Ylajali*84 Skrevet 29. juli 2011 #1 Skrevet 29. juli 2011 Driver med nattavvenning nå for gutten på 10mnd, og det er ikke bare enkelt. Har holdt på en stund, og han er uten mat fra leggetid til 5.30. Men han våkner fortsatt et par ganger i løpet av natta og det blir en del skriking. Virker som han våkner bare for å få kos... Har til nå tatt han opp når han skriker og satt med han på fanget fram til han roer seg og tar smokken. Hvis han bare ligger i senga så blir han jo etter hvert så snørrete slik at han får problemer med smokken... Han sovner ofte på fanget men våkner igjen når vi legger han ned, og dette pågår endel runder.. Hjelp... Noen tips. Må få han til å sovne igjen uten å drive å ta han opp tenker jeg, men hvordan? Det kan ofte gå en time før han sovner igjen, og på mandag er det slutt på ferien...
Mammahjertet <3 Skrevet 29. juli 2011 #2 Skrevet 29. juli 2011 Hei:) Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Vesla vår som snart fyller ett år var vanskelig å nattavvenne så lenge hun lå på samme rom som oss. Men en uke før jeg startet å jobbe igjen la vi henne på eget rom. Etter et par dager der pappaen måtte trå til når hun våknet på natta hadde ting roet seg veldig. Fremdeles våkner hun om natten for å få litt vann eller kos inn i mellom. Og det får hun. Lar henne ikke ligge og skrike seg helt vekk. Det er ikke bra for den lille. Jeg tror vi forventer for mye av de små om vi tenker de skal sove natta gjennom fra de er under året. Pleier forresten å ta henne ut av sengen hennes og gi henne kveldspupp før jeg selv legger meg. Så frokostpupp igjen på morgenen. Mitt tips til deg er å legge han på eget rom hvis han ikke allerede har det. Da må rommet selvsagt være like ved deres og/eller dere har babycall ved sengen hans. Og la pappaen trå til en del på natta. Da kjenner ikke mini den gode mamma/puppelukta ;-) Når vesla hjemme våkner på natta for å få kos(en ganske sjelden gang) tar jeg henne opp uten å si noe. Bare holder henne tett uten å gjøre så mye ut av det. Går aldri ut av rommet med henne eller bysser mye og styrer i vei. Bare holder henne tett og puster rolig slik at hun hører at jeg er rolig. Hun merker fort hvis jeg er stressa. Skriker hun mye i det jeg legger henne ned tar jeg henne opp igjen og gjør samme prosedyre. Det er det som funker for meg. Kanskje ditt barn er veldig annerledes enn mitt, og du må derfor bare prøve deg frem
Ane Elise Skrevet 29. juli 2011 #3 Skrevet 29. juli 2011 Dette kan du jo prøve ut (noe som funket hos oss): Etter at du har klart å roe han ned, legg han tilbake i god senga si, om du vil så kan han jo få snokken sin, pakk så dyna godt rundt han sånn at han ikke skal bevege seg mye. I begynnelse kan du bare sitte der sånn at han ser at du er der. Om du vil så kan du stryke hodet eller ansiktet hans. ( Etter hvert flytter du bare lenger og lenger fra han. Når du ser at dette begynner å ta form, da kan du endelig bare gå ut fra rommet) Begynner han å vri seg og beveger seg, så vær konsekvent og si: nå må du ligge stille og sove vennen, pakk han så på nytt, og fortsett slik til han sovner av. Etter hvert skjønner han tegningen når du begynner å pakke dyna rundt han, da sovner han nok fort Lykke til!
Ylajali*84 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2011 Takk for svar begge to. Tror jeg skal flytte senga inn på rommet hans og se hvordan det går. Jeg er hjemme alene i helga, så får styre selv, men det går vel bra. Han er en stor gutt og HS mener han ikke har behov for noe mat på natta, så er innstilt på å få det til. Tror jeg må bare ta han opp når han begynner ja, det er umulig å få kontakt med han når han ligger der og skriker.. Så prøve og legge han ned så snart han roer seg og tar smokken. Bruker å tilby vann også. Han bruker forøvrig slik nattpose, synes kanskje det blir veldig åpent rundt han, kanskje bedre med dyne slik sett, men den sparker han jo bare vekk.. Da får vi flytte litt på senga, og se hvordan det går i natt:) Tar gjerne imot flere erfaringer også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå