Gå til innhold

Kan en førsteklassing bestemme selv når han/hun kan gå hjem fra SF=?

Anbefalte innlegg

Vi har en jente som skal begynne på skolen og SFO. Vi bor rett ved siden av skolen og det er bestandig folk hjemme her, som regel jobber både mor, far og et sett med besteforeldre på stedet. Vi har meldt henne på SFO pga at nesten alle andre skal gå der og at vi regner med at det ellers kan bli kjedelig for henne etter skolen.

Vil det være rart om vi gir beskjed helt fra starten av at hun får lov til å gå hjemfra SFO når hun selv vil, eller må man hente dem eller gi beskjed om nøyaktig klokkeslett for når de får gå hjem hver dag? Hvordan fungerer det hos dere?

Fortsetter under...

Her er det sånn at vi fikk et skjema vi skulle fylle ut ved oppstart på SFO. Der kunne vi skrive på om barnet fikk gå selv eller ikke, evt tidspunkt for når det skulle gå osv. Hvis dere får noe sånt kan du sikkert skrive at hun bestemmer selv når hun vil gå hjem.

De får ikke gå hjem når de vil. Enten er det fast klokkeslett, som kan variere fra dag til dag, eller så blir barnet hentet av godkjente voksne(godkjent av foresatte).

Det hadde tatt seg ut om barna skulle kunne bestemme dette selv, og hverken SFO ansatte eller foreldre visste noe som helst. Da hadde en ikke trengt SFO, da.

Så lenge de har SFO, så er det slik. Og det er en trygghet for alle, og dermed bra.

Hva tenker du med? Tror du alle foreldre er hjemme? Nei, heldigvis er reglene annerledes enn du forestiller deg.

Selvfølgelig forstår jeg at ikke alle kan gå hjem når de selv vil. Noen kan ha en farlig skolevei, noen kan komme hjem til tomt hus og noen kan ha andre grunner, men for oss og vår jente ville det være greit. Jeg forstår selvfølgelig at hun måtte gi beskjed før hun gikk. De ansatte på SFO må jo vite hvem de har ansvaret for, men jeg får vel høre med dem om vi kan gi tillatelse til at hun går hjem mellom 12 og 17 for eksempel. Da har de sitt på det tørre vil jeg tro.

Er det ikke betryggende for dere å vite at hun faktisk kommer hjem når hun forlater SFO? Hva skjer dersom hun ikke er kommet hjem til 17.00 og SFO kan fortelle at hun gikk derfra kl. 13.00?

Jeg kan sende melding om at barnet får gå hjem når det passer ham, eller at han skal gå hjem på et spesielt klokkeslett, evt. at besteforeldre/tante/venner henter ham. Dersom ikke annet er avtalt ventes det at foreldre henter.

Annonse

Her gir barnet beskjed selv. Om jeg f.eks en dag sier at hun idag kan gå hjem kl 15, så sier hun det på SFO, også er det greit. Er de i tvil så ringer de meg.

Men klart, om du bor så nære skolen at de ser huset fra SFO, og du sier ifra at det alltid er noen hjemme så skal det vel ikke by på problemer.

Jeg får høre hva de sier på SFO og hva hun mener selv. Hun har det ganske fritt allerede. Om hun vil kan hun godt leke ute i 2-3 timer uten at vi vet nøyaktig hvor hun er. Jeg klarer liksom ikke å se at det er noe værre om hun går hvor hun vil rett etter skolen enn hun leker i skogen eller ser om noen av vennene er hjemme på en lørdag.

Om det blir vanskelig for SFO pga at andre barn vil ha samme mulighet eller liknnde så skal jeg selvfølgelig høre på det. Jeg ville bare høre hvordan det fungerte hos dere.

Ser fra dør til dør, ja. Fammilien eier også eiendommen på 3 sider av skolen. På den fjerde siden er det sperret av. Hun må parere sin egen eiendom for å komme ut av skolens område og ettersom vi er så mange i fammilien som både bor og jobber her vil det altid være voksne tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...