Gå til innhold

Hvor lange dagdupper??

Anbefalte innlegg

Gjest Madolyn
Skrevet

Nå er jeg helt forstyrra her; gutten har straks sovet 2 TIMER i vogna!! Må da vekke han snart?? Har aldri hatt dette problemet; han pleier jo å våkne etter 25-40 minutter... Dette er en gutt som sover lite på natta, så vil jo ikke at han skal sove nattesøvnen sin på dagen :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

Han er 3,5 mnd gammel forresten, og pleier å sove 3 timer ila hele dagen, og tilsammen 7-8 timer hver natt...

Skrevet

Min sover ofte 2 timer i strekk. De rådene jeg har fått her inne er og ikke vekke babyen.. Men vet søvnforskere etc anbefaler at de ikke sover mer enn 3 timer av gangen (pga nattesøvn). Nå er vel babyen din eldre enn min, men likevel så tror jeg anbefalingen gjaldt det samme.

Skrevet

Kanskje du skal se på det som en BLESSING! :)

Mulig er det været, mulig er det et engangstilfelle, men kanskje har han nå gått inn i en ny rytme, som innebærer noen få lange dupper, fremfor mange korte?

Skriv igjen imorgen, hva som skjer i natt. :)

Skrevet

Min snuppe har heller ikke særlig rutine vedrørende søvn, hun er 4 mnd nærmer seg 5 mnd!

Innimellom sover hun 3 hele timer ( og da blir hønemor bekymret og tenker hun må vekke). Disse dagene opplever jeg også at hun sovner lettere igjen neste gang vi legger henne og ikke minst sover hun bedre om natten. Og all erfaring sier vel også at utvilte barn sover bedre en overtrøtte barn, her jeg lært. Så mitt råd er å la han sove til han våkner og pass på å legge ham ved neste trøtthetstegn!

Min frøken er som sagt veldig ustabile rutiner vedrørende søvn og noen dager sover hun 3x et kvarter og andre 3x 2,5 timer eller noe immelom der. Da hun sover lenge på dagen sover hun også bedre på natten. Ellers har jeg hele tiden (med noen få untak) opplevd nettene som behagelige her. Ammer henne ofte om natta men hun sover i vår seng og vi sovner lett igjen begge to, ihvertfall vesla. Jeg må vel innrømme at jeg merker søvn mangel da jeg slitter med å få sove på dagtid. Men på en annen side har jeg alltid slitt med dårlig søvnkvalitet så jeg er godt vant.

En gang opplevde jeg at hun sovnet kl 17 og sov til kl 21.30 da satt jeg til slutt ved siden av henne og leste en bok og følte med på at hun pustet! Også fryktet jeg at det skulle bli vanskelig å få henne til å sove til natta. Da kl var 22 altså en halvtime senere ville hun sove og sov til kl 8.30 neste morgen! Det skjedde bare denne ene dagen men hun var svært blid og fornøyd den dagen.

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja det var nok et engangstilfelle, men hvem vet :D hehe... Han sov 2 t 20 min, og da hadde jeg på tv'n nokså høyt og styra rundt i stua i tjue minutter omtrent før han våkna. Er nok greit å vekke de om de vil sove mer enn 3 timer ja, gutten min sover ikke så lange perioder om natta engang, så lengre enn 2 1/2 t her på dagen før han vekkes er uaktuelt (men som sagt har han aldri sovet lengre enn 45 min, bortsett fra i dag).

Skrevet

Jeg har aldri vekket, tenker bare at sover han, så trenger han det. Når de er så små, så tror jeg neppe at mye soving på dagtid ødelegger nattesøvnen - det er i hvert fall det jeg hører fra de fleste kanter. Søvn avler søvn er et mantra venninnene mine alltid har gjentatt. Hvis du er heldig, så kan det jo hende at dette er første dagen i hans nye liv, der han sover lange lurer. ;-)

Skrevet

Jeg er helt enig med uhhuhher. Og opplever selv søvn avler søvn både med minsten og meg selv!

Og hvem vet kanskje er det første dagen i hans nye liv! Og du må stunden! (ikke lett for vi bekymrer oss for alt - lite søvn, mye søvn, lite mat, mye mat lite avføring osv.)

Skrevet

Husker første gangen det lyktes meg å få ungen til å sove i vogna på balkongen. Da var han rundt seks uker og hadde bare sovet korte lurer inne på ymse steder. Han sov i tre timer! Jeg holdt på å forgå, var ute og sjekket om han pustet sikkert hver 10 minutt. Men herregud så herlig det var, jeg surfet og drakk kaffe og slang meg på sofaen. :-)

Skrevet

2-3 timers dagdupper høres helt normalt ut for 3-4 mnds babyer:) Jenta mi sov gjerne en langdupp på ca 2,5 time iløpet av dagen, i tillegg til to kortere dupper på halvtime- time da hun var ca 4 mnd gammel. Søvn avler søvn når de er så små, så jo mer de sover på dagen, desto bedre sover de også om natta (i teorien ihvertfall;)

Gjest Madolyn
Skrevet

Uhhuhher; var akkurat det jeg gjorde i går; kosa meg med kaffe, surfa på nettet og sjekka at han faktisk pusta nå og da ;D

Men ja, det ble ikke mer enn 3 timer søvn på dagen i går tilsammen likevel; han tok 2 x 20 min powernaps til i vogna, så det var det! Og natta forløp som vanlig med to amminger og rikelig med liv i lundar fra kl 04:45 :P Jeg er litt lei av at han våkner så utrulig tidlig, jeg VIL IKKE stå opp med ham før kl 06, så da legger jeg ham til brystet i stedet.. Og det er jo ikke bra, og jeg sover da kjempedårlig.. Men hva gjør man når det ikke hjelper med hysjing og håndholding :P

Skrevet

Jeg ammer også i 4-tiden nesten hver natt, og jeg tenker ikke at dette skal være morgen, bare en sein (tidlig?) nattamming. Han spiser rundt 23 og deretter ofte i 4-tiden. Sover greit videre til 6-7. Sovner ikke sønnen din igjen etter at du har lagt ham til brystet? Min er snart seks måneder, og jeg må innrømme at tanken på nattavvenning ikke har slått meg enda. Jeg ser for meg at jo mer mat jeg gir ham på dagen, jo bedre vil han etterhvert sove på natten. Mulig jeg er naiv, men tenker at jeg tar det som det kommer.

Gjest Madolyn
Skrevet

Jo, gutten sovner når jeg legger ham til brystet når han er urolig, men ofte våkner han igjen om jeg lurer meg over på andre siden av senga. Men i går natt sov han videre selv om jeg la meg litt lengre unna, og i natt trengte han ikke denne grytidlige "kosestunden" i det hele tatt, da soiv han bare videre fra kl 04 til kl 06 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...