Gå til innhold

Ufattelig tragedie... Men nå begynner jeg å bli LEI av alt maset.

Anbefalte innlegg

Facebook, aviser, tv, nyheter, over alt hvor jeg snur meg ser jeg disse forferdelige bildene.

Nå VET vi hva som har skjedd, og hvem som har gjort det.

Jeg synes rett og slett media begynner å gjøre underholdning av denne grusomme hendelsen!

Historier, intervjuer, bilder av skadet ungdom i skrikende krampegråt som sendes igjen og igjen i det uendelige. Trenger vi virkelig å vite alt dette nå?

Trenger vi å MESKE OSS på denne måten i andres forferdelige fortvilelse?

For å si det rett ut, så begynner jeg å bli møkk lei. Jeg vil ikke se mer grusomheter nå, kan jo ikke gå på butikken en gang uten at grusomhetene lyser mot meg på forsiden av avisene.

Jeg synes det blir feil! Jeg synes ikke journalistene skal grave i hendelsene og grabbe til seg all informasjon fra overlevende og pårørende.

Jeg synes ikke de skal stå på kirketrappa og kaste seg over pårørende og sørgende. La de få sørge i fred!

Hvilken nytte har vi av å høre alle disse historiene?

Trenger vi virkelig å høre det? Trenger vi å bruke dette som underholdning!?!?

F.. Heller!

Fortsetter under...

Underholdning? Mange mennesker får et sterkt informasjonsbehov når det verste skjer. Informasjonsbehov har ikke med underholdning å gjøre.

Hvis du er så lei får du skru av TV og pc og se vekk fra avisene når du er i butikken. At du ikke klarer å skjerme deg selv er synd, men med litt bevissthet burde det gå fint.

Jeg er helt enig med deg, og har hatt det på samme måten siden mandag. Det virker som dette blir brukt som underholdning og for at de forskjellige mediene skal tjene penger.

Jeg vet at det er sikkert ting som skjer i verden, men på de forskjellge norske nettsidene er det helt umulig å lese om annet enn akkurat denne hendelsen.

Det har gjort at jeg har blitt helt nummen til hele greie, jeg klarer nesten ikke å bry meg mer fordi jeg er så lei av å høre de samme tingene om og om og om igjen.

Jeg håper at landet snart begynne å komme seg igang igjen!

stakkar deg hi, syns så utrolig synd i deg.

tenk på de stakkars ungdommene som var på øya og har sterke historier. for mange er det terapi å få det ut og at så mange som mulig hører/ser sin historie.

de som ikke vil få ut sin historie deler den ikke.

Jeg er av de som leser alt jeg kommer over. Overhodet ikke som underholdning, det er nesten selvpining om jeg skal sammenligne det med noe. Men jeg føler en slags skyld til å lese de sterke historiene, for å på den måten ta del av og forstå hva personene gikk gjennom da de opplevde dette. Jeg vet ikke hvorfor det føles slik, men jeg trenger bare informasjon, informasjon, informasjon. Syns det er helt feil å si at media bruker dette som underholdning og jeg tror de aller fleste som leser mye om dette syns det er underholdning.

0:03 her igjen.

Blir også forbauset og møkka lei av folk som blir så forbannet og fornæmet når noen bare nevner at de begynner å bli lei.

De som fortsatt driver å sitte klistret til disse historiene burde skaffe seg litt hjelp.

Annonse

Informasjonsbehov ja.

Det er greit. Å sende pressekonferanser osv, men media kaster seg jo over disse ungdommene og bruker historiene for det det er verdt.

Flere av de var jo fortsatt i sjokk da de ble intervjuet, og har fått sterke reaksjoner etterpå da de ikke husker intervjuene.

Og så kliner media det opp på forsidene... Ufint.

Helt greit at du er lei. Da har du mulighet til å velge bort alt som har med dette å gjøre. Du kan se noe annet på tv, du kan høre på musikk, du kan lese en bok, se en film, dra på fisketur og la livet så sin vante gang. Det har jeg gjort i dag for jeg trengte en pause.

Men verken du eller jeg kan diktere når andre skal få nok og det er knapt en uke siden dette skjedde. En uke siden over 60 ungdommer mistet livet. En uke er ikke lang tid.

Skru av TV og PC, ha på briller med heeelt svarte glass når du går forbi aviser i kiosker etc (skaff deg en førerhund) Slå av radioen.

Skaff deg blendingsgardiner!

Ikke ta tlf, det er sikkert mange som vil snakke om saken.. Unngå folk.

Skulle alt dette svikte/ikke være nok, reis til et øde sted uten strøm.

Annonse

Jeg er litt enig med deg. Jeg vil ikke at de skal slutte å skrive om saken hvis det dukker opp noe nytt, men jeg vil ha andre nyheter også. Jeg vil ha skikkelig informasjon om hva som skjer med økonomien i USA. Jeg vil vite hvordan det går med sultkatastrofen på Afrikas horn (hvor det for øvrig dør mange fler enn på utøya) osv.

Er enig med deg HI. Ungdommene trenger selvsagt noen å prate med om det som har skjedd dem, men da er vel ikke media riktig sted å få ut alt de har opplevd,fins da kriseteam for den slags.

Tror faktisk det er mange som er litt sliten nå av å lese og høre om denne saken hele tiden men det er liksom ingen som tør å si det høyt.

Jeg føler veldig med de etterlatte og de som fortsatt er i live, men landet vårt må prøve å gå videre og det går ikke når vi sitter fast i denne saken.

Jo det har jeg, men jeg foretrekker å få nyhetene på mit eget språk. Engelsken og tysken min er OK til hverdagsbruk, men det er ikke altid jeg får med meg nyansene eller de litt mer inviklete utleggningene. Ikke alle er like språkmektege.

I tillegg er utenlandske medier dårlige på forhold som har md vårt land å gjøre og det skjer faktisk mye annet enn denne katastrofen også i landet vårt.

Med mine språkkunskaper sier jeg bare "tja" til det ;-)

I tillegg vil jeg gjerne vite hvordan ting som skjer ute påvirker oss her i Norge ol. De analysene får man sjeldent i gjennom utenlandske medier.

Heldig vis begynner media å gå mer mot normale tilstander nå.

jeg bruker media, fb osv som en del av sorgprossesen. og jeg er ikke klar for at dette skal bli glemt enda og at verden skal gå tilbake til vanlige nyheter. vanlige opptateringer.

for hjertet mitt er fremdeles knust

vi er alle forskjellige.

Hva med de som venter på ny informasjon av savnede. Det er mange som bruker medier som en slags bearbeidning.

Jeg er en av de som leser hver dag, alt annet som skjer virker fortsatt uviktig.

Jeg følger med på navnelistene hver dag - så jeg vet når jeg kan kondolerere til de som har mistet, og jeg kjenner.

Jeg gruer meg til å gå tilbake til jobb i Akersgate etter ferien, selv om jeg ikke var tilstede.

Dette er en tragedie og mange sørger fortsatt

Jeg mener media fortsatt må bruke mye tid og spalteplass på denne saken, men vi må også få andre nyheter og andre programmer tilbake på skjermen og andre saker i avisene. Vi skal ikke grave oss ned i ulykken heller og mange trenger å få "pauser" fra sorgen og skrekkn. Det er ikke noe galt i å se en komedie eller et annet program for å få noe annet å tenke på en liten stund. Vi skal ikke på noen måte glemme, men vi trenger hverdag også.

Nå er det faktisk 2-3 stykker til som er drept andre steder i norge den siste uka, ingen gidder å bry seg om det eller? Er det bare terrorofre som bør høres og skrives om i Norge?

Er det virkelig terapi for ungdommene og fortelle sine historier til vg? Det beste er vel å ha familien rundt seg og få snakke med psykolog

Hva vet du om andres terapibehov?

"Vi må gå videre, men det får vi ikke gjort så lenge vi sitter fast i denne saken" ???

Det har knapt gått en uke! De omkomne er ikke begravd en gang. Du synes det er unaturlig at Norge fortsatt har fult fokus på denne "saken"?

Greit at enkelte har sine spytanker, men hvorfor føler dere så inderlig trang til å spre dem på nettet? Terapi, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...