Gå til innhold

Oppgitt over avlastningsfamilie.

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor til en gutt på 3 år. Jeg har en jobb som innebærer jobbing hver 4. helg. Pga. det fikk vi innvilget avlastningsfamilie, slik at jeg kunne fortsette i jobben.

Sønnen min var der første gang i mars.

I juni fikk jeg tlf fra mamman i familien, hvor hun sier at de desverre ikke kan ha min sønn i helgen fordi de skal bort.

Denne helgen er det jobbhelg igjen og i går ringte jeg familien for å avtale når jeg skulle levere gutten. Men fikk da beskjed om at de desverre ikke kan ha min sønn i helgen fordi mamman i familien har vondt i ryggen.

Pappan til sønnen min sviktet helg etter helg, og nå er det null kontakt. Vi har heller ingen familie som kan stille opp de helgene jeg jobber. Jeg var derfor veldig klar på dette, da jeg snakket med bv, at det måtte være en stabil familie som gutten min skulle være hos.

Nå er jeg bare oppgitt og trist for at dette ikke fungerer slik jeg håpet det skulle gjøre.

Dere som er avlastningsfamilie; hva skal til for at dere ikke har barna?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143435251-oppgitt-over-avlastningsfamilie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i kommunen må man gjennom bv for å få avlastningsfamilie, men vet ikke om det er slik andre steder.

Jeg kontaktet bv. i januar og de var veldig behjelpelige, slik at jeg kunne beholde jobben og inntekten min.

Men skulle ønske det fungerte bedre.

et avlastningshjem og et besøkshjem er to forskjellige ting.

avlastningshjem er kommunalt organisert og er et tilbud til de som har barn med psykiske eller fysiske handicap.

Besøkshjem er et hjelpetiltak fra barnevernets side og gis til familier i en sårbar situasjon hvor det anses som det beste for barnet.

Annonse

Hmmm, kanskje vi har besøkshjem da.

Men du får det til å høres ut som at mitt barn trenger å være borte fra meg hver 4.helg. Det er i ikke tilfelle i vår sak.

Fikk besøkshjem utelukkende fordi jeg skulle klare å beholde jobb/inntekt, når far ikke fulgte opp samvær.

Hi

Jeg får det til og høres ut som? Nå tror jeg du må rulle inn løvemammainstinktene en hel del. Jeg ga fakta, ikke en eneste personlig mening :)

Det anses sannsynligvis til barnets beste at du beholder jobben din og forsørger dere. Tror du ikke?

Siden du er så hårsår kan jeg jo fortelle deg at mitt barn også har besøkshjem.

Vi er besøkshjem for et jevnaldrende barn. Vi har aldri meldt avbud i våre helger. En helg reiste vi bort, men tok da barnet med (var greit for foreldrene) og en annen helg kom barnet dagen etter jeg var operert, men det gikk likevel fint.

Vi mener at det er så viktig for barnet at det er stabile helger at vi ikke melder avbud for "filleting".

Men hvorfor skal du levere? Det er en del av avlastningen for deg at besøkshjemmet skal hente og levere til DEG, Det står sikkert i kontrakten din.

Vi har faktisk ingen kontrakt. Jeg tror jeg må ta en prat med saksbehandler i bv. på mandag (hun har ferie nå) og få ting på plass. Har ikke snakket med henne siden vi fikk besøkshjem...

Altså, jeg skjønner godt at man kan bli syk og har full forståelse for det. Men så lenge det ikke er omgangssyke el, og mannen i huset er frisk, så ser jeg ikke problemet. (tøft gjort av deg som tok imot barnet dagen etter en operasjon) Og som du sier, det går an å ta med mitt barn bort på besøk.

Så lenge de har tatt på seg denne jobben, så bør de gjøre det de kan for å få det til å fungere.

Hei.Jeg har avlastningshjem/besøkshjem til mine barn. Det heter besøkshjem, men jeg fikk det for avlastning, siden situasjonen er som den er(alene, et handikapet barn osv). Det er det samme, selv om jeg så en kommentar lenger her oppe om at det er forskjellig. Ordene blir brukt om hverandre.

Noen besøkshjem ser ikke helt ut til å forstå oppgaven sin. De ser ut til å tro at de kan bestemme når besøkene skal skje, utfra hva de har lyst å gjøre. Slik er det ikke. Det er en oppgave de har tatt på seg, for å ta hensyn til de som har behovet, Og da er det behovet som skal ligge til grunn for når det skal skje.

Det vi gjør her, er at vi avtaler helger for 6 måneder i slengen. Og da må de si hvilke helger de absolutt ikke kan(og da er det ingen helger for moro i dette). Utover dette, må de enten avstå fra turer eller ta barna med seg.

Snakk med BV og be dem snakke med besøkshjemmet du har.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...