ToneC Skrevet 29. juli 2011 #1 Skrevet 29. juli 2011 jeg som trodde gutten min var en "ikkegulper". Har plutselig begynt å gulpe etter måltider. Er dette vanlig? Han er snart 8 uker. Har begynt å gi han mer MM, kan det ha noen sammenheng? HAr av og til vanskelig for å få han til å rape etter måltid.
*Andrine* Skrevet 29. juli 2011 #2 Skrevet 29. juli 2011 Det er nok helt normalt at de ikke gulper fra starten. Min frøken begynnte å gulpe ganske tidlig en uke tenker jeg hun var, noen gjør det allerede fra dag en. Hvis han gulper mye kan det være fordi han får for mye mm på en gang eller spiser for fort, prøv da å heller gi mat oftere. Hvis han gulper mye (og evt kaster opp) og det virker som han har ubehag av dette bør du kontakte legen. Men hvis de ikke har ubehag og legger på seg normalt er det ikke farlig.
lillenims Skrevet 29. juli 2011 #3 Skrevet 29. juli 2011 Som *Andrine* sier så er gulping helt normalt. Det er overskuddet som kommer opp, og det er sjelden særlig store mengder det er snakk om (ta ei spiseskje melk og kast på genseren din, så ser du omtrent hvor mye det er snakk om....). Det ordner seg som regel når magen får utvida seg litt til, og så kommer det tilbake igjen når de har neste økeperiode og sulten er større enn magen. Når de begynner med fast føde er det som regel samsvar mellom behov og inntak igjen, og de fleste slutter å gulpe da (om ikke før). Raping er ikke nøedvendig med mindre han har problemer med luft i magen, og raping virker ikke forebyggende mot gulping. Men om barnet både gulper og raper så skjer det ofte samtidig. Dersom gulpen er svært kraftig og går utover i stedet for nedover (sprutbrekning/sprutgulp) og dette skjer mange ganger, eller om det virker som barnet ikke legger på seg fordi så mye mat kommer opp igjen, bør du snakke med helsesøster om det. Det kan da være tegn på sykdom. http://ammehjelpen.no/artikkel/84/Gulping
flypapir Skrevet 29. juli 2011 #4 Skrevet 29. juli 2011 Her var også babyen en ikke-gulper, før hun pluttselig begynte å gulpe masse. Jeg fant ut at det kom når jeg drakk brus, dvs av kullsyren... Så når jeg nå er obs på hva jeg drikker, så er hun nok en gang en ikke-gulpende baby (stort sett hvertfall)..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå