Gå til innhold

Erfaringer med stjernekikkerfødsel??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å grue meg skikkelig til fødsel nå, er i uke 39 så er rett rundt hjørnet.. Vet jeg har en godt festet stjernekikker i magen som sannsynligvis ikke vil klare å snu seg da knøttet har ligget samme vei lenge..gledet meg i utgangspunktet til fødsel, men var hos kontroll hos jordmor, og da hun forklarte alle ulempene med denne type fødsel, mye vondere enn vanlig, lenger trykkeperiode, at man sannsynligvis må ha hjelp av vakum eller tang, må ofte klippes:( må si jeg gruer meg forferdelig nå! Håper det er noen med erfaringer her som vil fortelle hvordan det opplevdes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fødsel var beinhard!Min første var en stjernekikker, og satt godt fast før jeg fikk hjelp med vakum for å få han ut. Men vips så har jeg en liten på vei igjen! Smertene og opplevelsen glemmer man fort, og husk du kan få en fin fødsel selv om han ligger slik. Ut må må de uansett, og om du ikke klarer det selv hjelper de til med vakum!

Masse lykke til med fødselen! Det er SÅÅÅÅ verdt alt angst og smerte...med en gang du ser de små glemmer du alt ♥

Skrevet

Hei ts- min første var en stjernekikker og det var en lang og traumatisk fødsel som endte m vakuum. Jeg er sint enda på Asker og Bærum sykehus som ikke fant ut dette hverken på forhånd eller underveis. Jeg ble deprimert av denne tunge fødselen og fikk en veldig tøff start på barselperioden. Jeg ante ikke noe om stjernekikkerfødsler på forhånd og i tillegg var det ingen der som snakket noe m meg i etterkant. Du har den fordelen at du veit det på forhånd og har mulighet til å forberede deg psykisk. Du må passe på å være uthvilt før fødselen. Bruk heller ikke masse energi på å gå opp og ned trapper og andre tullete triks. Du må fordele energien utover en lang fødsel. Under selve fødselen kan du også passe på å stå eller gå litt rundt på rommet- det kan hende at barnet da skrur seg rundt slik at du in the end får en normal forløsning. Nå skremte jeg deg sikkert, men du burde ha fokuset på at du vet på forhånd- det er mye verre å ikke få noe info eller tips på forhånd. Kanskje dette går helt fint likevel!!! Uansett: du har gjort en god jobb!!

Skrevet

Min første var stjernekikker, men han dreide feil under fødselen, så visste ikke det på forhånd.

Fødselen var igangsatt, men helt grei. Helt overkommelige smerter, og det gikk rimelig raskt til å være 1. gangs.

"Problemene" kom når jeg nærmet meg full åpning. Han stod for høyt i bekkenet, så jeg kunne ikke begynne å presse. Men etter en 1/2 time oppe å gå, så kom han langt nok ned til at jeg kunne begynne å presse. Jeg har nå etter andre fødsel skjønt at jeg hadde veldig svake pressrier(for pressriene jeg hadde nå var noe HELT annet), jeg kjente på en måte at jeg måtte presse, men det var ikke kraft nok i riene til at de hjalp meg, så jeg presset litt over 1 time helt uten fremgang. De antok også at han satt fast. Da ble det besluttet vakuum.

For min del syns jeg ikke det var noe problem å bli forløst med vakuum. Jeg fikk bedøvelse så kjente ingenting.

Følte meg imidlertidig litt snytt for det å føle at babyen kommer ut, men pyttsann, babyen måtte jo ut den så.

Ble også klippet og måtte sy, kunne vært foruten det også, men var et par ukers ubehag og så gikk det over(og ble glemt).

Lykke til. Det går helt sikkert bra for deg. Vi kvinner klarer det utroligste når vi må :-)

Skrevet

Det du sier om pressriene kjenner jeg igjen. Jeg trodde jeg var en mislykket føder som ikke skjønte det eller fikk det til. Igjen totalt manglende info fra helsepersonellet- snakk om mislykket fødeavdeling. Jeg har funnet ut av alt dette lenge etter fødselen. Visste ikke at det var noe som het stjernekikkerfødsel en gang.

Skrevet

Nå måtte de hente ut min lille stjernekikker nødutgangen, siden han hang fast i navlestrengen og ikke ville kommet seg ut;)

Men jeg visste ikke dette på forhånd. Selve fødselen gikk på 6-7 timer med rier. Selv syntes jeg at jeg taklet riene dårligere enn første gang.

Smertene satt nederst i magen og ikke i ryggen som de gjorde ved første fødsel.

Fikk pressrier på 6 cm åpning, noe som var helt pyton. Klarte ikke å puste meg gjennom det. Men som sagt, han ble hentet ut tilslutt.

Vil jo kanskje anbefale deg HI å skrive et brev til fødeavd hvor du forteller hva du føler. Har inntrykk av at jordmødre tar disse brevene på alvor.

Kanskje vil du ha epidural, og kanskje på et tidligere tidspunkt enn om babyen ikke var stjernekikker.

Evt klipping kjenner du ikke! Gjorde det med førstemann, og du får bedøvelse først:)

Skrevet

Nå måtte de hente ut min lille stjernekikker nødutgangen, siden han hang fast i navlestrengen og ikke ville kommet seg ut;)

Men jeg visste ikke dette på forhånd. Selve fødselen gikk på 6-7 timer med rier. Selv syntes jeg at jeg taklet riene dårligere enn første gang.

Smertene satt nederst i magen og ikke i ryggen som de gjorde ved første fødsel.

Fikk pressrier på 6 cm åpning, noe som var helt pyton. Klarte ikke å puste meg gjennom det. Men som sagt, han ble hentet ut tilslutt.

Vil jo kanskje anbefale deg HI å skrive et brev til fødeavd hvor du forteller hva du føler. Har inntrykk av at jordmødre tar disse brevene på alvor.

Kanskje vil du ha epidural, og kanskje på et tidligere tidspunkt enn om babyen ikke var stjernekikker.

Evt klipping kjenner du ikke! Gjorde det med førstemann, og du får bedøvelse først:)

Skrevet

Takk for at dere deler erfaringene deres:) litt skummelt å lese men vil heller være innstilt på at d kommer til å bli ekstra tøft å heller bli positivt overrasket om det går bedre enn forventet. Babyen ligger veldig langt nede i bekkenet allerede, så håper det gjør pressedelen lettere.Som sagt over her, ungen må jo ut uansett, og jeg vet om det på forhånd og kan prøve å innstille meg på d, så er jo bedre enn å ikke finne ut av d før man er midt i fødsel..er min første så vet jo ikke hva jeg går til, men vondt er jo en fødsel uansett! Men det kommer jo noe godt ut av d så får se på d som en god smerte;) er helt uvirkelig at vi snart skal få treffe de små i magene våre:D

Skrevet

Venter nå nr fire. De tre andre har alle vært stjernekikkere. Er visst litt uvanlig det, men sånn har det i alle fall vært. Blir spennende å se hva denne lille snuppa klarer;))) Har ikke hatt spesielt tøffe fødsler synes jeg. Den lengste varte i 4 timer.... Har vært så velsignet at eg ikke har hatt åpningsrier med noen av dem, så har ikke kjent noe før 8-10 cm åpning. Det sies jo at stjernekikkerfødsler er tyngre og tar lengre tid, men det trenger altså ikke alltid å stemme;))) Lykke til alle sammen.

Skrevet

Godt å høre en annen versjon også :-)

Skrevet

Oi! Ja får håpe jeg også får en sånn fødsel;)

Skrevet

Tror nok selvføgelig at størrelse på barnet har innvirkning på hvordan en slik fødsel blir. Mine barn har ikke vært særlig store til tross for at de er født rundt termin, 3530 gr, 3150 gr og 2530 gr;))

Skrevet

Uten at jeg har alt for mye erfaring på dette området, så tror jeg at det har litt med størrelsen på babyen i forhold til hvor hard og vanskelig fødselen blir når det er snakk om en stjernekikker.

Ut i fra egen erfaring var ikke fødselen akkurat en god opplevelse. Jenta var stjernekikker (noe de ikke visste på forhånd) og i tillegg var hun veldig stor... 4695 kg... Hun var rett og slett for stort for mitt bekken, så etter mange timer med enormt smertefulle rier og epidural som sluttet å virke, ble det besluttet hastekeisersnitt. Når det også ble litt komplikasjoner med selve keisersnittet, så sitter jeg igjen med en dårlig fødselsopplevelse. Heldigvis hadde jeg en fantastisk jordmor, en dyktig lege og et godt opphold på barselavdelingen ved SUS.

Skrevet

Jeg hadde en stjernekikkerfødsel, som også var igangsatt. Hun var ikke festet som stjernekikker, men dreide feil under fødselen, vet ikke om det har noe å si. Veldig fin fødsel, tok fem timer fra begynnelse til slutt, og ingen vakuum eller klipping eller noe. Hadde veldig dårlige pressrier, så jeg presset på ren vilje:) var i overkant av en time ned trykking.

Hun var 3,5 kg, 50 cm.

Så det kan gå bra også:)

Skrevet

Hvordan vet de at det er en stjernekikker? Hvordan ligger babyen da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...