ikke å få ut mer enn ca 20 ml fra det ene brystet (nå kan jeg kanskje prøve meg på det andre brystet også snart) og da synes jeg ikke jeg skal mase med lillesnupp før jeg vet at jeg kan klare å få ut mer. Det er jo så trist når jeg ikke får det til også..

Husk at hun kan klare å få ut mye mer enn pumpa, og også stimulerer produksjonen mer - når det blir tid for amming igjen altså. Har du forsøkt med annen type pumpe? (Både annen modell og annet merke.) Kanskje du har en venninne som har pumpe du kan teste en gang for å se om du får ut mer?

Det viktige er å opprettholde melkeproduksjonen, men også om du ikke klarer det så er ikke håpet ute. Så lenge du har født og produsert melk, så kan du faktisk reetablere melkeproduksjonen og amme lenge etter at du sluttet for første gang. Det kan selvsagt være mye arbeid, men om du orker å fortsette å pumpe det du har nå, så kan du forsøke å legge henne til senere og se hvordan det går da, og da kan hun jo selv få øket produksjonen din ved å die oftere og lengre.

Ammehjelpen har en artikkel om dette: http://ammehjelpen.no/artikkel/63/Begynne-a-amme-igjen-etter-ammeslutt

Mitt råd til deg er at du pumper det du orker nå, og gir henne det nå. Morsmelk er morsmelk uansett mengde og lengde! Om du synes puminga blir for mye stress så kutt ut og vær stolt over det du klarte få ut.

Når du synes det er tid for det - altså når du ikke har så store smerter lenger - så kan du forsøke å legge henne til. Vil hun ikke ha så prøv igjen en annen dag, etter at hun har spist litt, en time før neste måltid, etc - prøv deg frem i forhold til tidspunkt. Vil hun ha bryst så la henne ligge og suge så lenge hun vil, og ikke bry deg om om du tror det kommer melk eller ikke. Tilby flaske etterpå. Prøv så lenge du orker, men ikke lenger.

Husk også mye nærhet og hudkontakt. Du kan se tips til hvordan nyfødtrefleksene kan stimuleres på http://ammehjelpen.no/a-starte-pa-nytt?id=895 og på http://ammehjelpen.no/video finner du videoer av ulike ammestillinger du kan forsøke. Liggende amming fungerer for mange, og for å avlaste brystet kan du forsøke tvillingstilling eller andre stillinger.

Lykke til! (Jeg er ammehjelper og kan også kontaktes på ammehjelper.lillenims at gmail com)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...