Gå til innhold

Har fått spørsmål om å passe en hund av rasen Amstaff mens eierne er på ferie

Anbefalte innlegg

Ville dere gjort det?

Hunden skal visstnok være veldig snill, men jeg er generelt skeptisk til hunder og HVERTFALL denne type hund etter alle skriverier osv opp gjennom årene. Men er disse hundene virkelig så ille?

Jeg har aldri truffet hunden, men mannen min sier at den er kjempelydig, snill og harmløs. Eierne har selv to barn på 2 og 4 år så den går godt sammen med barn. Vi har ei jente på 1 år.

Men jeg er så usikker. Har jo veldig lyst å hjelpe dem med hundepass, men hadde dette bare vært en annen hunderase så hadde det ikke vært noe problem.

Fortsetter under...

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Jeg ville ikke passet denne hunden, og hovedgrunnen til det er at rasen er ulovlig i Norge. Hvis noen ser deg med denne hunden, kan det faktisk skje at den blir tatt fra deg. Og jeg ville ikke vært ansvarlig for å gå rundt med en hund som ikke er lovlig!!

Når det er sagt så ville jeg også vært skeptisk uansett rase hvis du har et barn på 1 år som ikke er hundevant. Alle sier at det er viktig at hunden er barnevant, men det er like viktig at barnet er hundevant.

Uansett om det er en Amstaff eller om det er en labrador.

Da sier du nei. Hunden er sikkert harmløs, men så lenge du ikke føler deg trygg på den skal du heller ikke passe den.

Det finnes masse fine kenneler og hundehoteller rundt omkring som de kan plassere den i.

Hvorfor tror du at det hadde vært bedre med en annen hunderase??

Er jo ikke rasen i seg selv men hunden sitt lynte og ikke minst hjemmet han kommer fra.

Hvis denne hunden er vant med barn og har gode eiere så ser jeg ikke problemmet.

Golden retrivere er jo en typisk familehund, men er faktisk den rasen som har bitt flest mennesker..

Har selv erfaring med rottweilere, og de jeg har hatt med å gjøre har vært verdens snilleste hunder!:)

Da er jeg mer skeptisk til små og hissige hunder..er de som er ofte er hissige da..

Men som sagt, alle hunder kan være farlige hvis de kommer fra ett dårlig hjem, er ikke rasen i seg selv som betyr noe.

Jeg skjønner deg godt. De fleste hunder er jo preget av eier, og kan være ulike etter ulik rase. Men likevel er det noen hunder som har litt mer "kamp-instinkt" i seg...

Ei jeg kjenner hadde Am-Staff fra før de fikk unger. Når mannen i huset var hjemme i perm, likte han ikke måten hunden var rundt sønnen, og den ble avlivet. Da hadde de hatt hunden i flere år. Men de ville ikke ta sjangsen...

Det kan jo godt være den er veldig snill, men om den først gjør noe, så har man nesten ikke sjangs til å få den bort fra ungen... rene muskler.

Jeg liker i utgangspunktet store hunder bedre enn små gneldrere.. de jeg selv har blitt bitt av er småhunder (pekingnesere og chi hua hua). Og vi passet en gang en Rottweiler som var som et lam... men da hadde vi ikke unger...

Om du ALDRI har truffet hunden ville jeg ihvertfall ikke svart uten å hilse på. men har du mulighet til å ta med tulla bort noen dager?

Jeg synes uansett folk som har hunder bør ordne med hundepass som kennel etc... med mindre andre ønsker å "låne" hunden litt..

Tror egentlig ikke dette var et svar.. men jeg mener å si skjønner dine tanker.. absolutt kjekt å kunne hjelpe til, men vanskelig når en ikke kjenner hunden...

Det er jo folk som har hatt stabile hunder i alle år, som også klikker..

hmmm.. hvordan har dere det? Har dere uteområde? Hvor skal den sove? Kan dere holde ungen unna hunden? synes naboene det var greit? Våre naboer (med unger) likte IKKE at vi hadde lånt en Rottweiler.. for en helg.. og som sagt... VERDENS SNILLESTE!!!!

Lykke til!

Enig 22:19 ! Er ikke rasen det kommer ann på men hvordan den er oppdratt. Men hvis du er usikker HI så kommer hunden til å merke det kanskje bli nervøs for deg.

Har selv Rottweiler som er snilleste hunden jeg kjenner. Til og med svigermor som er livredd hunder går tur med henne.

Men som sagt er du usikker så kommer det til å bli en kjip opplevese for alle. :( Tror jeg hvertfall. Og veldig enig med det med de små rasene. De biter og er mer hissig en store stort sett.

Annonse

Jeg ville faktisk ikke passet en hund jeg ikke kjente, uansett rase. (og spesiellt ikke hvis jeg var usikker på selve hunden i utgangspunktet)

Dessuten; er ikke amstaff ulovlig? Det er jo noen år siden forbudet ble innført, men de hundene som er untatt forbudet må jo være i ferd med å dø ut (pga alderdom altså)

hunden er nok godt trent i lydighet, og alt kommer nok til å gå bra :)

Rasen er nå ulovlig, men det er ikke mange år siden det ble slik. Gamle hunder er derfor lovlige av den rasen, selv her i Norge.

jeg vet lite om hvordan Amstaffer er i forhold til lydighet og antall personer den er lydig overfor. Noen raser er lydige overfor alle mennesker, mens noen er lydige overfor kun den som den anser som sin eier.

Tenk ikke rase, men hund, er vel min tanke :)

Jeg hadde ikke gjort det. Ikke pga. hunden, men fordi min datter på 15 måneder har en aldri så liten "klype-periode" og jeg stoler ikke på henne rundt dyr. Og da kan det fort oppstå skumle episoder så jeg hadde sagt nei.

Kira: Amstaffer som var i Norge eller ble født i Norge før loven kom er ikke ulovlige. Det er å få valper på Amstaff eller innføre "nye" hunder av den rasen etter at loven kom som er ulovlig. Så er ikke redd for det, hunden er 8 år gammel.

Men det var heller dette med lynnet til disse hundene. Men det er som hun ene her sier; man bør være like skeptisk til alle raser for det kommer helt an på hvilken eier hunden har.

Og jeg kjenner til eierne og de er helt supre,så jeg tviler på at hunden er noe å være redd for. Men jeg kjenner det vrenger seg når jeg tenker på at dette faktisk er en Amstaff :(

Vil egentlig ikke skuffe dem med å si nei, for det virka som dem nesten regnte med at vi kunne passe ( mulig at samboer har hinta litt frempå med det) .

HI

22.19 her igjen..

Er nok frykten fordi der er en "ulovlig" rase og at du blir litt skremt av rasen som gjør at du er usikker ja..

Mitt poeng var bare at en puddel kan være mye farligere hvis den har dårlig lunte og kommer fra ett dårlig hjem.

Men er enig med deg at du bør være 100% trygg for å passe en hund uavhengig av rase, for det er klart en hund vil merke om du er nervøs..og da kanskje ta lederollen..foreks bli vanskelig å gå tur med osv..

Er jo slik med hester også, husker første gangen jeg skulle ri på hest så ble jeg så sur da hesten var så sta..så sier instruktøren til meg, du må være sjefen..hesten merker at du er usikker og nervøs..og du må aldri la hesten bestemme over deg, da gjør den som den vil...hehe...men det er jo sant:)

Du må være en trygg "leder" for å håndtere de fleste dyr..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...