Gå til innhold

Hva er godt for en liten mage å spise når han bare spyr?

Anbefalte innlegg

Han har ikke fått i seg noe mat, bare drukket vann, men spyr opp igjen det også (har spydd fire ganger til nå.)

Får så vondt av lillegutten min, stakkars:-( Hva er lurt å tilby ham? Jeg glemmer det hver eneste gang noen er kvalme, så tror jeg må skrive det opp denne gang.

Fortsetter under...

Du sier ikke noe om alder her....

Jeg selv har adri villet spise noe overhodet, før selve spyingen har gitt seg.

Men jeg fikk alltid (og vil alltid ha) et glass cola. Moren min pleide å røre ut kullsyren i glasset. Som voksen tar jeg colaen MED kullsyren. :)

Beklager, glemte å skrive at han er 4 år.

Jeg er forsåvidt enig, jeg er ikke så glad i vann når jeg er kvalm selv, problemet er at han liker ikke brus, han brekker seg av kullsyren. Forrige gang han var syk (spydde hhv 19 og 20 ganger to dager på rad) var vi på sykehuset, og en sykepleier knep opp munnen hans og helte inn Farris, og han sprutet det ut igjen. Hadde gitt beskjed på forhånd at han drikker ikke kullsyre, men det ville hun ikke høre på...en liten avsporing, men fikk litt flashback fra dårlige minner.

Kan jeg gi ham eplejuice litt utvannet med vanlig vann, og ha i bittelitt salt? Husker da jeg var syk at mamma laget ferskpresset appelsinjuice til meg, med sukker, salt og isbiter oppi. Det var veldig godt, men ser for meg at appelsinjuice er sterkt for magen hans nå?

hi

Annonse

Jeg personlig blir kvalmere av elpesmak, og liker best sitrus/cola når jeg er kvalm. Rist/rør ut kullsyren da vel. Farris kjønner jeg han ikke takler, det smaker jo høgg!

Sukkervann kan du også lage, da får han litt energi med væsken.

Han skal ikke ha mat mens det står på, men det er fint om han kan få litt tilførsel av væske. Blanding av farris og eplemost, som noen nevnte er et tips jeg også har fått av lege. Farris inneholder salt, som binder vann i kroppen. Små slurker, ikke oftere enn hvert tiende minutt. En annen mulighet er små biter av saftis, f.eks. lollipop; dette tipset har jeg også fra lege. Han får i seg væske og sukker, og inntaket foregår forsiktig og gradvis.

Annonse

Nei det er ikke kvalmestillende og det er ikke farlig at han spyr 5 ganger, la han spy, la han bli ferdig. Det er helt normalt, bare sørg for å få i han drikke. Det er snart over. Ikke gi paracet når han ikke har feber eller vondt.

KOmmer an på hva det er også. Er det vanlig omgangssyke så er det ikke noe fare, da er han nok snart ferdig. Og kommer til og drikke når han blir tørst og klar for det...Men er det noe andre bakterier fra dårlig mat, eller fått noe annet "urent" i munnen, så kan det være greit og prøve og få i mest mulig væske, fordi man må skylle ut alle bakteriene før man kan blir frisk. På sommeren kan det være bakterier fra basseng eller sjøvann, ikke smittsomt (som regel), men mer plagsomt og langvarig enn vanlig omgangssyke for den som har det...Eller om dere har vært på tur i skog og mark op kanskje spist ville bær..

Men er det omgangen, så er det bare og vente noen timer til :o) MEn husk, gutten din er like smittsom i morgen og overmorgen som han er i dag:o) BAre sånn for og ha det i bakhodet og forhindre at dere andre blir smittet:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...