Gå til innhold

Alternativ til Ull i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Av mine fire barn er det bare et som tåler ull (atopiske her også), men de har aldri vært kalde likevel..

Det jeg har fokusert mest på er en skikkelig utedress, en som er 100% vann og vindtett, da blir du sjelden kald altså. Mine unger bruker bomull og fleece, det fungerer fint.

Jeg har også kjøpt noe superundertøy i sportsbutikken, det skal også frakte fuktighet vekk fra huden og puste så en ikke blir kald. Dette har jeg brukt når det har vært planlagt heldagsaktivieteter ute så de har vært ute fra tidlig til sent. Bruker også det på skiturer, skogsturer osv i helgene og ungene blir ikke kalde.

Unger MÅ ikke ha ull for å holde seg varme ;)

Et nytt produkt som har kommet, men som jeg ikke har prøvd selv enda er undertøy av bambus. Bambus skal visst ha samme kvalitetene som ull og har fått mye skryt, google det så finner du opplysninger om dette.

Sønnen min er lik... og som friluftsfamilie er vi mye ute og tenkte at dette kom til å gå dårlig.. har liksom alltid brukt masse ulle selv og sverget til ull.. MEN måtte jo finne nye løsninger på lillemann.. Har brukt vanlig bomullstøy på strømpebukse og stilongs, så en god fleece eller ulldress, hels hel når han var liten også en god dress som er vann og vindtett ytters, på de kaldeste dagene hadde han ogs superundertøy innerst og forsøkte også en balnding av ull og silke i stilongs og trøye de hadde på sparkjøp som faktisk var veldig bra!!!

Annonse

Vi bruker mye bomull. Bomull varmer så lenge det ikke blir vått og hvis man kler på riktig mengde klær utenpå og har en god, vanntett dress, så er det ikke noe problem å ikke ha ull innerst. Til dager hvor de skal være lenge ute har vi i tillegg brukt tolagsull/superundertøy som er superundertøy inni og ull utenpå. Det fungerer også veldig bra på mine. I tillegg bruker vi ull som mellomlag, men det er fordi jeg ikke er så veldig glad i å bruke fleece selv (syns det ofte er ekkelt å ta på og i tillegg ofte elektrisk så hår osv klistrer seg fast).

Ull med bomull inne har jeg aldri giddet å bruke penger på. Hvis man først skal ha bomull innerst, så kjøper jeg heller en billig body/genser og har ull som mellomlag, effekten blir den samme ettersom problemet med våt bomull innerst blir det samme uansett.

Teknisk superundertøy er da et godt alternativ. Nå bruker mine mye ull, men de har også superundertøy i tillegg. Fås kjøpt på feks sportsbutikker, Europris har også superundertøy til barn og voksne som ikke er av ull, skal ikke si at kvaliteten er sånn super, men hvis man er flink å vasker det for hånd så holder det, kan bli litt nuppete, men det er ganke rimelig og holder helt greit en sessong, barn vokser også fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...