Gå til innhold

Er dette litt spesielt gjort?

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann (spesielt min mann) er det man kaller dumsnille. Vi stiller alltid opp når folk trenger hjelp med kjøring, flytting, maling osv, egentlig det meste. Vi tenker oss ikke over når folk spør fordi vi gjerne har lyst til å hjelpe. Men det er jo noen som bare gir og gir og har begynt å utnytte seg litt av dette. Vi har aldri tatt betalt for noe siden vi gjør det fordi vi har lyst. Men min søster og kjæresten sitter alltid på med oss til diverse ting, de har selv bil som de ikke vil kjøre siden den ikke er godkjent. Vi ber de stadig på middag selv om de aldri inviterer oss og vi har kjørt og hentet de etter fest osv. Nå har de spurt om vi vil kjøre de til flyplassen som ligger en time unna. Da sa vi ja. Barnet vårt har da stått opp og det passer fint for oss å kjøre da. Hun spurte faktisk(!!) om vi skulle ha noe for det så sa jeg spurte om de kanskje kunne kjøpe en whiskey til samlingen vår. Da fikk jeg til svar av kjæresten hennes at da måtte vi i hvert fall komme å hente de også. Jeg ble litt snurt og sa joda, vi kan jo sikkert det selv om det er etter barnets leggetid, så en av oss må være hjemme. Ja, da skulle vi kanskje få en stor whiskey.

Snakk om å få tilbake når man gidder å være snill med andre. Har ikke lyst på noe av de og jeg angrer på at jeg sa ja i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143435462-er-dette-litt-spesielt-gjort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: begynn å si nei. Dere er ikke pliktig til å stille opp i huet og røven til alle andre.

For det andre: det der hadde jeg ikke godtatt. Snakk om å tråkke på og ta andre for gitt!!!

I all vennskapelighet: dere må bare gro litt baller :)

Lykke til!

Ja, det ikke noe gøy å gjøre tjenester og hjelpe når man ikke får noe tilbake. Heldigvis får vi hjelp når vi trenger av alle andre vi hjelper da. Og som sagt har jeg ikke mye lyst til å bruke to lørdager på å kjøre de nå...

Jeg er enig i at det er litt sært. Men, jeg mener man må si nei til det man ikke vil/orker. Og ikke nødvendigvis forvente noe i gjengjeld for det man gjør. Spør dere dem om hjelp til liknende ting da? De tilbyr seg det neppe om dere ikke spør?

Så lenge dere har lyst til å gjøre det ser jeg i grunnen ikke problemet. Dessuten syns jeg faktisk det er lavmål og på en måte forvente eller håpe å få noe for da f.eks å kjøre dem hit og dit, da dette er din søster det er snakk om. Hadde det vært fjerne slektninger eller bekjente hadde det stilt seg annerledes syns jeg. Hadde aldri kunne tatt i mot noe for å gjøre søstera mi en tjeneste..men det er nå meg da:)

Syns de utnytter dere ganske så mye ....

Men noen har IKKE "vett" nok til å forstå når de har gått for langt...

Vi har noen neboer, som har lite nettverk/familie her... Barna er eldre og yngre enn vårt... Jeg har hatt de barna en del, men det er greit. Har selv lite familiært nettverk her... MEN, jeg reagerer litt når barna sier at de skal til meg/oss FØR noen av foreldrene har spørt... OG at foreldrene ikke kommer på at de må ordne opp i barnevakt før sent kvelden før..eller samme dag... Jeg forlanger ikke betaling (ikke at de har gitt tilbud om det heller...) MEN, en blomsterkvast er ok... Hadde barna en helg, da ble vi invitert på grilling..( ikke pølsegrilling!) Her før jul fikk jeg tulipanbukett ..

Jaja...

Annonse

Vi syns jo det var greit å hjelpe de med ting i begynnelsen, men nå som vi hjelper de hele tiden og aldri får noe tilbake (de har alltid planer). Hadde ikke bedt om å få noe for å kjøre, men når de spurte (for en gang skyld) og jeg sa at de kunne kjøpe en whiskey, og det ble plutselig for mye og da MÅTTE vi komme å hente de også. Syns bare det ble litt rart og feil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...